Gå til innhold

Trenger hjelp til å sette pris på Pcen skal selge den.

Anbefalte innlegg

Hei tidligere nå eg har opppgradert pcen så har eg bare lagt gamle delene i hyller, så blir dem stående der å støve.

Denne gangen tenkte eg å selge pcen, men eg har ikke peilling på hvor mye eg skal ta!

Så eg håper dere kan hjelpe meg å sette en pris, her kommer listen

Prossesor Intel Core™ 2 Duo E7400 2,8GHz, Socket 775, 3MB, FSB 1066, Boxed Prossesor

Hovedkortet er Hovedkort Gigabyte GA-EP45-UD3LR, P45, Socket-775 ATX, GbLAN, DDR2, ICH10R,PCI-Ex(2.0)x16 Hovedkort

Ram Crucial DDR2 PC6400 2GB KIT CL6 Kit w/two matched DDR2 PC6400 1GB CL6 har 2 av disse altså 4 gig totalt! RAM

XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz

Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nypris for disse komponentene utenom skjermkort i dag er ca 3300. Jeg vet ikke helt hvor skjermkortet ligger, men hvis vi sammenligner det med HD5670 ligger det på ca 700 kr og opp.

Nå nevner du ikke noe om kabinett og strømforsyning, men vi kan ta utgangspunkt i 600 for hver av disse. Hvis Windows følger med øker dette nypris med ca 800.

3300+700+2*600+800 = 6000 blir da roughly nypris for et slikt oppsett i dag. Siden denne er brukt og er sikkert rundt 2 år gammel, kan vi gange med en faktor på 0,6:

6000*0,6 = 3600

ser ut som en grei pris å ta for denne maskinen.

Lenke til kommentar

Prøv 3000 ja, og Finn høres greit ut.

Imidlertid, som Extremer er inne på - det er en stor fordel å kunne levere maskinen med Windows installert, da blir det liksom en fullstendig pakke istedenfor at kjøper gjerne må legge til en tusenlapp i tillegg for å få Windows. Jeg sier ikke at du skal kjøpe Windows for å installere det på en maskin du likevel skal selge, men en maskin er straks mer attraktiv dersom OS allerede er installert. Har du en lisens liggende, gjerne Windows XP for den saks skyld, som du likevel ikke har stort behov for ville jeg lagt den inn.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du kan jo også se på hva du ville kjøpt en slik PC for selv og så plusse på 10%.

En ting er hva et tilsvarende E7400-system koster i dag, en annen ting er hva en PC med Core i3 530 og et P-/H55 hovedkort koster i dag. Antakeligvis litt mindre, og den kjører ræva av E7400 både stock og enda mer hvis den overklokkes. For å finne verdien på ditt system må det vurderes opp mot hva tilsvarende system koster i dag, ikke hva det samme systemet koster i dag.

Dessuten er det dyrt å oppgradere prosessor i et slikt system nå. Du får mye mindre prosessorkraft for pengene for core 2-prosessorer enn core i3,i5 og i7.

Edit:

SRBZ, du mente at E7400-systemet ville koste ca. 6000,- i dag. Her kan du se hva tilsvarende systemer i dag koster til rundt den prisen. Og det er ikke i den billigste nettbutikken:

Kr. 5000: E7500, P45-chipset, 4GB DDR2, GTS 250, 500GB, DVD±R/RW

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323787

Kr. 6000: Q9400, P45 chipset, 4GB, HD 5770, 500GB DVD±R/RW

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326294

Kr. 6300: Core i5-650, 4GB DDR3, HD 5770 1GB, 500GB, H55-chipset, MX 518, DVD±R/RW

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323837

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Merk at det var inkl. Windows. Det utgjør en god andel av totalpris i det prissjiktet.

Ja, du har rett i det, og det er byggesett, mens trådstarter selger en ferdig PC. Men OS var ikke mer enn 800,- i kalkylen din, så du ser sikkert poenget mitt.

Det er en hel masse som forringer verdien til datautstyr: slitasje (som ikke synes på elektronikk, men som begrenser levetiden), utdatering i forhold til ytelsen til nytt utstyr og fravær av garanti og reklamasjonsmuligheter. Det er en grunn til at datautstyr har en regnskapsmessig levetid på tre år, mens biler avskrives med 20% hvert år i årevis.

Det er ikke for å kverulere/moralisere, men jeg ser en del folk (tenker ikke på trådstarter) som ønsker å selge gammelt datautstyr til temmelig drøye priser, selv her på hardware.no. Det er greit at det finnes en del "idioter" som går i fella, men jeg vil heller hjelpe disse "idiotene" i stedenfor å lure dem.

Jeg ville vært fornøyd om jeg fikk ca. 2800, men ikke under 2250. Det går jo an å legge den ut til en høyere pris uansett. Kjempefordel å legge inn et OS. Hvis du ikke har en XP lisens liggende ville jeg installert siste Ubuntu. Selv om kjøperen foretrekker windows, kan han/hun se at PC-en virker. Jeg har på følelsen at det er like lett å få solgt utstyret til en god pris her på bruktmarkedet som på Finn. Tror folk på Finn kan være skeptiske til brukt datautstyr. Det er en del som ligger der lenge uten å bli solgt.

Lenke til kommentar

Jeg ville vært fornøyd om jeg fikk ca. 2800, men ikke under 2250. Det går jo an å legge den ut til en høyere pris uansett. Kjempefordel å legge inn et OS. Hvis du ikke har en XP lisens liggende ville jeg installert siste Ubuntu. Selv om kjøperen foretrekker windows, kan han/hun se at PC-en virker. Jeg har på følelsen at det er like lett å få solgt utstyret til en god pris her på bruktmarkedet som på Finn. Tror folk på Finn kan være skeptiske til brukt datautstyr. Det er en del som ligger der lenge uten å bli solgt.

Mye av det som ligger der lenge uten å bli solgt, gjør det fordi det er så hinsides overpriset. Ta f.eks. denne.

Finn.no er jo også primært et bruktmarked.

Lenke til kommentar

Eller denne herpå hardware.no's bruktmarked. Sikkert en kraftig rabatt i forhold til hva den kostet ny, men problemet er at du får denne som er bedre, helt ny til samme prisen.

Med en så gammel cpu som Q6600 lurer jeg på hva jeg ville gitt for den PC-en. Kanskje 3000-3500? Hvis jeg ble tilbudt den for 4000,- så vet jeg at jeg gladelig ville plusset på 2000,- for å få en helt ny i stedenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...