Trygve64 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Sitter og leser gjennom læreplanen for VG2 IKT-servicefag. Der står det blandt annet at eleven skal kunne "kartlegge behov for IKT-støtte i en arbeidsprosess og utarbeide en kravdefinisjon for et IKT-system." Jeg lurer på hva som legges i ordet "kravdefinisjon". Det fremstår som ett ganske konkret begrep så jeg lurer på om noen kanskje har ett eksempel? Lenke til kommentar
Nexx Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Kan bare huske å ha vært innom kravspesifikasjon når jeg gikk IKT. Men fant et eksempel som jeg tror bør forklare grundig nok hva som menes med dette begrepet. Kravspesifikasjon av programvare Kravspesifikasjonen i dette prosjektet skal bygge på teksten for obligatorisk oppgave, og suplerende informasjon gitt av kursledelsen. Det skal følges en standard for kravspesifikasjon etter følgende punkter: Kravdefinisjon utformet i naturlig språk, supplert med diagrammer, som viser hvilke tjenester programvaren skal kunne håndtere. Skal være kortfattet, lett oversiktlig og uformell. Bare funksjonelle krav tas med da oppgaven ikke beskriver ikke-funksjonelle krav. Denne er beregnet på kommunikasjon mellom systemutvikler og systembruker/oppdragsgiver. Kravspesifikasjon, som gir en mere detaljert framstilling av kravdefinisjonen, utformes i første rekke i et strukturert naturlig språk hvis formalismen blir høy nok. Ved behov spesifiseres deler av programvaren/modulen ved hjelp av det formelle språket Z. Denne er beregnet på kommunikasjon mellom systemutvikler av kravspesifikasjon og systemutvikler av design I dette eksemplet er det software det er snakk om, men konseptet er det samme for hardware. Endret 11. mai 2010 av neruen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå