Gå til innhold

Jeg behøver Deres hjelp for å gjøre mitt valg!

Anbefalte innlegg

Ønsker at dere kunne være så vennlig og bruke litt av deres dyrebare tid for og hjelpe meg med mitt lille problem.

Har planer om å kjøpe meg et nytt kamera og første valget står selv sagt på Canon 7D siden jeg kjenner til Canon da jeg har det fra før og så langt så godt.

Problemet er at jeg har begynt og se på andre merker da jeg gjerne vil ha et kamera som ikke stopper meg kunstnerisk sett for de den ikke tåler mer en litt vann eller dug.

Ønske mitt er og kunne ta bilder hvor som helst om det skulle være regn eller, ved have når stormen bruser eller på fjellet når det er snøstorm, så dette er mitt lille problem, men for all del husk at jeg ønsker også et kamera som tar opp mot Canon 7D bilde standard eller bedre.

Her er det hvor jeg ønsker at Dere som har disse andre merker som jeg nevner kommer med Deres erfaring / anbefalinger på godt og vont.

DETTE ER LISTA MI!!

Canon 5D markII

Canon 7D

Nikon D300s

Nikon D700

Olympus E-3

Pentax K-7

Sony Full format (A700 til A900)

Disse to siste som jeg her nevner vet jeg er noen rå skinn når det gjeller å være vær tett men kjenner ikke mer til dem da det er mest Canon og Nikon som man har hørt om.

Men jeg takker på forhand for alle dere som tar dere tid til a svare til meg.

MVH

Genaro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon er verdens mest brukte kamera merke for profesjonelle fotografer.

Tusenvis av profesjonelle utendørs fotografer bruker Canon kameraer i all slags vær under forskjellige klimatiske forhold hver eneste dag.

De er avhengig av at kamera fungerer under alle forhold.

Tror du at hvis Regn, Snø, Sol, Støv, Kulde eller ekstrem varme var et problem for Canon kameraer, at disse fotografene som er avhengig av at verktøyet deres fungerer under alle klimatiske forhold, ville valgt Canon hvis det var et problem?

Kjøp det kamera du ønsker deg, bygg videre på det Canon utstyret (objektiver) du har og slutt å bekymre deg for "den internett hysterisk flisespikkingen" som du man ser rundt om kring når det gjelder vær-tetting.

Et Kameraer er et elektronisk instrument og verktøy og bør behandles med fornuft deretter. Dette gjelder alle kameraer.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Et hvilket som helst kamera kan brukes. Velg det du liker best.

DIY regnbeskyttelse:

Klipp hull i bunnen av en bærepose, og teip den til objektivets solblender.

Monter solblenderen på objektivet og vreng posen over kameraet.

Solblenderen beskytter mot vanndråper på frontelementet/filteret, og posen beskytter objektivet og kameraet. Du har full tilgang til alle funksjoner via posens opprinnelige åpning.

Bilde.

Artikkel.

Endring: leif

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Hvis du setter kravet til høy motstandskraft mot naturens elementer, kan disse to artiklene fra The Luminous Landscape være av interesse:

Antarctica 2007 – What Worked? What Didn't.

Antarctica 2009 What Worked – What Didn't

For de som ikke gidder å lese, tillater jeg meg å oppsummere:

Etter en tur til Antarktis via omveier i 2007: av ca 40 som brukte Canon, sluttet seks 1Ds MKII å virke etter 90 min i lett regn, hvorav tre var døde for godt. På samme dag døde tre 5D, to for godt. Ellers flere lavere modeller fra Canon med problemer. Fem stykker brukte Nikon, for det meste D200, ingen rapportert problemer.

Etter en tur til Antarktis via omveier i 2009: gruppe var på 77 mennesker, 59 brukte Canon og 18 brukte Nikon. Ett Canon 1Ds MKIII hadde noen mindre problemer, 1D MKII hadde error 99. Av 26 5D MKII døde seks, hvorav tre for godt. Ingen Nikon hadde problemer, for det meste D700, men også D3x. To Sony A900 hadde heller ingen problemer.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Hvis du setter kravet til høy motstandskraft mot naturens elementer, kan disse to artiklene fra The Luminous Landscape være av interesse:

Antarctica 2007 – What Worked? What Didn't.

Antarctica 2009 What Worked – What Didn't

Hvis du skal ha FF, ikke video og liveview og prisgunstig og robust ville jeg sett på A850( likt som A900 bare 3 fps mot 5 , og 98 % søker mot 100%)

Ref robusthet:

"Both of the cameras and all lenses performed flawlessly, without any hiccups, in all sorts of weather and shooting conditions. I won't write much more about the A900 as I have already written more than enough on these pages.

I deliberately allowed both of my A900 bodies be exposed to the rain for two days ashore to see how they would stand up. There were no operational difficulties. I also have used the Sonys back here in Toronto in snow storms, (unprotected), both before and after the Antarctic trip, with no ill effects. Though also not claimed as weather sealed, they appear to be as well protected as any other camera I've ever used.

"

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke hva jeg skulle anbefale til å dusje med, men de fleste hus tåler en skvett eller to. Objektivene er kanskje det mest kritiske punktet og verd en nærmere sjekk først, dvs hvem som har best passende vanntette objektiver(?)

Tor

Lenke til kommentar

Et hvilket som helst kamera kan brukes. Velg det du liker best.

DIY regnbeskyttelse:

Klipp hull i bunnen av en bærepose, og teip den til objektivets solblender.

Monter solblenderen på objektivet og vreng posen over kameraet.

Solblenderen beskytter mot vanndråper på frontelementet/filteret, og posen beskytter objektivet og kameraet. Du har full tilgang til alle funksjoner via posens opprinnelige åpning.

Bilde.

Artikkel.

Endring: leif

Jepp, funker fint den løsning, dog bør en velge en bærpose som har noe stil over seg, å komme med Rema eller Europris blir litt vel mye Bob-Bob :p

Tor

Lenke til kommentar

7D, D300(s), D700, E3, K7

Ville ikke vært bekymret for å bruke noen på den listen i skikkelig ræva vær. Men husk at optikken helst skal matche robustheten til huset hvis det skal være noen vits. I Canon og Nikon sitt tilfelle så er det nokså labert med moderat priset optikk som også er værtettet.

Billigste løsningen er nok Pentax med den relativt rimelige WR-optikken.

For min egen del, hadde jeg vunnet en substansiell lottogevinst så hadde jeg nok gått for D700 med 14-24 f/2,8, 24-70 f/2,8 og den nyeste 70-200 f/2,8 VR.

Lenke til kommentar

Det som gir lang levetid på fotoutstyr er etterbehandlingen etter en utflukt,hvis man bare slenger det i et hjørne fullt av saltvann vil ingen kameraer leve lenge.

Har selv brukt fotoutstyr i fuktige miljøer i en årrekker og bruker alltid å utvise hensyn,sjelden jeg har hatt problemer med kameraer/objektiver selv om de ikke er vær-sikret.

Lenke til kommentar

Jeg takker for alle svar som er kommet inn i fra dere så langt men ønsker mer info om bruker erfaring fra disse kameraene og ikke gode råd om hvordan man tetter med plastposen eller noe annet gått råd, for det er ikke det jeg er ut etter men din personlige erfaring.

Og vis vi skal snakke om å dusje seg med kamera så kan du uten noe problem med Olympus og Pentax men jeg kjenner ikke noe til dem som produkt, eller hvordan kvalitet er på bilde i forhold til Canon 5d markII og det er her at jeg behøver deres hjelp med deres produkt erfaring, så vis dere ikke har noen av disse kameraene og ikke kan bidra med noe mat nyttig info så vær så vennlig og ikke svar i hytt og pine bare for å ha det gjort for dette betyr veldig mye for meg.

Når det gjelder vær tetthet på Canon så kan jeg si at det er bare ræva ifra 50D og ned over og nå snakker jeg både om kamera huset samt optikken mens alt fra 7D til 1D serien semi og proff serien så er det ikke noe (foruten om 5D som har tettings problemer med batterigrepet) problem men så er det også selvfølgelig at man må ha L optikk og det er her jeg prøver og unngå for alt er snakk om penger.

Sigma og Tamron har heller ikke noe optikk som er værbeskyttet så det er kun L optikk til Canon og Nikon som jeg kjenner ved men Nikon har jeg samtidlig ikke noe personlig erfaring med.

Kanskje jeg glemte og si at minne interesser for fotografering er landskap, makro og by miljø og det er her at jeg ikke ønsker og bli hindret på grunn av at utstyre ikke tåler ekstrem vær, for ønske mitt er og kunne rense (spyle kamera hehe) rent når jeg kommer hjem uten bekymringer å vite at i natt eller morgen kan jeg gå ut igjen å jobbe videre.

MVH

Genaro

Endret av Genaro
Lenke til kommentar

for ønske mitt er og kunne rense (spyle kamera hehe) rent når jeg kommer hjem uten bekymringer å vite at i natt eller morgen kan jeg gå ut igjen å jobbe videre.

MVH

Genaro

Da kjøper du et undervannshus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...