Freem@n Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Da var katta ute av sekken og Sony har lansert deres små APS-C kameraer. Sonys offisielle side Jeg synes det ser meget lovende ut! Får håpe det kommer noen adaptere som gjør det mulig å slenge på alle slags linser. Video Endret 11. mai 2010 av Freem@n Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Spennende. Godt gjort at de har klart å lage dem så små (selv om det er litt uvant å se et kamerahus som er mindre enn objektivfatningen). Det som bekymrer meg litt er det lave antallet knapper og hjul. Jeg frykter at det blir mye menybruk for å betjene disse kameraene i PASM programmene. Dessuten burde de også ha lansert en pancake i normalområdet, men det kommer vel etter hvert. Dpreview har som vanlige fyldige previews. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Da var katta ute av sekken og Sony har lansert deres små APS-C kameraer. Sonys offisielle side Jeg synes det ser meget lovende ut! Får håpe det kommer noen adaptere som gjør det mulig å slenge på alle slags linser. Video Tror det skulle følge med adapter til A-fatning med de, så Minolta og Sonyobjektiver skulle være å bruke med en gang. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Spennende. Godt gjort at de har klart å lage dem så små (selv om det er litt uvant å se et kamerahus som er mindre enn objektivfatningen) Vel talt!! Endret 11. mai 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Tror det skulle følge med adapter til A-fatning med de, så Minolta og Sonyobjektiver skulle være å bruke med en gang. Alpha-adapter er bekreftet, men kunne godt tenkt meg adaptere til en rekke manuellfokusobjektiver: OM, Contax, Nikon etc. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Liker ellers godt at det er såpass stor sensor og såpass lite kamera - blir spennende å se hvilke overganger som kommer til å finnes til systemet. ..Sånn bortsett fra A-fatningovergangen, som jo er en selvfølgelighet. Er nå veldig spent på hva Canikon har tenkt å stille opp med. "..The 500lbs gorilla sitting quietly in the corner." Og nå blir det spennende å se hvilke EVIL-formater man kan konvertere mellom - hvem har kortest registeravstand av 43 og SoNEX? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Dæven - ut fra bildene fra dpreview blir dette markant mindre enn de eksisterende 43-kameraene! Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Japp, dette ble smått :-) Lurer på hvor dette tar Sony videre. Dette er et kamera rettet mot kompaktkonvertitter, men med E-fatningen er mulighetene åpne for å gå etter Alpha-eiere også. Jeg kunne godt ha tenkt meg en fyrstikkeske med utløserknapp som backup til M8 hvis den skal koste €499 og være så liten som det der, men som hovedkamera blir det nok for minimalistiske fysiske kontroller. De har imidlertid lagt seg på Minolta og Alpha-kompatible talldesignasjoner. 3- og 5-seriene til Sonolta har vært på sammenlignbart nivå, hva bringer NEX-7 og NEX-9? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 NEX-7 og NEX-9? Det kuleste hadde vært et enda litt større hus med stor sensor - en "Leica" man har råd til. Men - tviler på at noen EVIL-produsenter kommer til å gå for noe større enn APS-C, og neppe at noen har to sensorstørrelser i sin EVIL-serie. Men - det er lov å håpe. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Dæven - ut fra bildene fra dpreview blir dette markant mindre enn de eksisterende 43-kameraene!Nesten litt for smått, spør du meg. Jeg pleier normalt ikke å bry meg så mye om utseendet til tekno-dingser (jeg er ingeniør, ikke designer ), men jeg likte ikke helt designet på disse. Det blir for ubalansert, hvis det gir mening. Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Skeptisk til ergonomien på dette kameraet. Ser ut til at man må ned på hjulet på baksiden for å få endret noe som helst. Vi få se når vi får det i hånden. Og bare f2.8 på pancaken? Når Panacaken allerede er f1.7? Vi får håpe at det er DSLR-utviklerne hos Nikon og Pentax som lage EVIL kameraet også, de kan ergonomi. Endret 11. mai 2010 av haakonts Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Dette kan jeg like, 1080i og flipskjerm. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Skeptisk til ergonomien på dette kameraet. Ser ut til at man må ned på hjulet på baksiden for å få endret noe som helst. Vi få se når vi får det i hånden. Jeg tror kanskje Sony er ute etter "unnskyld, kan du ta et bilde av oss"-brukerne som flokker seg rundt diverse tårn, slott og statuer rundt om i verden. For en mange er det ikke nødvendigvis god ergonomi å få tilbudt alle slags muligheter for føkøpp med minimalt av forklaring og som knapper og hjul det er lett å komme borti uforvarende. Og bare f2.8 på pancaken? Når Panacaken allerede er f1.7? Ikke dårligere her heller, bare annerledes. Tror nok Panacaken vil oppleves som trang i noen tilfeller og Sonycaken som treg i andre. Jeg ser såklart begge poengene, men forstår også Sonys differensieringsønske.. Med fare for å skape et rykte ut av ren logisk ekstrapolering - NEX-7 til sånne som oss? Og hvor blir det av geotagging? Endret 11. mai 2010 av Kjetil-H Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Med fare for å skape et rykte ut av ren logisk ekstrapolering - NEX-7 til sånne som oss? Og hvor blir det av geotagging? Jeg tenker selv i samme baner. Full frame, EVF, litt større og design som et gammelt/retro minolta hus? Og som muliggjør manuellfokus med en hærskare av gamle objektiver? Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Kunne vært artig som mitt neste kamera. Er det noe realistisk å tro denne typen kamera vil falle i pris i den nærmeste fremtid? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Kunne vært artig som mitt neste kamera. Er det noe realistisk å tro denne typen kamera vil falle i pris i den nærmeste fremtid? Tror markedet er for nytt til at vi vil se noe priskamp før om et år eller to. Dvs. hvis Canon og Nikon også kommer med lignende saker snart, og det blir kamp om markedet. Da kan det hende at det skjer noe allerede nærmere hjul. Men hold ikke pusten ... Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Ja, grunnlaget er i alle fall lagt.. Kommer ikke så verst ut hos Dave Etchell heller, verken til foto eller video. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Prisen ser da ut til å bli lav, under 700 dollar med objektiv for NEX-5, det var da ikke avskrekkende??? Rett i overkant av 4000 Nok med dagens kurs med enten 16 mm eller 18-55. http://www.dpreview.com/previews/sonynex5/page2.asp Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Prisen ser da ut til å bli lav, under 700 dollar med objektiv for NEX-5, det var da ikke avskrekkende??? Rett i overkant av 4000 Nok med dagens kurs med enten 16 mm eller 18-55. http://www.dpreview....ynex5/page2.asp 700 USD vil medføre en lanseringspris her hjemme på 6-7000 NOK. En tommelfingervekslingskurs på slike lanseringer er 1 USD = 1 EUR = 10 NOK. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 700 USD vil medføre en lanseringspris her hjemme på 6-7000 NOK. En tommelfingervekslingskurs på slike lanseringer er 1 USD = 1 EUR = 10 NOK. Veiledende norske priser nederst i artikkelen her: http://www.akam.no/artikler/ny_dimensjon_til_speillose_kameraer/76340 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå