Gå til innhold

Perfekt temp inne i Pc'n?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å svare på en annen måte...

Dette er egentlig ikke noe særlig å bry seg med. Ja, det er fornuftig å ha ok kjøling. Om et evt kabinett har god kjøling finner du mest sannsynlig ut om du søker opp tester av kabinettet.

Komponentene er designet for å kunne fungere med medfølgende kjøling. Den medfølgende kjølingen produserer da av og til noe mye støy og enkelte ønsker derfor å bytte for å redusere støynivået. Den andre grunnen for å gjøre noe med kjølingen er om du ønsker å overklokke komponentene dine. Bedre kjøling kan da bidra til høyere 24/7 klokk.

Er som et tips greit å ha luftflyt over hovedkortet og harddiskene.

Edit: Ja, AMD gjør det også

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Du kan sikkert bruke disse temperaturene som en pekepin.

Cpu: helst ikke høyere enn 45idle, 75 load

Skjermkort: helst ikke høyere enn 50 idle, 90 load

Selv har jeg disse temperaturene, og det med relativt lite kjøling og veldig lavt støynivå.

Cpu: 35idle, 55 load

Skjermkort: 37 idle, 65 load

Endret av magb
Lenke til kommentar

Skru opp load til 75, så kan jeg si meg enig. Det er heller ikke uvanlig at kort som 4870x2 kommer opp i rundt 100 grader, uten problemer. Man ødelegger ingenting.

Temperaturen er bra så lenge du ikke opplever ustabilitet eller bugs. :)

Lenke til kommentar
  Wikipedersen skrev (På 11.5.2010 den 22.14):

Skru opp load til 75, så kan jeg si meg enig. Det er heller ikke uvanlig at kort som 4870x2 kommer opp i rundt 100 grader, uten problemer. Man ødelegger ingenting.

Temperaturen er bra så lenge du ikke opplever ustabilitet eller bugs. :)

"endret til 75"

Var redd for å gi han råd om for høy temperatur, var ment som en anbefalt temp å holde seg under :)

Endret av magb
Lenke til kommentar

65 er en ganske lav load-temp. Vanlig på luft er vel rundt 70.

Men når vi snakker om 'perfekt' temperatur inne i et kabinett, så er jo det romtemperatur. Det vil alltid være mest ideelt - men mer eller mindre umulig å få til uten jetmotor-faktor. Kabinett-temp har uansett ikke altfor mye å si for temperaturene på komponentene.

Lenke til kommentar

Et tips: Temperatur på komponentene "smitter" veldig. For å gi et eksempel så byttet jeg ut stock kjøleren på skjermkortet mitt forrige uke (Artic cooling s1 rev 2, med 500rpm vifte) noe som resulterte i 20 grader lavere temperatur på gpu og 8-9 grader kjøligere på cpu også :thumbup:

Lenke til kommentar

Du klarer ikke å grille en moderne PC heller, om du har Classified HK så kan du klare det.

Men da må du koble ut throttlingen i BIOS først, ellers vil maskinen når den når kritisk temperatur gire ned frekvensen og spenningen til den klarer å holde seg innenfor grensa eller rett og slett bare skru seg av.

Har selv hatt min i7 til å si stopp når vifta stoppet uten at jeg merket det.

CPUen throttlet tilbake og systemet frøs til slutt for å forhindre skade og den funker den dag idag og vil nok leve ut sin levetid uten problemer.

Lenke til kommentar
  WilliamRobertsen skrev (På 12.5.2010 den 21.12):

Når det gjelder luftkjøling så er det så nære lufttemperaturen som mulig. Men dette påvirkes dog av komponenter, kabinett.. osv

Ikke bare for luft - men vann også. Du vil aldri komme under romtemperatur - uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...