Gå til innhold

Sony NEX-3 og NEX-5 lansert

Anbefalte innlegg

Mitt hypotetiske drømmesystem for fjellturer og lignende:

- Sony Pentax NEX-5 laget av Pentax, sensoren til Nikon D300s, sensorstabiliseringen og værtettingen fra Pentax K-7, DNG-format og menysystemet til Pentax. Tilsvarende knapper og hjul som Nikon D300s eller Pentax K-7. Videofunksjonen fra Canon 7D/550D.

- Adapter til Pentax K fatning med AF

- Adapter til mFT fatning med AF

- Panasonic 20mm f/1,7 pancake 100g

- Pentax 40mm f/2,8 limited pancake 90g

- Pentax 70mm f/2,4 limited pancake 130g

Kamera, minnekort, batteri, adaptere og 3 knallgode objektiver. Hele kamerabagen med utstyr vil veie ca 1 kg. Ja, det er lov å drømme :dribble:

1+

Sony sensoren, med nikon toping, og pentax pannekake objektiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nok godt være mulig å lage et adapter for µ4/3 - registeravstanden for NEX er jo 2mm kortere, og fatningsdiameteren rundt 8mm videre - men jeg er ikke helt sikker på hvor godt det vil funke. Bildesirkelen fra µ4/3-objektiver er jo beregnet for en mindre sensor, og man kan jo da faktisk risikere kraftig vignettering.hmm.gif

Lenke til kommentar

@Simen1: Videofunksjonen fra 7D/550D har vel ikke autofokus, hvorfor ønsker du den i stedet for det som er i f.eks. NEX-5?

Så et annet spørsmål, vil et slikt kamera kunne erstatte entry-level DSLR som Sonys egen 3xx-serie, Nikon D5000, m.fl.? På hvilke måter og hva slags begrensninger har man (utenom utvalg av objektiver da)?

Jeg synes dette virker lovende for de som reiser eller går turer og som ikke ønsker å drasse rundt på flere kilo med kamera og objektiver. Selv om kameraet ikke går i dressjakken så er det faktisk en del plass og vekt man sparer.

Lenke til kommentar

Det kan nok godt være mulig å lage et adapter for µ4/3 - registeravstanden for NEX er jo 2mm kortere, og fatningsdiameteren rundt 8mm videre - men jeg er ikke helt sikker på hvor godt det vil funke. Bildesirkelen fra µ4/3-objektiver er jo beregnet for en mindre sensor, og man kan jo da faktisk risikere kraftig vignettering.hmm.gif

Hvis du ser på mange MTF-kurver for Oly4/3-optikk, kan det se ut til å være en dårlig ide. Faller ofte av i hjørnene på 4/3 - enda mye verre da på APS-C. Diagonalen strekkes mye.

Lenke til kommentar

tomsi42 hva er det du snakker om. Tuller du nå eller ? Sony lager kjempe gode produkter som det oser kvalitet av. Jeg vokste opp med walkman og discman så jeg veit hva jeg snakker om

Jeg har hatt ganske så mange Sony produkter igjennom tidene. Mitt første steroanlegg i 1977 var en Sony. Har hatt en del Walkman og Discman igjennom tiden. Sony hodetelefoner og kamera har jeg også hatt. Tror det til og med ligger en PSP i hylla. Og det vil være sterkt å påstå at alle de produktene har oset av kvalitet. Til tider direkte løgn faktisk. Men det har til tider vært fine produkter med god kvalitet, og det til god pris. Kjøpte meg min første Sony mp3 spiller i mars og den døde etter 3 dager! Veldig plastic-fantastic også i forhold til en Cowon D2.

Og alle som har holdt i Sony-objektivet 18-70mm vet at Sony kan lage ting som er direkte ræva.

Så det er ingen vits å påstå at du vet hva du snakker om ;)

Lenke til kommentar

tomsi42 hva er det du snakker om. Tuller du nå eller ? Sony lager kjempe gode produkter som det oser kvalitet av. Jeg vokste opp med walkman og discman så jeg veit hva jeg snakker om

Jeg har hatt ganske så mange Sony produkter igjennom tidene. Mitt første steroanlegg i 1977 var en Sony. Har hatt en del Walkman og Discman igjennom tiden. Sony hodetelefoner og kamera har jeg også hatt. Tror det til og med ligger en PSP i hylla. Og det vil være sterkt å påstå at alle de produktene har oset av kvalitet. Til tider direkte løgn faktisk. Men det har til tider vært fine produkter med god kvalitet, og det til god pris. Kjøpte meg min første Sony mp3 spiller i mars og den døde etter 3 dager! Veldig plastic-fantastic også i forhold til en Cowon D2.

Og alle som har holdt i Sony-objektivet 18-70mm vet at Sony kan lage ting som er direkte ræva.

Så det er ingen vits å påstå at du vet hva du snakker om ;)

Jeg hadde ett Olympus Trip 35 i 1985 hvor blitsskoen var løs, all Olympus er dårlig kvalitet ....... :tease:

Ironi for de som ikke skjønner, men dsikusjonen har vel sporet av allerede

Lenke til kommentar

*spiser popcorn mens han ser fanboysa diskutere* :D:thumbup::tease:

Vil helst ha et kamera med liten sensor og søker som Olympus, autofokuspunkt-disabling som på Canon, rolling shutter som Nikon, QA som Sigma, nyeste versjon dårligst som Tamron, nedlagt som Minolta, moderne features som Leica og rootkit-software som Sony. ..og sikkert noe teit om Pentax også. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg hadde ett Olympus Trip 35 i 1985 hvor blitsskoen var løs, all Olympus er dårlig kvalitet ....... :tease:

Ironi for de som ikke skjønner, men dsikusjonen har vel sporet av allerede

De fleste merker har godoe og dårlige produkter, og enkelte mandagsutgaver av modeller som generellt sett er ansett som gode.

*spiser popcorn mens han ser fanboysa diskutere* :D:thumbup::tease:

Må jo sørge for litt underholdning, de andre hotte trådene ser jo ut til å roe seg litt for mye ;)

Vil helst ha et kamera med liten sensor og søker som Olympus, autofokuspunkt-disabling som på Canon, rolling shutter som Nikon, QA som Sigma, nyeste versjon dårligst som Tamron, nedlagt som Minolta, moderne features som Leica og rootkit-software som Sony. ..og sikkert noe teit om Pentax også. ;)

Det finnes sikkert et slikt produkt der ute. Pentax featuren som det kameraet har, er ingen visning av valgt fokuspunkt (som i K-m/K-x)

Jeg har en sånn stående, fra 1989 - den OSER det kvalitet av.

ES serien er kjent for bra kvalitet. Men Sony lager ikke bare ting i ES serien ;)

Når det gjelder akkurat NEX kameraene, så tror jeg nok at byggekvaliteten på disse første modellen blir bra. Og det er bra at Sony tør å prøve å være anderledes.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Mitt hypotetiske drømmesystem for fjellturer og lignende:

- Sony Pentax NEX-5 laget av Pentax, sensoren til Nikon D300s, sensorstabiliseringen og værtettingen fra Pentax K-7, DNG-format og menysystemet til Pentax. Tilsvarende knapper og hjul som Nikon D300s eller Pentax K-7. Videofunksjonen fra Canon 7D/550D.

- Adapter til Pentax K fatning med AF

- Adapter til mFT fatning med AF

- Panasonic 20mm f/1,7 pancake 100g

- Pentax 40mm f/2,8 limited pancake 90g

- Pentax 70mm f/2,4 limited pancake 130g

Kamera, minnekort, batteri, adaptere og 3 knallgode objektiver. Hele kamerabagen med utstyr vil veie ca 1 kg. Ja, det er lov å drømme :dribble:

Du har sære drømmer tongue.gif

Pentax objektivene har skru-AF, det vell ingen SLD'er som har fokusmotor i huset?

Lenke til kommentar
Sannelig noen tøysebukker dere. Alle elsker Sony, men mange som ikke innrømmer det. Kjøper du produkter fra dem så veit du at det holder.

Du forlenger livet mitt gang på gang .. Haha hoho :rofl:

Pentax objektivene har skru-AF, det vell ingen SLD'er som har fokusmotor i huset?

Det er plenty av plass til en ringmotor til skru-AF i en adapter så fremt registeravstanden reduseres minst 10 mm. Noe som vi trygt kan gå ut i fra da det er mye av hensikten med SLD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...