Gå til innhold

Hjelp til kjøling av skjermkort

Anbefalte innlegg

Hei. Fikk for litt siden bekreftet at skjermkortet mitt (PowerColor Radeon 4870) trolig blir for varmt, ettersom et rødt lys står på (D601), som tyder på at kortet trenger litt kjøling. Jeg tror også at jeg har dårligere ytelse enn hva jeg burde ha i en rekke spill.

Problemet er at jeg ikke er så kompetent når det gjelder skifting av komponenter og praktisk arbeid med hardware, så jeg trenger litt hjelp.

Jeg har et NZXT Hush-kabinett (flere komponenter står i signatur), og jeg synes det er litt trangt inni der, en del ledninger som bare henger i løse lufta og slikt.

Jeg har ikke flyttet noe spesielt på komponentene siden jeg fikk PC-en for vel halvannet år siden.

Spørsmålet blir da: Hvordan går jeg frem? Hva må jeg vite, hva må jeg gjøre?

Tips? Husk at jeg ikke er så kompetent, så gjerne utdyp!

Takk på forhånd. :)

Edit: skal få på plass noen bilder utover ettermiddagen/kvelden, forhåpentligvis.

Endret av magneman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen. Testet ut programmet, veldig rart, står at GPU core var i overkant av 50 grader, begge kjernene i prosessoren var på ca. 70 grader mens jeg spilte GTA IV. Merkelig at lyset lyser rødt, 50 grader på skjermkortet er vel strengt tatt ikke for mye? Eller?

Lenke til kommentar

50 grader under load er faktisk ganske bra, nesten for bra til å være stock kjøler. :hmm:

Hvis du spiller litt med åpen sidedør og så tar på kortet, så kan du se om du brenner deg eller ikke. Gjør du det så er nok målingen feil :p

Ligger forresten programmet i bakgrunnen når du spiller? Slik at du kan se hva maks temp har vært? Gpu blir nemlig veldig raskt kaldere igjen når viften går på fullt.

Lenke til kommentar

Testet litt lengre denne gangen (ja programmet er på mens jeg spiller).

Mens jeg spilte GTA IV var makstemperatur på 57 grader, maks på CPU var 68 grader på kjerne 1, 64 grader på kjerne 2. Til vanlig ligger temperaturen på skjermkortet på 30ish grader, ved vanlig PC-bruk. CPU ligger vel på rundt 40 grader.

Om jeg tar på skjermkortet, klarer jeg ikke å holde mer enn 2-3 sekunder før jeg brenner meg, så er godt mulig programmet ikke stemmer helt, dessuten er det jo det røde lyset. What to do? :/

Lenke til kommentar

Vannkjøling eller ekstrakjøler kan nok lønne seg. Hvis det er mye støv kan du blåse ren kjøleribbene. Bruk luft på boks og hold boksen riktig vei, og ikke opp ned for da spruter flytende oksygen ut og etterlater kondens på delene.

Endret av WilliamRobertsen
Lenke til kommentar

Har opplevd noe ustabilitet. Det som jeg synes er veldig rart, er at jeg hadde en del problemer med skjermkortet for en liten stund tilbake, og da fikk jeg en del meldinger om at skjermkortdriveren sluttet å svare bare jeg startet spillet. Jeg har fått slike meldinger etter en del spilling med GTA IV nå i det siste (etter 30-45 min), har ikke testet andre spill enda. Skjermkortet er veldig varmt, og jeg brenner meg på det hvis jeg tar på det, men nå vet jeg ikke hvor varmt det skal være under load.

Jeg har også en følelse av at ytelsen på PC-en burde være bedre enn det den faktisk er, kanskje jeg bare er paranoid, men så er det jo fortsatt D601-lyset på selve skjermkortet som lyser da.

Er ett eller annet som ikke stemmer med skjermkortet altså, men jeg får bare fortsette med testingen.

Kan prøve å skaffe komprimert luft på boks og se om det hjelper! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...