Gå til innhold

Churchill 1/2 auto, 12/76 , 12/89

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er det noen som har erfaringer med Churchill 1/2 auto haglene?

Tenker da på å kjøpe meg 12/76 eller en 12/89. Ender sikkert opp med det sistnevnte pga kreftene. Skal ned med litt større småvilt så det er nok den som faller i smak.

Men hadde da vært greit å fått hørt litt om disse haglene, kom gjerne forslag til andre halvautoer : ))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring med den type hagle selv, heller ikke 12/89 men lurer litt på hva du skal jakte med den. Mulig du skal utenlands og jakte men har selv aldri brukt noe annet en 12/70 og har felt alt fra rype, tiur og rådyr med det. Så da ville jeg tro 12/76 holdt for det i Norge. ( også på Gås )

Har desverre lagt merke til at litt forange skyter på litt vell lange hold da de har 12/89 så da mener de det er forsvarlig, desverre er ikke det alltid riktig.

En annen ting du skal huske på vis du skal skyte mye med 89kalibere så har jeg hørt det er vanskeliger og få tak i etter blyforbudet og det er grise dyre patroner

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med den type hagle selv, heller ikke 12/89 men lurer litt på hva du skal jakte med den. Mulig du skal utenlands og jakte men har selv aldri brukt noe annet en 12/70 og har felt alt fra rype, tiur og rådyr med det. Så da ville jeg tro 12/76 holdt for det i Norge. ( også på Gås )

Har desverre lagt merke til at litt forange skyter på litt vell lange hold da de har 12/89 så da mener de det er forsvarlig, desverre er ikke det alltid riktig.

En annen ting du skal huske på vis du skal skyte mye med 89kalibere så har jeg hørt det er vanskeliger og få tak i etter blyforbudet og det er grise dyre patroner

Det jeg skal mest jakte på blir: Gås, rev, evt. rådyr.

Har skutt med 12/70 i et års tid nå, og er ganske fornøyd med det. Men hører så mye bra om 12/89 hagler og, men om det bare er positivt snakk bare fordi de er kraftigere, med andre ord "tøffere". Det vet jeg ikke. Så jeg vil jo gjerne prøve ut det.

Det med prisene på ammunisjon er jo også ganske viktig nå til dags pga blyforbudet. Men hvis det skulle ha blitt opphevet, så ville ikke kostnadene på det vært noe problem?

Lenke til kommentar

Ja du får gjøre som du føler for, men om blyforbudet blir opphevet har jeg liten tro på. Er skjelden noen går tilbake på ett vedtak pga av de har tatt feil. Vil ikke erkjenne feil vet du. Og fler talle av Norske jegere har godtatt vedtaker og mindre press på departemanet for en omgjøring. Men om du skal jakte gås i våtmark så er jo ikke annet en stål eller dyrere ammunisjon alternativene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...