Tournelon Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Hei, Jeg skal i sommer gå en del lengre turer i alpene i sveits og frankrike, og trenger et kamera som egner seg godt til å ta bilder av landskapet (eventuelt med folk i forgrunnen) osv. Jeg er imidlertid rimelig fersk når det gjelder kameraer, og trenger derfor litt tips. Øvre prisgrense ca ~ 5000 kroner, og det er et STORT pluss at kameraet veier lite. Kameraet bør kunne beherske store kontraster i lysforhold, alt fra mye gjennskinn på isbreer til store fjell som kaster mørke skygger. Gjerne med speilrefleks om dette gir bedre bilder, men kamerat bør som nevnt ikke være for stort/veie for mye. Noen tips til kamera? Tar gladelig imot alle tips Endret 14. mai 2010 av Simon Aldra Tråd flyttet fra Fotografering til Speilrefleks av moderator. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Nettopp det du sier om kontraster kan være en stor utfordring når du tar bilder på dagtid som skal dekke både forgrunn, himmel og kanskje også mennesker, og det finnes dessverre ikke noe kamera som gjør alt for deg i så måte. Ett enkelt råd kan være å bruke blits ofte. Om du orker å dra med en speilrefleks så kan en Canon 550D med et av standardobjektivene fra enten Canon, Sigma eller Tamron i området 17-55 og deromkring være et godt valg. Regn med at det vil veie ca en kg og ta forholdsvis mye plass i sekken din (omtrent som en håndball). Om du ikke har brukt speilrefles noe særlig tidligere vil jeg minne om at speilreflekskamera i seg selv ikke garanterer bedre bilder enn et kompaktkamera med mindre du er villig til å bruke litt tid og krefter på å lære deg det grunnleggende FØR du reiser. Om du vil ha et mindre og enklere kamera så er Canon S90 eller Panasonic LX3 gode valg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 For å takle høy kontrast bør man bruke råformat. Svært få kompaktkamera har det og ennå færre, om noen, takler de høye kontrastene særlig bra. Det man trenger er en bildebrikke med fysisk store piksler. Kompaktkameraer har mange megapiksler og små bildebrikker. Speilrefleks har omtrent samme antall megapiksler, men fordeler de utover en mye større bildebrikke. Speilrefleks er stort og tungt i denne sammenhengen. Heldigvis har det dukket opp et glimrende kompromiss de siste årene som ikke alle er klar over. Det er den nye klassen speilløse systemkamera. De er mye mer kompakte enn speilreflekskamera, blant annet på grunn av at speil og optisk søker er fjernet, men de har likevel mye større bildebrikke enn kompaktkameraer. To av modellene koster under 5000 kr inkludert objektiv: Olympus E-PL1 4495 kr Samsung NX10 4995 kr =120388&pids[]=118128&Sammenlign=Sammenlign"]Sammenligningen av spesifikasjoner gir ingen klar vinner i mine øyne. Olympusen er litt mindre og lettere, mens Samsungen har litt større bildebrikke. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Er enig med Simen der ja,det ultimate backpakker kameraet Du burde også finne ut hvilken objektiver du burde ha med deg før du eventuelt handler kamera så du er sikker på at de er og få tak på til spesifikke fabrikat. Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Jeg har drasset en del rundt på speilrefleks på fjellet, og er enig i at de speilløse systemkameraene virker svært ideelle til nettopp dette. Spesielt olympus' nye 9-18mm til µFT, gjerne kombinert med panasonic sin 20mm ser ut til å være en flott kombinasjon for mitt bruk. Problemet er pris... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Gode forslag, Simen. Til spørsmålsstiller: Jeg får legge til at alle de tre kameraene jeg nevner over også kan lagre bildene i RAW-format (dog med mindre fotoceller og dermed litt mindre dynamisk spenn enn en større sensor). 550D med objektiv blir vel endel større enn Simens forslag, mens jeg tror S90 og LX3 er en (god) del mindre av størrelse. En fordel med S90 og LX3 er en fabelaktig nærgrense, noe som i praksis betyr at du også kan bruke dem til nærbilder av f.eks. blomster og insekter uten ekstrautstyr. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Kanskje en av disse er noe å vurdere? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 ... mens jeg tror S90 og LX3 er en (god) del mindre av størrelse. Ganske så korrekt. LX3 er vesentlig mindre enn GF1 med 20/1.7, og S90 er mye mindre enn dette igjen. Jeg har netopp kjøpt et LX3 til turbruk; har speilrefleks med nok av objektiver og er veldig fornøyd med dette -- men dette er slett ikke noe jeg orker å dra med på fjellet. Dynamisk rekkevidde er nok noe dårligere enn på speilrefleksen, den virkelige begrensningen er støy ved høy ISO, her er systemkameraene uten speil en mellomting mellom kompakt og speilrefleks. Å få fabelaktige landskapsbilder midt på dagen der både for- og bakgrunn skal være i fokus er tilnærmet umulig. Med en heftig blits kommer man riktignok et stykke på vei, men den egentlige løsningen er å utnytte lyset tidlig på morgenen og på kveldstid. Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 ..... Å få fabelaktige landskapsbilder midt på dagen der både for- og bakgrunn skal være i fokus er tilnærmet umulig. Med en heftig blits kommer man riktignok et stykke på vei, men den egentlige løsningen er å utnytte lyset tidlig på morgenen og på kveldstid. Her må jeg nesten spørre hva dynamisk spenn har med fokus og dybdeskarphet å gjøre? Litt off-topic til trådstarter: hvor er det du skal hen? Drømmer litt om fjellvandring på kontinentet selv Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Her må jeg nesten spørre hva dynamisk spenn har med fokus og dybdeskarphet å gjøre? Absolutt ingenting! Takk for korreksjonen, på høy tid jeg får noen timer søvn ... Lenke til kommentar
Tournelon Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Takk så mye for alle svar Leste noe om at noen av disse kameraene manglet innebygd stabilisator (eller noe i den dur). Er dette noe jeg som nybegynner bør ha med når jeg kjøper kamera? Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Takk så mye for alle svar Leste noe om at noen av disse kameraene manglet innebygd stabilisator (eller noe i den dur). Er dette noe jeg som nybegynner bør ha med når jeg kjøper kamera? Slik jeg ser det har du tre alternativer hvis du virkelig prioriter vekt og volum: 1. Et speilløst systemkamera (som Olymus E-PL1, Samsung NX10, Panasonic GF1 osv.) 2. Et tradisjonelt kompaktkamera av bra kvalitet, Canon S90 og Panasonic LX3 er nevnt, jeg ville tatt med Canon G11 også. 3. Et kompaktkamera med mye zoom (kalles gjerne ultrazoom eller superzoom) Hvis du prioriterer bildekvalitet over det meste annet så velger du alternativ 1. Hvis det fortsatt skal være rimelig kompakt må de greie deg med objektiv uten zoom eller maks 3x zoom. Du vil da ikke kunne zoome inn på ting som er langt unna, og nærgrensen er ikke fantastisk bra så du vil ikke få tatt nærbilder av blomster, insekter osv. Alternativ 2 gir litt mindre kamera, bedre makrofunkjson, litt større zoomområde og litt dårligere bildekvalitet (men fortsat veldig bra under gode forhold). Alternativ 3 øker kamerastørrelsen litt igjen, og du går ennå et lite hakk ned i bildekvalitet, men igjen kan det bli helt greie bilder for veldig mange formål. Fordelen er større zoomområde som gjør at du kan zoome inn på dyr og mennesker som er litt lenger unna, og kanskje en fugl hvis du er heldig. Alternativet her er Panasonic FZ38, og kanskje Fuji HS10 eller Canon SX1 IS. Uansett ville jeg valgt noe med bildestabilisator. Ut fra det du skriver ville jeg i utgangspunktet ikke valgt speilrefleks, da må du opp ennå mer i størrelse og vekt. Vurderer du likevel speilrefleks er Pentax Kx, Nikon D5000 og Canon 500D/550D bra alternativ, alle med 3x standardzoom. Hvis jeg skulle valgt et tur/reisekamera ville alternativene vært Panasonic GH1 med 14-140mm (dyrt og velstort), Fuji HS10 og Canon SX1 IS. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hei, Jeg skal i sommer gå en del lengre turer i alpene i sveits og frankrike, og trenger et kamera som egner seg godt til å ta bilder av landskapet (eventuelt med folk i forgrunnen) osv. Jeg er imidlertid rimelig fersk når det gjelder kameraer, og trenger derfor litt tips. Øvre prisgrense ca ~ 5000 kroner, og det er et STORT pluss at kameraet veier lite. Kameraet bør kunne beherske store kontraster i lysforhold, alt fra mye gjennskinn på isbreer til store fjell som kaster mørke skygger. Gjerne med speilrefleks om dette gir bedre bilder, men kamerat bør som nevnt ikke være for stort/veie for mye. Noen tips til kamera? Tar gladelig imot alle tips Pentax K-x til 4500kr. Større og tyngre enn de nevnte kameraene, men fortsatt lite og lett. Vekt 780gram (inkl. objektiv, batterier og minnekort). Fordelene er AA-batterier som du får kjøpt hvor som helst, bruk Lithium AA God opp til ISO 1600 Test Lenke til kommentar
Tournelon Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Litt off-topic til trådstarter: hvor er det du skal hen? Drømmer litt om fjellvandring på kontinentet selv Glemte å svare på dette sist, Planen er å gå fra Chamonix til Zermatt (Classic Haute Route). Finnes mange alternativer av ruten, vi skal gå den som følger den klassiske ski ruten (på isbreer). Lenke til kommentar
Tournelon Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 se#, takk for informativt innlegg. Jeg ser for meg at jeg hovedsaklig kommer til å ta bilder av ting på avstand (fjell og natur), og ikke så mye nærbilder. Så da er det nok alternativ 1 og 2 som du satte opp som er mest aktuelle. EP-1 virker som et bra alternativ, de fleste "negative aspektene" som er nevnt i testen vil ikke ha så stor betydning for min bruk tror jeg. Det eneste var egentlig begrenset batteritid. Ellers kom jeg over følgende kamera: Leica V-Lux 20. Ved første inntrykk ser det jo tålelig bra ut, men er det noe jeg bør være obs på ved denne typen kompaktkamera? Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Leica V-Lux 20 Dette er samme kamera som Panasonic TZ10 (men dyrere), det er flere tester av TZ10 på nettet, inklusiv på Akam. Problemet med TZ10 med liten sensor er at de ikke fikser høy kontrast like bra som et speilrefleks. Det gjelder imidlertid stort alle kompaktkameraer, men RAW-støtte hjelper ofte litt på dette, og det har ikke TZ10. Men TZ10 virker som et veldig bra kamera hvis du prioriterer størrelse og vekt høyt. Kjøper du TZ10 eller forsåvidt nesten ethvert kamera så er det gunstig å prøve litt før du drar og se reultatene på en skikkelig skjerm og/eller papirkopier. Det verste (synes jeg) på et bilde er store mengder utbrente høylys (litt betyr sjelden så mye), men hvis ansikter, hår og snøflater i sollys blir helt kritthvite ser det ikke bra ut. Litt eksponeringskompensasjon hjelper ofte og det er bedre at skyggeområder blir helt mørke enn at høylysene blir utbrent. Litt eksperimentering på forhånd kan heve bildene betraktelig ved at du lærer kameraet å kjenne og kompenserer for svakheter. Skjermen i kameraet er for liten til at du greier å se slikt, derfor viktig å se bildene i litt større størrelser. Lenke til kommentar
Tournelon Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Etter å ha lest en rekke tester opp og ned, holder jeg en knapp på Panasonic LX3. Den største ulempen er muligens at den er noe svak på hvit balansen (dette skal visstnok være utbedret i en nylig firmware oppdatering). I tillegg er bildekvaliteten muligens hakket dårligere enn f.eks G11? Men alt i alt tror jeg at kameraet passer godt til mitt bruksområde, samt at det ikke er altfor dyrt (hvis jeg mot formodning finner ut at det ikke holder mål). Jeg tror at micro four thirds blir litt i største laget, iallefall i denne omgang, samt at de krever mer av brukeren såvidt jeg har skjønt Er det eventuelt noe som taler imot å kjøpe Panasonic LX3 utifra det jeg har skissert som bruksområde? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 LX3 er et genialt kamera. Enkelte mistenker at det kommer en etterfølger i løpet av sommeren, men det ville vært mitt førstevalg.. Lenke til kommentar
phax Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Hvis du klarer vente et par uker med å kjøpe kamera så ville jeg sett ann hvordan Samsung EX1 gjør det i tester. Utifra spesifikasjonene så ser det ut til å bli et veldig interssant alternativ i kompaktklassen. Lenke til kommentar
Tournelon Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Utifra spesifikasjonene ser det utvilsomt meget bra ut. Når er det ventet at kameraet vil være tilgjengelig for testing? Jeg har ikke veldig hastverk, men må jeg vente 4 uker går jeg nok for LX3. Dessuten kan man vel si at LX3 har fordelen av å være ganske utprøvd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå