Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å overklokker min i7 920 nå.

Fått den stabilt på 4 GHz med volten på 1.25. Problemet kommer når jeg skal høyere opp(4.2 GHz)

Da må jeg øke volten ganske kraftig, helt opp til 1.375. På Intel sine sider blir dette oppgitt som max volt på i7 920. Spørsmålet mitt er om denne volten er altfor høy til å kunne kjøres 24/7 :) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grensa som Intel oppgir er hva du kan kalle safe ja. Er plenty med overklokkere som kjører chipene sine over den spenninga 24/7 også. Men du oppgir spenninga fra BIOS, ikke sant? Bruker du OCCT feks. så vil de se hva den spenninga er under load også. Det er den som virkelig teller. Disse chipene blir jo ganske varme så tempen virker ganske grei den og. Blir den noe høyere bør du vurdere bedre kjøling.

Lenke til kommentar

Så du tror det vil gå bra? Har ganske greie temps: 35-40C idle og 75-80C load etter en stund med Prime95.

Volten er jo helt grei, så lenge den er innenfor Intels anbefalinger. Du kan gå over dem også så lenge temperaturen ikke blir for høy. Jeg har overklokket alle mine prosessorer og liker å ha godt under 70 grader, men jeg ser jo at mange har høyere, helt opp i 80-85c. Da har jeg kjørt dem i Prime 95 både på Blend og Large FFT i 12-24 timer og går etter topptemperaturen underveis.

Jeg tror jeg ville prøvd å få lavere temperaturer en 75-80 hadde jeg vært deg. Hvor bra er kjøleren din? Kan du skaffe deg en bedre? RealTemps er bedre enn Speedfan til å måle temperatuer.

Varme er elektronikkens største slitasjefaktor. Jo varmere system, jo kortere levetid. Men en PC er jo ofte avskrevet eller skiftet ut etter to-tre år likevel.

Lenke til kommentar

Har en Noctua NH-D14 kjøler så den er nok ikke problemet. Er vel heller kabinettet som ikke er laget for overklokking(Fractal Design Define R2). Men tror jeg fikk løst problemet, skrudde på Turbomode og så kunne jeg plutselig kjøre med mye lavere volt mens CPU fortsatt lå på 4.2 GHz under load.

Kjørte prime95 i 10 min nå og CPUen var bare på max 72 grader et par sekunder men holdt seg for det meste under 70C. Skal kjøre en litt lengre test senere for å være sikker på at det er stabilt:)

Takker for all hjelp forresten!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann...

Kommer ofte en "voltvegg" som du har merket her, må sykt høyt opp i volt bare for noen ekstra mhz. Visst du har 1,25v @ 4.0ghz og må opp i 1,37v @ 4,2ghz hadde jeg holdt meg på 4ghz.

Nå har ikke jeg i7, men så lenge tempraturene er ok hadde jeg ikke brydd meg så mye om volten. Visst 920 cpu'n er lik som andre cpu'er jeg har hatt så er den byttet ut lenge lenge lenge før det oppstår noen problem... :)

Lenke til kommentar

Effekten stiger betydelg ved økt spenning, langt mer enn ved å øke frekvensen. Lønner seg å holde seg under der prosessoren skalerer dårlig i frekvens. 0.13v utgjør en god del watt på en i7 og det står ikke i stil med gevinsten på 200 MHz økt frekvens.

(Det er dårlig norsk å si at volten er høy. Det heter spenning og måles i enheten volt. Det er det samme som at man bruker ordet hastighet (angitt i km/t) for fart og ikke sier at bilen fikk for høy kilometer i timen. Temperaturen er forventet å stige til 20 grader. Det er ikke noe bra å si: "På mandag er det forventet at celsiusen vil stige til 20.")

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan jeg skulle formulert meg på noen annen måte. Jeg har iallefall fått løst problemet, når jeg satt på Turbomode kunne jeg skru ned VCore ganske mye. Nå er CPU maks oppe i 73 C etter noen timer med Prime95.

Lenke til kommentar

Måtte du ikke ha på turbo i utgangspunktet for å få 21x multiplikator?

Så lenge du får lav spenning, god temperatur og stabilitet så er det en fryd. Hva har du for spenning på VTT?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Måtte du ikke ha på turbo i utgangspunktet for å få 21x multiplikator?

Så lenge du får lav spenning, god temperatur og stabilitet så er det en fryd. Hva har du for spenning på VTT?

I starten hadde jeg multiplieren på 20 og stilte opp via BCLK. Spenningen på VTT tror jeg var på 1.35 eller noe sånt, er ikke 100% sikker akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...