Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Merkelig smerte i brystet

Flimzes

Anbefalte innlegg

Hei!

Når jeg kom ut av dusjen i dag begynte det å gjøre vondt i brystet når jeg pustet ut, og smerten vedvarte helt til jeg pustet inn igjen (blåste opp lungen), jo mer luft jeg blåste ut, jo mer vondt gjorde det. En slags stikkende "stabbing" smerte.

Smerten satt under nippelen, ca i høyde med der brystkassen går sammen (ca 10cm ut til venstre, og 2-4cm nedenfor nippelen.

Det gjorde også mer vondt når jeg strakk meg ut, så jeg satte meg ned og lente meg forover, etter en stund når det ikke sluttet å gjøre vondt, så bestemte jeg meg for å puste helt ut, det gjorde da avsindig vondt (tårer kom refleksivt av smerten), og så plutselig var det som om en boble gav etter, om en boble i bobleplast hadde vært fyllt med vann, og noen sprakk den hadde det blitt omtrent samme følelsen.

Har hatt lignende smerter før, men da kun i korte øyeblikk, men det var den "boblen" på slutten som skremte meg. Pulsen var litt høyere enn normal, men gjevn. Jeg er 19 år gammel gutt.

Noen forslag på hva det kan være?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er mest sannsynlig muskulære smerter fra thoraksmusklaturen. Det kan være muskelfibre som har kommet i klemm eller noe, slik at når du puster ut (og mellomrommet mellom ribbeina blir mindre) så klemmer du på muskelfibre (og/eller nervefibre) som gjør at det oppleves som smerte. Grunnen til at sm. nå gikk vekk, kan være at du feks fikk mobilisert fibrene slik at de ikke lenger kommer i klem.

Har ikke lest dette noe sted, men det er absolutt plausibelt.

Lenke til kommentar

har hatt eksakt samme problem siden jeg var 10 eller no.. kommer å går med måneders mellomrom... stikkende smerte i bryste, ofte akkurat der hjertet sitter, noe som er litt skremmende. mitt tips hvis du får det er å trosse smertene, puste skikkelig dypt inn og presse brystkassa fram. da gjør det ofte veldig vondt i 1 sekund også er smertene borte.

Lenke til kommentar

stikkende smerter er i utganspunktet ikke noe å være redd for, da det i denne omgangen mest sannsynlig er en somatisk sm. som kommer fra musklaturen. Typiske "hjerte"-smerter (siden det virker som dere er litt bekymra for det), er diffuse, vanskelig å pinpointe, ikke respirasjonsavhengige og ofte radierende til forskjellige deler av kroppen. Det dere har er mest sannsynlig sm. fra musklatur/somatiske nerver.

Dessuten er dere (for å feie alle under en kam) for unge til at aterosklerotiske forandringer i hjertekarsystemet skaper isjemi (blodmangel).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...