varus Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Jeg har fått en sommerjobb i hjemmetjenesten og lurer litt på om det er noen her som har jobbet med dette? På intervjuet kom vi så vidt inn på hvordan jeg kan takle å stelle gamle damer, og sa at det går greit, men sa det fordi jeg var desperat etter en jobb. Er blitt litt usikker nå etter at jeg har hørt mange skrekkhistorier med bleier, avføring og diverse fra bekjente. Hva kan jeg forvente meg av arbeidsoppgaver? Lenke til kommentar
TitoCosta Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Jeg har fått en sommerjobb i hjemmetjenesten og lurer litt på om det er noen her som har jobbet med dette? På intervjuet kom vi så vidt inn på hvordan jeg kan takle å stelle gamle damer, og sa at det går greit, men sa det fordi jeg var desperat etter en jobb. Er blitt litt usikker nå etter at jeg har hørt mange skrekkhistorier med bleier, avføring og diverse fra bekjente. Hva kan jeg forvente meg av arbeidsoppgaver? Det varierer alt etter hvor gammel du er. Enkelte får når de er 17 ( får de letteste oppgavene og slikt) og når du er 18 og over kan det bli bleier, avføring, dusjing, stelling av sår og diverse. Om du er desperat etter en jobb så vet jeg ikke om jeg vil anbefale deg å ta den, det er veldig viktig å være medmenneskelig og å bry seg mye om andre mennesker. Lenke til kommentar
Hettemaake Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Har vært i en lignende situasjon selv. Hadde sommerjobb ved et sykehjem som 18-åring, og hadde aldri vært borti avføring, urin, oppkast, intimdeler av en annen kropp ol. Var ganske likblek da jeg gikk på jobb første dagen, og var direkte kvalm da jeg gikk fra jobb. Gruvet meg forferdelig til å gå på jobb hele den første uka, og telte ned dagene. For hver dag jeg hadde vært på jobb betydde det at det var en mindre dag igjen hvor jeg måtte vaske noen nedentil. Men etterhvert letta dette seg opp. Jeg begynte å trives, og da sommeren var over hadde jeg bestemt meg for hva jeg skulle bli. Er snart ferdig med første år på sykepleien og stortrives! Kunne ikke tenkt meg noe annet. Avføring er utrolig ekkelt i begynnelsen, men nå tenker jeg ikke over at jeg faktisk står og tørker noen i baken. Alle syns avføring er ekkelt de første gangene, og det er helt menneskelig! Det er utrolig hva man kan venne seg til. Er forøvrig i praksis i hjemmesykepleien nå, og trives utrolig godt! Mye nytt og spennende. Hva du kan forvente deg av oppgaver er ganske forskjellig, men det er alt fra vanlig morgenstell, dusjing, smøre frokost, komme hjem til folk med middag, tilsynsbesøk og masse, masse annet! Lykke til! Håper du får en like god opplevelse som jeg hadde ved min første sommerjobb! Endret 14. mai 2010 av Hettemaake Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Emnetittelen er endret til noe mer beskrivende, se her for mer info. Emnetittelen brøt også med tre-ords-regelen. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Går det virkelig an å venne seg til rumpetørking? Hmm...? Gud hjelpe meg dersom dette blir omtrent de eneste jobbenei Norge fremover. Noe det ser ut som. Lenke til kommentar
varus Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Har vært i en lignende situasjon selv. Hadde sommerjobb ved et sykehjem som 18-åring, og hadde aldri vært borti avføring, urin, oppkast, intimdeler av en annen kropp ol. Var ganske likblek da jeg gikk på jobb første dagen, og var direkte kvalm da jeg gikk fra jobb. Gruvet meg forferdelig til å gå på jobb hele den første uka, og telte ned dagene. For hver dag jeg hadde vært på jobb betydde det at det var en mindre dag igjen hvor jeg måtte vaske noen nedentil. Men etterhvert letta dette seg opp. Jeg begynte å trives, og da sommeren var over hadde jeg bestemt meg for hva jeg skulle bli. Er snart ferdig med første år på sykepleien og stortrives! Kunne ikke tenkt meg noe annet. Avføring er utrolig ekkelt i begynnelsen, men nå tenker jeg ikke over at jeg faktisk står og tørker noen i baken. Alle syns avføring er ekkelt de første gangene, og det er helt menneskelig! Det er utrolig hva man kan venne seg til. Er forøvrig i praksis i hjemmesykepleien nå, og trives utrolig godt! Mye nytt og spennende. Hva du kan forvente deg av oppgaver er ganske forskjellig, men det er alt fra vanlig morgenstell, dusjing, smøre frokost, komme hjem til folk med middag, tilsynsbesøk og masse, masse annet! Lykke til! Håper du får en like god opplevelse som jeg hadde ved min første sommerjobb! Jo takk for det du Jeg har heldigvis kommet over gruingen min nå og føler jeg er klar. Det kommer sikkert til å bli veldig utfordrende og spennende å jobbe med mennesker siden jeg de siste årene bare har studert og arbeidet med teknologi. Takker for alle svar. Endret 30. mai 2010 av varus Lenke til kommentar
varus Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Update: Fikk sjokk første arbeidsdag. Slutta på dagen!! Var visst ikke noe for meg dette Ganske utrolig at jeg ble ansatt der i første omgang, de menneskene jeg skulle pleie var veldig pleietrengende. Har ikke kompetanse for sånt jeg. I tillegg ble jeg møtt med skepsis hos nesten alle brukerne, særlig de eldre damene. Så det bare i øynene på dem at de ikke likte nye personer, for all del ikke gutter. Endret 2. juni 2010 av varus 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Update: Fikk sjokk første arbeidsdag. Slutta på dagen!! Var visst ikke noe for meg dette Ganske utrolig at jeg ble ansatt der i første omgang, de menneskene jeg skulle pleie var veldig pleietrengende. Har ikke kompetanse for sånt jeg. I tillegg ble jeg møtt med skepsis hos nesten alle brukerne, særlig de eldre damene. Så det bare i øynene på dem at de ikke likte nye personer, for all del ikke gutter. Fekk du ikkje opplæring og noken til å veilede deg den fyrste dagen? Når det gjeld skepsisen hos brukerane så trur eg nok at det er ein naturleg reakssjon når dei ser ein kar som er tydelig ukomfortabel i den jobben han skal gjere. Er forøvrig litt rart at du ikkje fekk ei betre innføring i faktiske arbeidsoppgaver under jobbintervjuet. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) "Slutta på dagen" .......... Ja, men det står jo respekt av det i og for seg. Når man føler at man overhode ikke passer inn i jobben. Dette handler jo om ganske krevende yrker som er et "kall". Dessuten er det jo et kvinneyrke. Endret 2. juni 2010 av Kaarerekanraadi Lenke til kommentar
varus Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Update: Fikk sjokk første arbeidsdag. Slutta på dagen!! Var visst ikke noe for meg dette Ganske utrolig at jeg ble ansatt der i første omgang, de menneskene jeg skulle pleie var veldig pleietrengende. Har ikke kompetanse for sånt jeg. I tillegg ble jeg møtt med skepsis hos nesten alle brukerne, særlig de eldre damene. Så det bare i øynene på dem at de ikke likte nye personer, for all del ikke gutter. Fekk du ikkje opplæring og noken til å veilede deg den fyrste dagen? Når det gjeld skepsisen hos brukerane så trur eg nok at det er ein naturleg reakssjon når dei ser ein kar som er tydelig ukomfortabel i den jobben han skal gjere. Er forøvrig litt rart at du ikkje fekk ei betre innføring i faktiske arbeidsoppgaver under jobbintervjuet. Jeg fikk opplæring ja. Den skulle vare over 3 dager, og etter dette skulle jeg reise rundt på egen hånd, noe som var alt for lite. En annen ting ved denne jobben som gjorde meg utilpass var at jeg var den eneste gutten der. Hadde 20 damer rundt meg hele tiden, noe som var ganske slitsomt. Dette er virkelig ikke en jobb for hvem som helst, ihvertfall ikke for en person liten erfaring med mennesker. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Dette er virkelig ikke en jobb for hvem som helst, ihvertfall ikke for en person liten erfaring med mennesker. Akkurat dette burde vel være ganske innlysande når du søker på ein jobb der du primært skal yte service til andre mennesker. Du tar ikkje personar som liker å jobbe for seg sjølv med tekniske ting til å jobbe med mennesker og du setter ikkje personer som liker å omgås mange forskjellige mennesker til å sitte å for seg sjølv å jobbe med teknikk. Men eg håper du finner deg ein anna sommarjobb som passer deg betre slik at du ikkje blir heilt utan sommarjobb i år. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 I førsteinnlegget skriver du vel at du bløffet om hvordan du så på å stelle og vaske gamle? Var det så lurt? Lenke til kommentar
varus Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Ser ihvertfall ut som om arbeidsmengden til pleie og omsorgsyrker er på vei opp og at de har mye å gjøre fremover nå som "baby-boomerne" født etter krigen begynner å bli gamle. Man kan jo kanskje gå "Health and Social Management" på BI. Noe for deg Kaarekanraadi? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Ser ihvertfall ut som om arbeidsmengden til pleie og omsorgsyrker er på vei opp og at de har mye å gjøre fremover nå som "baby-boomerne" født etter krigen begynner å bli gamle. Man kan jo kanskje gå "Health and Social Management" på BI. Noe for deg Kaarekanraadi? Overhode ikke! Tenk hvor kravstor den generasjonen er. Her blir det advokater og rettssaker for det minste avvik. De tror de er konger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå