arnold_layne Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Temmelig bra treff av "tommelfingervekslingskursen" altså Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Grusomt Harry - ser ut som om noen har limt et ordinært speilrefleksobjektiv på et vanlig lommekamera. Sony pleier være flinke på design, men her må de ha vært minst sakefulle når det ble skapt på en serviett. (Tilslutt ender vel disse greiene som faller mellom alle risboller med at man får et objektiv hvor alt er innebygget, blir som en gammel langkikkert fra Kaptein Skutetørr) Nei, her må nok Canon inn og vise veien ( ) Innmaten virket dog sånn noenlunde med endel nye fancy muligheter som kan ha noe for seg dersom de funker i praksis.. Ueditta: Prisen er jo skammelig, men står til utseende.. Tor Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Sony har også en camcorder rekke på gang som bruker samme e-mount optikk - igjen, Canon blir vist veien. Endret 11. mai 2010 av fcuk_IT Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Sony har også en camcorder rekke på gang som bruker samme e-mount optikk - igjen, Canon blir vist veien. Sony er heldigvis ikke alene om å vise vei. Canon m.fl. er vellkomne etter, men det hadde vært fint om de også hadde vist oppfinnsomhet og våget å ta noen sjanser på nyvinninger. Jeg får håpe de kommer med tyngde, når de først får bestemt seg. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Det virker som om det er de Store elektronikkprodusentene som viser vei i kameraverdenen, og de er alle for nykommere å regne. Optikken får gamle europeiske navn. Sony - Carl Zeiss Panasonic - Leica Samsung - Schneider Kreuznach Hvor lenge har Canon, Nikon, Olympus og Pentax ressurser til å henge med? Endret. lenke. Endret 11. mai 2010 av world wide weird Lenke til kommentar
# offline Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Dette må da være en god dings sammen med en A-850 hvis man allerede har fastobjektivene 20/2.8 28/2.8 og 50/1.4 Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Grusomt Harry - (Tilslutt ender vel disse greiene som faller mellom alle risboller med at man får et objektiv hvor alt er innebygget, blir som en gammel langkikkert fra Kaptein Skutetørr) Nei, her må nok Canon inn og vise veien ( ) Du tenker kanskje på langkikkerten til Kaptein Kanon? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Grusomt Harry - (Tilslutt ender vel disse greiene som faller mellom alle risboller med at man får et objektiv hvor alt er innebygget, blir som en gammel langkikkert fra Kaptein Skutetørr) Nei, her må nok Canon inn og vise veien ( ) Du tenker kanskje på langkikkerten til Kaptein Kanon? Jøss, og til og med hele 3 stk smarte fokuspunkter, Canon har nå alltid ligget litt foran Tor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Spennende system. Nesten irriterende bra, bortsett fra det ubalanserte utseendet det får med større objektiver enn pannekaka. 700 USD vil medføre en lanseringspris her hjemme på 6-7000 NOK. En tommelfingervekslingskurs på slike lanseringer er 1 USD = 1 EUR = 10 NOK. Dollarkursen har sunket 20~30% siden den regelen var god (2006). Gang heller med 8 nå for tida. Litt vanskeligere å regne kjapt i hodet, men den treningen trenger man sikkert. Veiledende priser i kroner, fra Sony Norge, står i artikkelen. Husk at veiledende priser inkluderer en ganske fet margin til butikker som selger over disk. Nettbutikker har ofte mye lavere marginer og dermed mye lavere priser enn veiledende. Ofte kan det skille 20-30% på veiledende norsk pris og laveste pris i prisguiden, kort tid etter tilgjengelighet. Nå gleder jeg meg bare til å se Canon, Nikon og Pentax slå tilbake. (Sonys gjentatte og grove forbrukerfiendtlighet har jeg fått nok av så mange ganger at jeg ikke vil ha noe med den logoen på.) Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Dollarkursen har sunket 20~30% siden den regelen var god (2006). Gang heller med 8 nå for tida. Litt vanskeligere å regne kjapt i hodet, men den treningen trenger man sikkert. Lanseringsprisene for NEX-5 med 18-55 var 700 USD, 650 EUR og 6500 NOK. Eller 1 USD = 0.93 EUR = 9.3 NOK om du vil. Brukbart for å være tommelfingerregel, spør du meg (mer treffende enn "regelen" din i det minste ). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Ja, og da tror du ikke vi ser en lanseringspris her i landet som ligger rundt 8-gangeren i forhold til 700 $/€ (ca 20% lavere enn norsk veiledende/villedende pris) ? Noen er tydeligvis mer opptatt av å følge "regler" som ble huget i stein i steinalderen enn å se at kurser endrer seg over tid og at veiledende priser kan være vel så villedende som veiledende. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Imaging Resource har en test ute http://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX5/NEX5A.HTM Det ligger også noen interessante sammenligninger av bildekvalitet mot Panasonic G2, Olympus E-P1, Samsung NX10, Canon T1i (500d), og Nikon D5000 Endret 12. mai 2010 av cybirg Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Konklusjonen på den virket jo veldig bra for NEX-5; "If they can improve the menu, fix the Playback mode, and add a Quick menu, we'll be even more excited, but for now we're content to have great looks, great features, and excellent, category-leading image quality, making the Sony NEX-5 a Dave's Pick." Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Spennende system. Nesten irriterende bra... Irriterende bra er godt sagt. Får lyst på dette kameraet men jeg vil ikke være begrenset til dette objektivutvalget og jeg vil ikke ha Sony.. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Konklusjonen på den virket jo veldig bra for NEX-5; "If they can improve the menu, fix the Playback mode, and add a Quick menu, we'll be even more excited, but for now we're content to have great looks, great features, and excellent, category-leading image quality, making the Sony NEX-5 a Dave's Pick." Forsåvidt forventet vel at en sensor av den typen og størrelsen med passende objektiver skulle yte på det nivået, ingen bombe slik sett. Men spørsmålet er heller: Går saken med en normalzoom oppi dresslomma? Hvis ikke, faller for min del mye av vitsen bort med konseptet, de aller fleste tipper jeg ønsker en normalzoom, og ikke fast objektiv. Objektivene til Sonys utgave er jo nesten like store som de ordinære cropobjektivene etter sammenligningsbildene å dømme i den testen. Føler enda at disse nye speilløse faller mellom 2 stoler, hverken fugl eller fisk liksom. Joda, ok bildekvalitet, men ikke kompakt nok enda til å liksom slå til som pocketkameraerstatter. Selv er jeg på jakt etter et bra dresslommekamera når jeg ikke kan/bør dra på speilrefleks, men disse har enda litt å løse angående objektivene, ja og prisene er jo på trynet foreløpig for reelt volumsalg tipper jeg. Men, vi får se om Nikon og Canon kommer med en annen løsning. Er vel årsaker til at de enda ikke er på banen. Tor Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Det virker som om det er de Store elektronikkprodusentene som viser vei i kameraverdenen, og de er alle for nykommere å regne. Optikken får gamle europeiske navn. Sony - Carl Zeiss Panasonic - Leica Samsung - Schneider Kreuznach Hvor lenge har Canon, Nikon, Olympus og Pentax ressurser til å henge med? Har du prøvd å finne svaret på det spørsmålet sjøl? Både Canon og Nikon har akkurat rapportert glimrende resultater for siste år fra divisjonene som driver med kameraer og objektiver. Nikon økte salgstallene for DSLR med 13% til 3.67 mill, 34% markedsandel, og hadde 9% profittmargin på imaging-sida. Kjempetap på industrisida ga likevel et mindre tap totalt, men mye av dette var nedskrivninger. Og dette har vært i et økonomisk kriseår.. Så i disse tilfellene er det nok mer at de store lar de andre prøve ut markedene med innovasjoner, og henger seg på der de ser det er feite salg å hente. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Mitt hypotetiske drømmesystem for fjellturer og lignende: - Sony Pentax NEX-5 laget av Pentax, sensoren til Nikon D300s, sensorstabiliseringen og værtettingen fra Pentax K-7, DNG-format og menysystemet til Pentax. Tilsvarende knapper og hjul som Nikon D300s eller Pentax K-7. Videofunksjonen fra Canon 7D/550D. - Adapter til Pentax K fatning med AF - Adapter til mFT fatning med AF - Panasonic 20mm f/1,7 pancake 100g - Pentax 40mm f/2,8 limited pancake 90g - Pentax 70mm f/2,4 limited pancake 130g Kamera, minnekort, batteri, adaptere og 3 knallgode objektiver. Hele kamerabagen med utstyr vil veie ca 1 kg. Ja, det er lov å drømme Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Sony er best i verden. Lager bare kvalitet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Sony er best i verden. Lager bare kvalitet. Eat my shorts! Det er den dummeste kommentaren jeg har hørt på lenge. Du glemte kanskje en i farta ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå