Gå til innhold

Hvis en askesky ødelegger ferien, hvilke regler gjelder?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal på en reise i starten av juni, og begynte å tenke på hva hvis det blir et nytt stopp i flytrafikken. Slik jeg har forstått det, fraskriver reiseforsikrinene seg alt ansvar. Men hva med reiseselskapene?

 

- Hva hvis aske gjør at flyet ikke kan ta av fra Gardermoen?

- Hva hvis aske gjør at flyet ikke kan ta av på hjemreise?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Skal på en reise i starten av juni, og begynte å tenke på hva hvis det blir et nytt stopp i flytrafikken. Slik jeg har forstått det, fraskriver reiseforsikrinene seg alt ansvar. Men hva med reiseselskapene?

 

- Hva hvis aske gjør at flyet ikke kan ta av fra Gardermoen?

- Hva hvis aske gjør at flyet ikke kan ta av på hjemreise?

 

Takker for alle svar :)

Stengt luftrom - dine rettigheter

 

Kanselleringer på grunn av vulkanutbruddet på Island gir deg ikke rett til noen standardkompensasjon, men du står likevel ikke på bar bakke.

 

 

Blir flyet innstilt/kansellert kan du kreve at flybilletten refunderes eller kreve omruting (ombooking) til første ledige avgang. Du kan også velge å reise på et senere tidspunkt med tilsvarende vilkår som i den opprinnelige avtalen.

 

Dersom du godtar en reise med høyere pris, blir du selv ansvarlig for differansen. Får du tilbud om en billigere reise blir mellomlegget refundert.

 

Forpleining

Du har rett til forpleining, dvs. mat og drikke som står i forhold til ventetiden, hotellinnkvartering dersom det er nødvendig, transport til og fra overnattingsstedet og å få dekket to telefonsamtaler. Dette gjelder for alle typer billetter - også lavprisbilletter.

 

For reisende som skal til Norge, og venter på et fly som ikke kommer, gjelder de samme rettighetene. Man kan også kansellere reisen og komme seg hjem på egen hånd.

 

Ekstrautgifter

Ekstrautgiftene du dekke selv. Velger du å bli ombooket til første ledige avgang har du rett på overnatting og forpleining. Får du ikke hjelp av flyselskapet bør du ta vare på hotellkvitteringer og klage når du kommer hjem. Dersom du ikke blir enig med flyselskapet kan du ta saken videre til Flyklagenemnda.

 

Ombooking

Ved omruting har du rett på en reise med tilsvarende vilkår. Det betyr at du ikke kan kreve businessklasse når du kar kjøpt økonomi. Når selskapet setter opp alternativ transport, for eksempel buss, er det opp til deg om du vil benytte deg av tilbudet. På den annen side er det mange som vil komme seg frem, og da kan tilbud om alternativ transport ofte være en god løsning.

 

Erstatning og refusjon

Ved innstilling/kansellering grunnet ekstraordinære omstendigheter som naturkatastrofer, har du ikke krav på erstatning etter de vanlige reglene. Du har for eksempel ikke rett til å få dekket utlegg til hotell som ikke kan avbestilles. Du får heller ikke erstattet annen flyreise hvis du har kjøpt billettene separat.

 

Allerede på reise?

Har du allerede startet reisen har du rett på innkvartering og forpleining i forhold til ventetiden. Du vil derimot ikke ha rett til å få dekket økonomiske tap ut over dette og heller ikke prisavslag hvis du mistet feriedager.

 

Pakkereiser

Dersom pakkereisen blir kansellert på grunn av en ekstraordinær omstendighet, har du krav på å få tilbake det du har betalt for reisen, eller du kan få booket om til en tilsvarende reise på et senere tidspunkt dersom arrangør kan tilby dette.

 

Dersom du godtar en pakkereise med høyere pris, blir du selv ansvarlig for differansen. Får du tilbud om en billigere reise, blir mellomlegget refundert.

 

Dersom det er lenge til du skal pakketur vil vanlige avbestillingsregler gjelde, slik at du kun kan avbestille uten kostnad eller mot et lite gebyr dersom tidsrammene etter pakkereiselov/alminnelig vilkår for pakkereiser er oppfylt (normalt 42 dager før avreisedato).

Lenke til kommentar

TrygVesta er det eneste forsikringsselskapet Dagbladet har snakket med som dekker noen utgifter i forbindelse med askeskya.

 

- Dette er helt nytt for oss, og vi har aldri vært borti noe sånt i bransjen tidligere. Vi har valgt å definere dette som forsinkelse i reiseruten grunnet værforhold. Det vil si at vi dekker utgifter i en god del tilfeller, sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen.

kilde: http://www.dagbladet.no/2010/04/15/nyheter/naturkatastrofer/utenriks/vulkan/vulkanutbrudd/11289714/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...