fluefiskern Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hei Jeg veit det finns veldig mange tråder om dette her inne, og jeg har sjekket camerabags.com og flydd rundt i butikker. Jeg tror nok at mine butikker har dårlig utvalg derfor må jeg handle på nett. Jeg skal ha plass til en del utstyr, Canon EOS 50D Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM II Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM Canon Extender EF 1.4x II Canon Speedlite 580 EX II 4-5 lee filtre og sikkert noe mer glass etterhvert. Er vel en 300mm jeg sikler mest på omdagen Men så kommer utfordringen, jeg vil ha med meg en termos med kaffe og gjerne en matpakke også. Av diverse årsaker vil jeg gjerne sleppe å ha termosen sammen med objektivene mine, så en sidelomme hadde vært perfekt. Også må det være plass til ett stativ. Og den må være god å bære. Jeg har en foto og tursekk i dag, lowepro med vanntett fotodel, den er for liten. Sekken skal ikke være vanntett slik loweprosekken er, men regntrekk er vel greit. Hva skal man kjøpe? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 har ikke NG noe alla det du ser etter da? Lenke til kommentar
Spook Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Min absolutte favoritt er Kata R-104. Den har avtagbare sidelommer, den har holder for stativ som enten kan festes på siden (i stedet for en av sidelommene) eller bak på sekken. Du har mye plass, sidelommene er store, og det er en rekke "smålommer" her og der. Sekken oser av kvalitet og har mange fikse detaljer. Se linken ovenfor. Jeg kjøpte min hos B&H Photo, er usikker på om den kan kjøpes i Norge. Eneste ulempen er at den kanskje er litt dyr, men etter min mening er den verdt hver eneste krone! Det finnes en større variant av samme sekken (R-106), men den er akkurat over maksimumsmålene til å kunne tas med som håndbagasje på fly så den var uaktuell for meg. Det finnes også noen mindre varianter av samme sekken (R-103, R-102 og R-101), disse er billigere (jo mindre de er) men mangler sidelomme men har samme høye kvalitet. Men R-104 er etter mitt syn den optimale størrelsen. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Takker for svar, tror jeg må se sekken Får finne meg en butikk i nærheten som har litt utvalg, er denne 0,7 liter termosen min jeg vil ha plass til da Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Kata sekken ser igrunn ganske bra ut Men ser vel også ut som termosen min ikke får plass, hvor dype er sidelommene spook? Lenke til kommentar
Spook Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Tok et raskt mål og sidelommene er ca 23-24 cm dype. Du får nok plass til noe "cylinderformet" som har en diameter på godt over 10cm (13-15cm tipper jeg) nederst i sidelomma men lengre opp er den noe smalere, der kan du nok få plass til noe "cylinderformet" som er så vidt under 10cm i diameter (8-9cm tipper jeg). Jeg er helt sikker på at det er mulig å få plass til en 0,7 liters thermos, bare den har riktig form Men sekken er som sagt veldig bra, helt utmerket ergonomi og bærekomfort og "alt du kan tenke deg" av justeringsmuligheter. Om du ikke er avhengig av å kunne ta den med som håndbagajse på fly, noe jeg er, så ta en titt på den største modellen. Men jeg tror egentlig ikke den har noe større sidelommer heller, selv om den nok har noe bedre plass innvendig. Du kan imidlertid ta av en eller begge sidelommene og det er sydd fast et solid "nylonbånd" vertikalt langs begge sidene av sekken som har kontinuerlige innfellinger hvor du kan feste stropper. Det er med andre ord ikke noe problem å "stroppe fast" thermosen din om du ikke skulle finne en som passer i sidelomma. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Det finnes også løse sidelommer fra en rekke turutstyrsprodusenter. Hvis du kan finne en måte å feste de på som ikke hindrer tilgang til sekken kan det være et billig alternaiv til å kjøpe ny større sekk. Jeg har brukt slike på flere typer tursekker på rundt 40l, blant annet en fra Lowe, men jeg har ikke sjekket om de passer på en ren fotosekk. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Tusen takk for hjelp Spook. min termos var 29 cm lang og diameter på det tykkeste på 7-8 cm ergo bør den egentlig passe ganske godt Om jeg har behov å ta den med som håndbagasje på fly veit man jo ikke, men slik ting ligger ann i dag er det vel ingen ting som tyder på det. er vel 9 årsiden sist jeg satt i ett fly Da får man se om man skal velge den større varianten eller ikke. Har kommet ett stykke på vei, ser for meg at man kan få med litt mer annet i den store varianten om man skal på en litt lenger tur enn rundt i nabolaget. Jeg skal jo ikke selge min lowepro tur/fotosekk heller Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Think Tank StreetWalker Harddrive er mulig noe å tenke på? Jeg selv har nettopp bestilt den. Like at den ikke ser ut som et fotobag, masse innrednings muligheter, og ikke ser stygg og bulkete ut som den Kata "tingen"... Det er en flott sidelomme som kan lett expanderas for holde termos o.l. Noe som også er grunnen til jeg valgte den, har også behov for å ha flaske rom. Diverse reviews at Streetwalker (fins også uten laptop plass) http://www.photographybay.com/2009/03/16/think-tank-photo-streetwalker-harddrive-review/ http://www.gearlog.com/2009/04/hands-on_think_tank_streetwalk.php http://digital-photography-school.com/thinktank-streetwalker-harddrive Endret 13. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Ja den skal jeg glo litt på AvidGamer, det som er viktig for meg er at den har god plass, plass til termos og ikke minst er veldig god å bære Og oppfyller den de vilkårene så er ikke utseende og pris så nøye Men veldig takk for link, skal lese og forske. flere muligheter der ute jeg ikke har sett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå