Gå til innhold

Hvordan fungere fullføringsrett? Og hvor ligger eg i køen?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Nå eg har eg dessverre fått det som heter fullføringsrett, og lure på hva dette egentlig går ut på.

Ligger eg sist i køen da? Eller er det de med voksenrett/ikke rett til videre utdanning som ligger sist?

Har også hørt det er forskjellige køer på hver av "rettene", stemmer det?:)

Eg har søkt brønnteknikk, men rekner ikke med eg kommer inn nå da siden eg har fått fullføringsrett, selv om det står på kvitteringen min at eg hadde ungdomsrett da eg søkte :S

Har 5,3 eller noe i snitt, men det hjelper vel ikke?

Håper på svar :)

Edit:

Hjelper det noe at eg har en kvittering som sier noe annet?

Eg hadde jo f.eks. kanskje ikke gjort de valgene eg gjorde, om eg hadde vist eg ikke hadde fått ungdomsrett..

Endret av nizze90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

Nå eg har eg dessverre fått det som heter fullføringsrett, og lure på hva dette egentlig går ut på.

Ligger eg sist i køen da? Eller er det de med voksenrett/ikke rett til videre utdanning som ligger sist?

Har også hørt det er forskjellige køer på hver av "rettene", stemmer det?:)

Eg har søkt brønnteknikk, men rekner ikke med eg kommer inn nå da siden eg har fått fullføringsrett, selv om det står på kvitteringen min at eg hadde ungdomsrett da eg søkte :S

Har 5,3 eller noe i snitt, men det hjelper vel ikke?

Håper på svar :)

Edit:

Hjelper det noe at eg har en kvittering som sier noe annet?

Eg hadde jo f.eks. kanskje ikke gjort de valgene eg gjorde, om eg hadde vist eg ikke hadde fått ungdomsrett..

Fullføringsrett

Er du voksen og tatt inn til videregående opplæring, har du rett til å fullføre opplæringsløpet (fullføringsrett). Dette gjelder uansett om du har voksenrett eller ikke.

Personer som søkte og fikk plass på Vg1 eller Vg2 som søkere uten opplæringsrett i skoleåret 2007/2008 ,2008/2009, 2009/2010,2010/2011. har rett til å fullføre opplæringsløpet. Dette kan også omfatte personer som tidligere har hatt rett til videregående opplæring, og som er tatt inn til programområdet/kurset etter at de har brukt opp opplæringsretten.

Fullføringsretten gjelder kun videregående trinn 2 (Vg2) eller videregående trinn 3 (Vg3), som bygger på det Vg1 eller Vg2 som søkeren fikk inntak til som søker uten opplæringsrett. Fullføringsretten gjelder kun påfølgende skoleår.

Lenke til kommentar

Ja, det der leste eg og..

Men hvor ligger eg i køen? Er det sjangs at eg kommer inn på første valget mitt?

Du ligger vell etter de som har ungdomsrett desverre, men jeg tror at det gode snittet ditt trekker deg opp litt. Er vell forholdsvis stor sjanse for at du kommer inn.

Lenke til kommentar

Men hvor ligger eg i køen? Er det sjangs at eg kommer inn på første valget mitt?

Du ligger vell etter de som har ungdomsrett desverre, men jeg tror at det gode snittet ditt trekker deg opp litt. Er vell forholdsvis stor sjanse for at du kommer inn.

Okei :)

Ikke for å være frekk eller noe, men er dette noe du vet? Tenkte mest på det at du sier eg har stor sjanse for å komme inn.

Lenke til kommentar

Okei :)

Ikke for å være frekk eller noe, men er dette noe du vet? Tenkte mest på det at du sier eg har stor sjanse for å komme inn.

brønnteknikk er nok flest søkere fra fullføringsretten. Så jeg vil si at jeg har litt peil.

Lenke til kommentar

Flest fra fullføringsretten? :)

Hva med ungdomsretten da? De kommer vel først?

Men ut i fra det du sier så høres det jo veldig bra ut :)

Eg får passe på å ikke få for store forhåpninger vertfall:p

Sorry at eg spør litt mye, men har lite å bedrive tiden med på skolen i dag..

Lenke til kommentar

Flest fra fullføringsretten? :)

Hva med ungdomsretten da? De kommer vel først?

Men ut i fra det du sier så høres det jo veldig bra ut :)

Eg får passe på å ikke få for store forhåpninger vertfall:p

Sorry at eg spør litt mye, men har lite å bedrive tiden med på skolen i dag..

De kommer først ja. Ja du har en god sjanse. Ingen problemer, bare å spørre :)

Lenke til kommentar

Men det er jo ofte veldig stor kø på den linjen eg har søkt på.

Hørte at det i Bergen i fjorda var over 30 bare i kø, så da vil eg nå tro at eg som ikke har skikkelig ungdomsrett ligger bak alle de? :thumbdown:

Eller tar eg helt feil?

Endret av nizze90
Lenke til kommentar

Men det er jo ofte veldig stor kø på den linjen eg har søkt på.

Hørte at det i Bergen i fjorda var over 30 bare i kø, så da vil eg nå tro at eg som ikke har skikkelig ungdomsrett ligger bak alle de? :thumbdown:

Eller tar eg helt feil?

Det er nok en del av de som har samme rettigheter som deg( fullføringsrett)

Lenke til kommentar

Ringte å snakka med inntakskontoret nå, og fikk beskjed om at de med fullføringsrett ble prioritert nest sist, bak de med ungdomsrett og med voksenrett..

Tror dere fremdeles eg har mulighet til å komme inn på brønnteknikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...