Gå til innhold

IKT-servicefag - hva er "kravdefinisjon"?

Anbefalte innlegg

Sitter og leser gjennom læreplanen for VG2 IKT-servicefag. Der står det blandt annet at eleven skal kunne "kartlegge behov for IKT-støtte i en arbeidsprosess og utarbeide en kravdefinisjon for et IKT-system."

Jeg lurer på hva som legges i ordet "kravdefinisjon". Det fremstår som ett ganske konkret begrep så jeg lurer på om noen kanskje har ett eksempel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bare huske å ha vært innom kravspesifikasjon når jeg gikk IKT.

Men fant et eksempel som jeg tror bør forklare grundig nok hva som menes med dette begrepet.

Kravspesifikasjon av programvare

Kravspesifikasjonen i dette prosjektet skal bygge på teksten for obligatorisk oppgave, og suplerende informasjon gitt av kursledelsen.

Det skal følges en standard for kravspesifikasjon etter følgende punkter:

•  
  • Kravdefinisjon utformet i naturlig språk, supplert med diagrammer, som viser hvilke tjenester programvaren skal kunne håndtere. Skal være kortfattet, lett oversiktlig og uformell. Bare funksjonelle krav tas med da oppgaven ikke beskriver ikke-funksjonelle krav. Denne er beregnet på kommunikasjon mellom systemutvikler og systembruker/oppdragsgiver.

•  
  • Kravspesifikasjon, som gir en mere detaljert framstilling av kravdefinisjonen, utformes i første rekke i et strukturert naturlig språk hvis formalismen blir høy nok. Ved behov spesifiseres deler av programvaren/modulen ved hjelp av det formelle språket Z. Denne er beregnet på kommunikasjon mellom systemutvikler av kravspesifikasjon og systemutvikler av design

I dette eksemplet er det software det er snakk om, men konseptet er det samme for hardware.

Endret av neruen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...