Gå til innhold

Beste kjøleribbe/vifte combo til P4 2,4 OC

trygvelo

Anbefalte innlegg

Søkte litt gjennom forumet, men fant ikke akkurat svaret jeg var ute etter... Har nettopp fått følgende:

Abit IC-7

P4-C 2,4, 800 MHz m. Boxed kjøler

Corsair TWINX ram

Tenkte å prøve meg på litt klokking og i den forbindelse bytte ut prosessorkjøler og vifte. Tar imot forslag til en god og forholdsvis stillegående løsning med takk!

En annen ting... Når jeg satt på boxed kjøleren brukte jeg ikke noe kjølepasta, så det satt på en "svart" firkant med noe jeg regnet med var tilsvarende kjølepasta der kjøleren har kontakt med CPU. Bør jeg fjerne dette og heller bruke Arctic Silver etc?

Trygve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant noen i en annen post nå... (bør nok lete litt bedre ja). Tenkte litt på:

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...X4000B&toc=3820 med en Papst 19db vifte, men synes kanskje det blir litt dyrt.

Hvor bra er Black Silence i forhold til den overnevnte kombinasjonen og hvor bra er disse i to i forhold til boxed kjøleren. Har lest at boxed kjøleren er forholdsvis kraftig i seg selv, men at det dårligste med den er støynivået...

Trygve

Lenke til kommentar

Tror Black Silence er laget for lavt støynivå, og har moderat ytelse.

Se på Swiftech 462 (var det det den het) eller Zalman 7000cu. Jeg har bestilt sistnevnte. Anbefaler for øvrig en surfings innom OCshoot.no, der er 7000`en testet med særs gode resultater.

Lenke til kommentar

Takker for tipset, var også redd for at Black Silence kunne være litt for "snill". Er rate'a til 2.8 GHz bare.

Har kommet litt igang med maskina min nå. Første problem var å installere Windows 2000. Installasjonen stoppa under "configuring devices". Hadde oppdatert BIOS til siste versjon før installering fordi jeg visste at IC-7 har problemer med timingene til Corsair LL brikkene med gammel BIOS. Siden jeg lurer på om ikke problemet er dårlig kontakt mellom kjøleribbe og prosessor halverte jeg FSB til 100 MHZ = 1,2 GHz CPU og satte for sikkerhets skyld RAM til 2,5,3,3,7 i stedet for 2,2,2,5.

Installasjonen gikk da uten problemer. Det jeg synes er merkelig er at Temp sensor i BIOS viser nesten samme CPU temp med disse innstillingene som før "underklokkingen", kanskje 2-3 grader lavere. Burde ikke dette vært enda lavere med halv CPU hastighet?

Skal teste litt forskjellige innstillinger på RAM/CPU og kjøre prime 95. Poster her igjen etter testinga.

Trygve

Lenke til kommentar

Thermalright slk-900 er vel også laget for socket 478? Dette er jo det råeste kjøleren, så velg heller denne framfor MCX4000 hvis du skal å rå og dyr kjøling. Zalman 7000CU er det kjøleren jeg vil anbefale.

Installasjonen gikk da uten problemer. Det jeg synes er merkelig er at Temp sensor i BIOS viser nesten samme CPU temp med disse innstillingene som før "underklokkingen", kanskje 2-3 grader lavere. Burde ikke dette vært enda lavere med halv CPU hastighet?
Reduksjon i Vcore gir mest reduksjon i temperatur, men likevel så burde en såppas massiv underklokking på 1200MHz gi litt mer redukskjon det også? Regner med det stort sett er idle du har tatt temperaturen på, og forskjellen vil nok være mye større på load. Uansett er det ikke noe å bekymre seg for ;)
Lenke til kommentar

Ok, har nå testa en hel del...

Det første jeg oppdaget var at maskinen var 100% stabil med CPU på standard hastighet (2,4). Kjørte fortsatt RAM på 2,5-3-3-7. Satt så RAM til 2-2-2-5 og fikk bluescreen ved oppstart av Windows. Håpet at å skru opp volten på RAM ville hjelpe så jeg gikk først opp fra 2,6 til 2,65 (i følge Winbond Hardware Doctor som følger med IC-7 var den reelle volten noe lavere 2,65 = 2,62). Fikk boota opp Windows, men Prime95 fikk feil avrunding ved første test. 2,7 funka fint en stund i Prime95, men måtte helt opp på 2,8 for at systemet var 100% stabilt. Hadde nå ca. 60 grader ved full load.

Fortsatte nå med å overklokke. Gikk opp til 250(1000) MHz FSB/3 GHz CPU og satt FSB/MEM divider til 5:4 så minnet ikke skulle være noe problem. Har kjørt dette stabilt i noen timer nå med Prime 95 i bakgrunnen. Ingen feil hittil. Dette er system temp:

28/39,5/33 IDLE

29/63/48 ~100% LOAD

CPU temp gikk altså opp ca. 3 grader ved full load fra 2,4 til 3 GHz. Synes nok 63 grader er litt i meste laget og skal snarest skaffe meg en bedre kjøler CPU kjøler.

La også merke til at system temp (og da også CPU og NB temp) ble høyere hvis jeg åpnet kabinettet. Tyder vel på at det er god luftgjennomstrømning i kabinettet med de viftene jeg har der? 2 stk. bak som blåser ut, en Papst 19 db og en CoolerMaster (aner ikke db, men høyere enn Papst i hvert fall :) ) CoolerMaster vifta er tydelig mye kraftigere også. Uansett bør jeg nok kjøre 2 vifter i front også for å kjøle harddisken og få enda bedre luftgjennomstrømning.

Skal prøve å klokke opp mot maks når jeg får forbedret kjølinga. Synes dere jeg bør skru ned til 2,4 GHz så lenge siden CPU temp er såpass høy?

Trygve

Lenke til kommentar

Jeg har lest endel om diverse kjølere og kommet frem at swiftech sin er best. Har ikke testet noen ting selv. Men med tanke på at jeg ikke skal overklokke i første omgang, bare bygge en meget stillegående pc havnet jeg på swiftech sin MCX4000. her er et par tester:

http://www.systemcooling.com/modules.php?n...article&sid=708

http://www.ocaddiction.com/reviews/cooling...000_vs_pal8942/

den første av testene er "swiftech vs thermalright"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...