FuckedUp Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hva er den perfekte tempen på de forskjellige kompnenter i en datamaskin? Har tenkt litt på å bygge meg pc til høsten (evt. sommer pga. penger ). Vet ikke helt hva jeg skal ha tempen på når det er justerbar vifte osv. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Så kjølig som mulig, veid opp mot f.eks hvor mye støy du kan leve med eller hvor mye du er villig til å betale for kjøling. Lenke til kommentar
FuckedUp Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) hvor mye er max temp ca. da? Endret 11. mai 2010 av FuckedUp Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 da må du sjekke opp maks anbefalt temp på alle komponentene du skal benytte deg av. Intel oa oppgir gjerne dette i de tekniske spesifikasjonene. Lenke til kommentar
FuckedUp Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Ok, gjør amd det? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) For å svare på en annen måte... Dette er egentlig ikke noe særlig å bry seg med. Ja, det er fornuftig å ha ok kjøling. Om et evt kabinett har god kjøling finner du mest sannsynlig ut om du søker opp tester av kabinettet. Komponentene er designet for å kunne fungere med medfølgende kjøling. Den medfølgende kjølingen produserer da av og til noe mye støy og enkelte ønsker derfor å bytte for å redusere støynivået. Den andre grunnen for å gjøre noe med kjølingen er om du ønsker å overklokke komponentene dine. Bedre kjøling kan da bidra til høyere 24/7 klokk. Er som et tips greit å ha luftflyt over hovedkortet og harddiskene. Edit: Ja, AMD gjør det også Endret 11. mai 2010 av Pastafarian Lenke til kommentar
magb Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Du kan sikkert bruke disse temperaturene som en pekepin. Cpu: helst ikke høyere enn 45idle, 75 load Skjermkort: helst ikke høyere enn 50 idle, 90 load Selv har jeg disse temperaturene, og det med relativt lite kjøling og veldig lavt støynivå. Cpu: 35idle, 55 load Skjermkort: 37 idle, 65 load Endret 11. mai 2010 av magb Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Skru opp load til 75, så kan jeg si meg enig. Det er heller ikke uvanlig at kort som 4870x2 kommer opp i rundt 100 grader, uten problemer. Man ødelegger ingenting. Temperaturen er bra så lenge du ikke opplever ustabilitet eller bugs. Lenke til kommentar
magb Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Skru opp load til 75, så kan jeg si meg enig. Det er heller ikke uvanlig at kort som 4870x2 kommer opp i rundt 100 grader, uten problemer. Man ødelegger ingenting. Temperaturen er bra så lenge du ikke opplever ustabilitet eller bugs. "endret til 75" Var redd for å gi han råd om for høy temperatur, var ment som en anbefalt temp å holde seg under Endret 11. mai 2010 av magb Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 65 er en ganske lav load-temp. Vanlig på luft er vel rundt 70. Men når vi snakker om 'perfekt' temperatur inne i et kabinett, så er jo det romtemperatur. Det vil alltid være mest ideelt - men mer eller mindre umulig å få til uten jetmotor-faktor. Kabinett-temp har uansett ikke altfor mye å si for temperaturene på komponentene. Lenke til kommentar
magb Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Et tips: Temperatur på komponentene "smitter" veldig. For å gi et eksempel så byttet jeg ut stock kjøleren på skjermkortet mitt forrige uke (Artic cooling s1 rev 2, med 500rpm vifte) noe som resulterte i 20 grader lavere temperatur på gpu og 8-9 grader kjøligere på cpu også Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Det er slike ting man unngår ved å ha tilstrekkelig kjøling i kabinettet, vet du Lenke til kommentar
magb Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Storfornøyd med vesentlig lavere temperaturer og mye lavere støynivå for de 180 kronenene kjøleren kostet jeg Kan snart ikke høre maskinen min Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Du klarer ikke å grille en moderne PC heller, om du har Classified HK så kan du klare det. Men da må du koble ut throttlingen i BIOS først, ellers vil maskinen når den når kritisk temperatur gire ned frekvensen og spenningen til den klarer å holde seg innenfor grensa eller rett og slett bare skru seg av. Har selv hatt min i7 til å si stopp når vifta stoppet uten at jeg merket det. CPUen throttlet tilbake og systemet frøs til slutt for å forhindre skade og den funker den dag idag og vil nok leve ut sin levetid uten problemer. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Når det gjelder luftkjøling så er det så nære lufttemperaturen som mulig. Men dette påvirkes dog av komponenter, kabinett.. osv Endret 12. mai 2010 av WilliamRobertsen Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Når det gjelder luftkjøling så er det så nære lufttemperaturen som mulig. Men dette påvirkes dog av komponenter, kabinett.. osv Ikke bare for luft - men vann også. Du vil aldri komme under romtemperatur - uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå