Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil under 50 000


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg er en student på 24 år som har familie i Tønsberg og studerer i Trondheim. Jeg er veldig glad i å kjøre og vurderer derfor sterkt å kjøpe bil. Vil heller kjøre opp fra Tønsberg til Trondheim enn å ta tog eller fly. Dessuten ligger leiligheten min i Trondheim i perfekt kjøreavstand fra NTNU avdeling Dragvoll.

 

Jeg har et lån på 1,7 mill på en leilighet jeg eier, men med lave renter går jeg i ganske store pluss hver måned på dette lånet. Jeg har derfor råd til å eie en bil, men er litt redd for å bruke for mye penger på det. Derfor forhører jeg meg her om hva dere tenker på hvor mye jeg bør investere i en bil.

 

1. Beløp. Hvor mye bør jeg bruke for å få mest for pengene? Jeg vil ha det økonomisk (akkurat bensin-bruken driter jeg litt i, men jeg vil ikke bruke mange penger på reparasjonskostnader eller om bilen taper seg veldig mye i verdi f.eks). Her ser jeg nå at emnebeskrivelsen er litt off. Jeg har ikke noe fast budsjett og kan strekke meg godt over 50 000 om det er økonomisk forsvarlig.

 

2. Forsikring. Bør jeg sette forsikringen på mitt navn for å allerede nå begynne å jobbe meg opp bonus? Eller bør jeg sette forsikringen på foreldrene mine og heller ta den større økonomiske byrden når jeg er i full jobb?

 

3. Finansiering. Er det mulig å gjøre huslånet mitt større og bruke de på bil? Hva er mest naturlig her? Jeg har minst 30 000 tilgjengelig, resten må altså lånes.

 

 

Jeg er ganske åpen for forslag når det gjelder bil, men jeg liker å ha noe som er litt "annerledes" (les: IKKE pimped). Synes asiatiske biler er gørrkjedelige (mine preferanser på nasjonalitet italiensk > fransk > tysk > amerikansk > asiatisk), men det er vel de som er mest driftsikre så her er det bare å komme med forslag. Siden det blir litt pendling er det et lite poeng at bilen skal være litt komfortabel, men må ikke være en Mercedes liksom.

 

Setter uendelig stor pris på hjelp!

 

Tusen takk!

Endret av Krasfarensteinbu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må man vurdere en del ting. Først vil jeg ta for meg din kjørelengde årlig. Det er 57 mil hver vei fra gymnaset i Tønsberg til Dragvoll. Ergo 114 mil t/r. Du kjører denne avstanden i høstferie, juleferie, vinterferie og rundt 17. mai. Altså 4 ganger årlig. 426 mil bare på denne ruten. Så kan du regne omtrent 3000 i genrell kjøring. Du ender opp med omtrent 7500 km årlig, og vi sier at du ikke er i fast jobb og med økonomi til en annen bil før om 3 år. 21000 km kommer du til å kjøre da. Hvis vil velger en nyere bil, som går billig, som denne:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=22265124

 

Mercedes C200 -03 modell, gått ca 123000.

 

Så finner vi en bil som er to-tre år eldre, med litt mer på telleren.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21969195

 

180.000 på telleren, eldre, men lik pris.

 

Ta godt vare på en slik, og se etter gode kjøp, så taper du lite på en sånn bil tror jeg. Lite påkost også, samt at de er fantastiske på langkjøring, og ikke alle har en C200 med tiptronic.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Godt forslag. Liker researchen din på årlig kjørelengde også. Jeg kjører nok bare hjem/opp to ganger i året (til sommeren og til julen), men regner med å kjøre fra leiligheten min til Dragvoll minst fem ganger i uka (det er 16 km tot hver dag). Tror fort det blir like mye kjøring hjemme i Tbg i sommermånedene og i jula. Maks 4160 i hverdagskjøring og så kommer 2280 fra Trondheim-Tønsberg-turene. Så det er ja, la oss si 6500 i året. Blir nok ikke mer enn det.

 

Hva med rimeligere biler? Da må jeg regne med større verditap eller? Og hva med finansieringen og forsikringen, noen tips på de områdene?

 

Tusen takk for strålende hjelp så langt!

 

Ahh, en ting. Jeg er ikke særlig glad i automatgir. Med mindre det er hoderystende dumt å velge manuelt gir med tanke på økonomi så vil jeg helst ha det over automat.

Endret av Krasfarensteinbu
Lenke til kommentar

Det er én ulempe med det, du utelukker Mercedes, man får selvsagt Mercedes med manuellgir, men de er tungsolgte, og bytter du den inn hos forhandler, må du regne med trekk i prisen. Da må vi ta for oss et annet bilmerke.

 

Vi så at verditapet på Mercedesen var tilnærmet null, så ser vi på en billigere bil, samme prosedyre

 

Vi legger til en faktor. Postbilfaktoren, denne:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22309995

 

Fæl bil, men de fungerer greit, du får en ganske ny bil til 30.000 med lite på telleren, og når bilen da koster lite å eie, samt at den koster lite å forsikre, taper du lite uansett.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=17764629

 

Tilsvarende bil, gått litt lengre, og er litt eldre, går for 3000,- mindre.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=17764629

 

Lite tap, og dette er den billiste måten å gjøre det på. Negativt er jo at bilen er fæl, men ingen har noe likt da :!: ... Borsett fra Posten. Like behagelig å kjøre er den heller ikke, men det overlever du jo, to ganger i året.

 

Så tar vi for oss en penere bil i samme prisklasse;

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=22091279

 

Saab 9000, beste Saab laget noen sinne, driftsikker, vanvittig behagelig å kjøre, grei forsikring, og lite verditap.

Lenke til kommentar

Hei og takk for hjelp!

 

Saab 9000 var også et godt forslag. Den postbilen tror jeg jeg utelukker fordi den ser fæl ut ;-)

 

Noen som kan hjelpe meg med råd om finansiering og forsikringen? Kan jeg ta opp lån på boliglånet mitt eller må jeg ha ekstra billån og hva er best å gjøre med forsikring?

 

Takk!

Lenke til kommentar

Jeg leste bare overskriften, og jeg kan garantere at man ikke får ny bil under 50.000.

 

Forundrer meg stadig over at folk ikke skjønner at det er forskjell på ny og brukt bil.

 

Jeg håper for din del at du tuller. Om ikke så har du en særdeles begrenset sosial forståelse.

 

Setter pris på råd angående finansiering og forsikring. Takk!

Endret av Krasfarensteinbu
Lenke til kommentar

Jeg ville nok tatt opp et billån, da dette er mye bedre, viss du har en fast bank som du bruker med gode betingelser. For pengene sin del, ville jeg invistert i en Subaru eller noen liknende. Det er de bilene det er minst feil på. Bare for å si det, ikke kjøp VAG-produkter (isåfall Skoda): Vw er noe drit, har en Vw ( må få "kastet" den snart).. Både Møller bil og bilen er elendig.Touranen som jeg eier har stått på verksted i over 3 mnd den siste tiden.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du har vært uheldig. Vokst opp med VW, og aldri hatt eller hørt om problemer, nå har vi hoppet over de modellene vi vet er dårlige (Passat 97-00 f.eks). Et billån gir bedre rente, men forutsetter kasko, noe som er svært ulønnsomt på en bil i Saab 9000-klassen. Det er i utgangspunktet bare et tapsprosjekt på biler med verdi lavere enn omtrent 80.000, med mindre du har særs gode villkår. Derfor: Bil med pris lavere enn 80.000 tar du på huslånet. En bil til omtrent 150.000 kan du få et eget billån, men du må altså ha kasko.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du har vært uheldig. Vokst opp med VW, og aldri hatt eller hørt om problemer, nå har vi hoppet over de modellene vi vet er dårlige (Passat 97-00 f.eks). Et billån gir bedre rente, men forutsetter kasko, noe som er svært ulønnsomt på en bil i Saab 9000-klassen. Det er i utgangspunktet bare et tapsprosjekt på biler med verdi lavere enn omtrent 80.000, med mindre du har særs gode villkår. Derfor: Bil med pris lavere enn 80.000 tar du på huslånet. En bil til omtrent 150.000 kan du få et eget billån, men du må altså ha kasko.

Har en Touran 6-Seter 07 modell som går som drosje. Bilen er nå kjørt 265.000km og har den siste tiden vært utrolig mye på verksted. også før har jeg hatt motorproblemer når bilen ikke var gått særlig langt ( her snakker vi 60-70.000km). Også Møller har jeg hatt mye problemer med. Kan ikke kundebehandling her i Bergen. Har også Opel Zafira som res.drosje og denne er mye bedre enn Touranen, og den er nå gått over 350.000km. Så jeg er ikke fornøyd, men har nok vært maks uheldig med bilen og Møller ser jeg nå hvor dårlig er. Så blir nok ikke vw igjen nei, volvo eller Bmw mest sansynlig.

Lenke til kommentar

Møller har et kjedelig rykte, delvis ufortjent, serviceavdelingen er ikke så bra, men verkstedet pleier å være veldig kompetent. Hvilken motor står den i Touranen? Uansett, det er vel ingen relevant bil for TS. Ser at du kjører 9-3 privat, så du kan vel gå god for 9000. Erik Karlsson "på taket" gjør ihvertfall det, og det er vel den beste anbefalingen man kan få.

Lenke til kommentar

Man burde kunne få seg en rimelig bra 00-03 Opel Omega for rundt 40-100000kr..

 

De fleste har dog automat og er stasjonsvogn, og man må passe seg for Opelsyndromet (rust på dører). Motorer ligger ofte enten på 2.0 eller 2,5. 2.5 er en god motor, men er litt dyr å skifte reim på.. Ellers svært behagelig bil å kjøre, og er billig på deler. Ca 0,8 på mila med 2.5 litern'.

 

Ellers har man jo Merc C180-C200 ca rundt 98-02 til en bra pris.

Saab 9000 og 9-3 (så lenge 9-3en er friskmeld fra Turbosyndromet)

Lenke til kommentar

Møller har et kjedelig rykte, delvis ufortjent, serviceavdelingen er ikke så bra, men verkstedet pleier å være veldig kompetent. Hvilken motor står den i Touranen? Uansett, det er vel ingen relevant bil for TS. Ser at du kjører 9-3 privat, så du kan vel gå god for 9000. Erik Karlsson "på taket" gjør ihvertfall det, og det er vel den beste anbefalingen man kan få.

Hehe, 9-3'en er topp den. I touranen står det en 1.9 TDi, 105 Hk. Diesel og automat. Må ha automat, ellers sliter jeg med å få tak i sjåfører. Men den går fint på fart, selvom det ikke er den største motoren til vw.

Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes noen grense for hvor mye det er fornuftig å bruke på bil. Men det er nok lurt å sette seg et budsjett (f.eks. 50.000 kr), for da ser man lettere hvilke bilmodeller som gir mest for pengene.

 

Det kan nok også være klargjørende om du tar stilling til hva du ønsker av FWD, RWD og 4WD. Bakhjulsdrift er moro, men ikke så velegnet på vinterføre.

Lenke til kommentar

Tja, egentlig er grensen 100 000 tenker jeg, med mindre all fornuft tilsier at jeg heller burde bruke 50 000 mer om det gjør at bilen holder seg mer i verdi. Men jeg synes Saab 9000 var et godt forslag og har nå sjekket litt forskjellig med forsikring og ser at Gjensidige kan gi meg 350 kr i måneden (kun ansvar).

 

Anbefaling på forsikring? Er det slik at noen er kjent for å være rimeligere enn andre? Takk for forklaring på når jeg burde ha kasko og når jeg ikke burde ha det. Dette er litt av et regnestykke men jeg blir klokere og klokere.

 

Takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar

IF: 10000 i året. Delkasko.

 

Gjensidige: 5400 i året. Delkasko. (tror denne er en del billigere fordi min mor har betalt mye forsikring hos gjensidige i mitt navn gjennom åra)

 

Storebrand: 10 000 i året. Delkasko.

 

Sjekket forsikringene på de store selskapene for Saab 9000 1997 modell 2,0 cse.

 

Ser noen av de kun har ansvarforsikring også. Bør jeg velge delkasko eller kun ansvar?

Endret av Krasfarensteinbu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...