Jotun Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hva har eg å velge mellom her? Er liksom Lightroom kongen på haugen? Har Olympus sitt originalprogram, og der har eg muligheten til å legge bildene i mapper etter dato, samt å knytte bilder sammen i album i programmet. Problemet her er at med en gang bildene forsvinner eller blir litt flyttet så skjønner ikke programmet noenting. Og dette blir et problem når man ønsker å ha fotoalbumet på en USB disk. Finnes det programmer som lager noen id-filer e.l som gjør at om man flytter mapper o.l så vil man kunne knytte bildene til samme albumene igjen ved enkle tastetrykk? Og ved reinstallasjon av pc, der programmet blir avinstaller? Ønsker nemlig å kunne bruke samme opplegg over lengre tid uten å måtte begynne på nytt, og manuelle mapper med navn funker dårlig føler eg, derfor liker eg best å legge bildene etter dato. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Picasa ja. Det må sjekkes ut. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Kan disse programmene hente bildene fra kamera forresten? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Flott. Takk for tipset. Google har jo et og annet godprogram Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 MS har også ett program for bildevisning, dessverre ikke prøvd men skal ha lignende funksjonalitet som picasa og lignende programmer. http://download.live.com/photogallery Om noen prøver så håper jeg de kan si ett el to ord om programmet. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Adobe Lightroom 2 er forøvrig veldig bra, og har et ekstremt gjennomtenkt grensesnitt. Kan lastes ned helt gratis for 30 dagers testing for å finne ut om det gjør jobben for deg. Ny versjon dukker vel også opp om ikke lenge, selv om det ikke er noe galt med eksisterende versjon. Grei konklusjon, funker det ikke så bruker du det sannsynligvis feil. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Men, det viktigste for meg: Hvis eg avinstallerer Picasa/Lightroom og installerer det på nytt igjen. Vil da alle album osv bli opprettholdt eller må eg gjøre hele jobben en gang til da? Skal teste dette i nærmeste dagene tenkte eg. Grunnen er jo en og annen reinstallasjon av pc'en og ikke minst bytte av pc som også ligger an i nærmeste fremtid, mens bildene kommer til å ligge på en ekstern disk. Med backup til en annen som ikke trenger inneholde albuminformasjonen osv. Lenke til kommentar
Kikyet Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg har alle bildene mine på eksterne hard disker og Picasa funker men det er et problem. Hvis den eksterne HD er slått av eller ikke tilkoblet når jeg starter Picasa....må jeg legge alle bildene til på nytt. Tar sin tid med noen tusen bilder og er irriterende som fy. Skulle ønske Picasa på dette hadde "samme system" som i iTunes. Der er det meste av musikken min også på en ekstern HD. Men der lagres fremdeles listen med musikken selv om HD kobles fra. Og jeg slipper å la iTunes søke seg fram til 200Gb musikk på ny hver gang jeg glemmer å koble til den eksterne HD'en. det er bare å koble til HD'en og spille musikken direkte av. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 For Lightroom sin del må du ta vare på katalog-fila. Alle endringar du gjer, album du lager (Collections, i LR) osb. vert lagra i denne. Picasa kjenner eg ikkje til. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Og gjør du endringer som går på flytting/sletting/navnendringer eller slike ting, gjør alt dette i Lightroom. Hvis ikke bryter du koblingene til filen. Jeg vil anta at dette gjelder for de fleste andre applikasjoner også. Og kjøp deg Lightroom. Et fantastisk verktøy !!! Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 For Lightroom sin del må du ta vare på katalog-fila. Alle endringar du gjer, album du lager (Collections, i LR) osb. vert lagra i denne. Der ja. Det var den avgjørende dråpen. Når man har en slik fil så er jo alt easy peasy! Da blir det Lightroom. Demo først, så får vi ut og handle litt Må bare passe på og få fast disknavn til den eksterne og det er jo ingen problemer i Windows. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Der ja. Det var den avgjørende dråpen. Når man har en slik fil så er jo alt easy peasy! Da blir det Lightroom. Demo først, så får vi ut og handle litt Må bare passe på og få fast disknavn til den eksterne og det er jo ingen problemer i Windows. Må si meg enig i at Lightroom er suverent. Har tenkt å gjøre det samme som du driver med, få alt på en ekstern disk. Mulig denne tutorialen kan være til hjelp. Da kan du reinstallere OS så ofte du gidder. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Nice Johnny. Very nice! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Nå er jeg en av de som ikke har sansen for Lightroom, og vil derfor anbefale deg å se på et et par andre alternativer også. ACDSee Pro 3, Bibble 5 og Photoshop Elements 8 er programmer som er verdt å prøve ut. Lightroom og Bibble er primært beregnet for de som skyter RAW filer, men kan også benyttes mot JPEG og TIFF. ACDsee Pro og Elements er nok bedre for de som primært baserer seg på JPEG filer. De har også kraftigere bilde-editorer som lar deg gjøre en del ting som ikke LR og Bibble kan. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Skal ikke redigere så mye i dette programmet. Bruker photoshop til den biten. Er kun organiseringen av bildene eg er ute etter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Skal ikke redigere så mye i dette programmet. Bruker photoshop til den biten. Er kun organiseringen av bildene eg er ute etter. Da er det muligens andre alternativer som passer bedre, altså mer dedikerte organiseringsprogrammer. Er det ikke et som heter ID Imager tro? Tom Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Tenkte akkurat på det samme, LR blir kanskje litt overkill hvis du kun skal bruke det til organisering. Men - hvis du tester ut Lightroom så tror jeg du vil gå over til å bruke det på de aller fleste bildene. Jeg redigerer alt i LR, hvis jeg ikke får gjort det jeg vil der så dropper jeg det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå