Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Litt om meg selv først, mann 38 år,188cm,106.3kg før slanking. Mål 95kg innen sommerferien, 12 uker. På sikt BMI <25, dvs. 85-90kg. Ned mot 80kg går greit men ikke under. 11.3kg på 12 uker synes jeg virket noe ambisiøst, men satset på å klare det. Nå har det gått 5 uker og jeg har allerede gått ned 8.6kg (!) Spiser typisk 1600-2100kcal pr. dag fordelt på 4 måltider, i snitt ca 1900kcal tenker jeg. Har ikke noe problem med å holde dette nivået uten å bli spesielt sulten. Dietten er lite fett, endel protein og mye karbohydrater. Lav-karbo er ikke noe for meg, er mye mer glad i karbs enn fett... Hvis jeg tar bort den første uka, der kroppen mister mye vann, er vekttapet på 5.2kg på 4 uker. Det er relativt konstant gjennom ukene (vier hver dag og regner ut ukesnitt), siste uka var 1.4kg ned. Om jeg har regnet riktig betyr dette at jeg ligger ca. 1300kcal i underskudd pr. dag, dvs. at jeg forbrenner ca. 3200kcal pr. dag (middels aktivitet, 1t squash og 2t sykling pr. uke + endel gåing). Jeg er jo veldig fornøyd med vektnedgangen men er usikker på om den er litt vel rask ? De fleste ser ut til å anbefale maks 1000kcal underskudd pr. dag, men jeg får jo i meg godt over minstekravet pr. dag for menn (1500kcal?). Føler meg på ingen måte trett eller sliten men i bedre form enn før jeg begynte. Typisk dag måltidsmessig: Frokost: 2 brødskiver (ekstra grovt) med relativt sunt pålegg, 375kcal. Ikke smør/margarin. Lunch: Samme som frokost Middag: Som regel kylling eller fisk,mye grønnsaker,60-90g brun ris eller 150-200g potet,ca. 700 kcal. Typisk energifordeling 25% fett, 25% protein og 50% karbohydrater. Kvelds: 1 500g boks "dobbel 0" yoghurt,ca. 220kcal. I tillegg ca. 3 enheter frukt pr. dag, banan/pære/eple. Noen ganger blir det 6 brødskiver men da gjerne ingen yoghurt eller mindre frukt isteden. Middagen kan nok variere fra 500-900kcal. Spiser det samme hele uka, har ikke noe stort behov for "helgekos". Drikke er vann eller Cola Light. Ikke noe med kalorier av betydning i. Kan jeg trygt fortsette med dette eller bør jeg gjøre noen justeringer ? Har bare ønske om en normalt slank og sunn kropp,absolutt ingen synlig muskelbygging. Fortsetter nedgangen som hittil kommer jeg ned i under 90 før sommerferien... Kommer nok til å legge meg opp på ca. 2500kcal når jeg har nått målet mitt. Dvs. omtrent samme mengde matinntak men med litt mer fett (sauser osv.) og litt kos innimellom. Lenke til kommentar
ompopo Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Nå snakker jeg kun ut ifra slik jeg har skjønt ting selv, men sunt vekttap slik jeg har fått det forklart er 0,5-1kg i uken, men mange vil ofte oppleve et raskere vekttap i begynnelsen før det flater seg ned litt. En av grunnene til at man ofte ikke ønsker å gå ned mer er at om man turboslanker seg for fort over lang tid (f.eks. siste 4-8 ukene før sommeren) så har man ofte holdt en diett man ikke kanskje ønsker å leve med, men om du kan gå ned litt om gangen betyr det at du også driver å skifter levemåte/matvaner i livet. En av grunnen til at folk ofte går opp og ned i vekt (jojo slanking) er at de går fort ned i vekt, deretter går de tilbake til gamle vaner da de har gått på en diett de kanskje ikke likte helt heller og da går vekten opp igjen. En annen grunn er at om du går ned for mye for fort vil ikke kroppen ha tid til å stramme inn huden f.eks. rundt magen og du vil ende opp med løshud som henger i "bulker" - noe som i min mening ikke ser bra ut, men det er så. Hvor mye vann drikker du foresten om dagen? Jeg vil råde deg til å få i deg min. 2l vann om dagen, for som du skriver "Hvis jeg tar bort den første uka, der kroppen mister mye vann" så kan det virke som du har drukket lite vann, men dette er jo da også vekt som kommer tilbake når du går tilbake til å spise mer "vanlig". Kroppen trenger vann, og det er bedre å få i seg mye vann enn å få i seg lite - i midt tilfelle slutter hjernen og kroppen min å fungere optimalt om jeg ikke får i meg nok vann og jeg blir halvslapp og ukonsentrert. Vet ikke om det gjelder deg, men jeg vil råde deg til å prøve det Vil som sagt presisere at dette er slik jeg oppfatter det og lever mitt liv (har selv gått ned 10kg fra nov 09 til april 10 + 1kg etter det), og om noen er uenige som skal ikke jeg stå fast på at jeg har rett og alle andre feil. Men det fungerer for meg Ha en fin sommer, tror ikke du kommer til å ha noe problem med å nå målet ditt Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Drikker nok fort 4-5 liter om dagen, men miksen mellom vann og Cola Light kan nok variere en del. Drikker nemlig vann på jobb og Cola Light hjemme... Grunnen til at man mister mye vann i starten er vel at man går ned mye på saltinntaket ved slanking og dermed binder mindre vann i kroppen ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå