hagfors Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Er på jakt etter en kilde til gode dataeksporter fra oslo børs, både for selskaper og indexer. Helt konkret så trenger jeg sluttkurser fra jevne mellomrom for noen år tilbake til å beregne noen betaverdier. Har sett litt på eksportene fra både netfonds.no og oslobors.no (de som jeg trivielt klarte å finne hos dem i alle fall), og de var egentlig litt for dårlige. Problemet med begge var at deler av datasettene var justert for splitter osv, men ikke hele. Dermed sitter man med et datasett som hvergen er fugl eller fisk. Skulle ideelt sett enten hatt et datasett som ikke var tuklet med i det hele tatt (altså de faktiske sluttkursene for en 5-6 år tilbake i tid), eller et datasett som er justert for alt og som er til å stole på. Noen som vet av noe? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Jeg har ikke klart å finne frem til noen fullgode løsninger, et av de bedre datasettene er Børsprosjektet ved NHH. Har prøvd det meste av kommersielle løsninger, enorme mengder feil; regnskapsdata i en salig blanding av USD og NOK etc. Trøsten er at feilkildene i datasettene er mikroskopiske relativt til de en introduserer gjennom mer eller mindre feilslåtte forutsetninger. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg kom over det børsprosjektet mens jeg satt å søkte, men er ikke student ved NHH, så da faller det i fisk. Driver å skriver en bachelor (verdsettelse/fundamentalanalyse), og da er litt av poenget for min del å i utgangspunktet gjøre ting så teoretisk korrekt som mulig, så får heller proffene gjøre de forenklingene de vil. For betaverdien sin del så vil det aller mest korrekte være å ha sluttverdier for aksjen som er justert for utbytter og splitter og sammenligne dette mot en index som er justert for utbytter - hvis man uten for mye styr får tak i slike datasett. Etter at jeg postet innlegget i går slo det meg at egentlig er dataene for aksjenes verdi det minste problemet her. En index justert for utbytter er jo så omfattende å rekonstruere at jeg bare kan glemme det med en gang. Dermed blir det til at jeg heller bruker sluttkurser for aksjen som ikke er justert for utbytter, da er det i det minste epler mot epler som sammenlignes, for å si det sånn. Et annet litt pussig problem jeg støter på i mange av dataeksportene (f.eks. oslo børs og netfonds sine) er at de uten å spørre om det er justert for splitter/revers splitter i forhold til dagens pålydende. Men denne justeringen går kun nøyaktig 5 år tilbake i tid fra den dagen du eksporterer data. Data som er mer enn 5 år gamle virker som de er helt inkonsistente med resten av materialet. Men men, ikke noe man kan gjøre med det. Får bare bruke det jeg har, og jenke det til på et vis. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Hei dessverre null anelse til spørsmålet ditt, men lurer på hva du studerer? Regner med at du får en analytiker stilling etter utdannelsen sånn som du beskrev oppgaven din. Er det Finans ved BI eller noe? Spør fordi jeg finner det interessant. Endret 12. mai 2010 av Zic0 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Det du i alle fall kan si er at de feilene du introduserer gjennom feilestimeringen av beta er små relativt til andre feilkilder som kommer gjennom forutsetninger om Rm-Rf, fremtidig ROCE etc., og at denne marginale feilestimeringen ikke undergraver din hovedkonklusjon. Man skriver selvfølgelig ikke «it's all guesswork, so I'll choose 10% WACC without further ado» når en klient betaler noen millioner dollar for en transaksjon, men det er det som blir gjort ... Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Det du i alle fall kan si er at de feilene du introduserer gjennom feilestimeringen av beta er små relativt til andre feilkilder som kommer gjennom forutsetninger om Rm-Rf, fremtidig ROCE etc., og at denne marginale feilestimeringen ikke undergraver din hovedkonklusjon. Man skriver selvfølgelig ikke «it's all guesswork, so I'll choose 10% WACC without further ado» når en klient betaler noen millioner dollar for en transaksjon, men det er det som blir gjort ... Ja, tar den. F.eks. Rm er jo nesten på grensen til kvalifisert gjetting, og spådommene om fremtidige kontantstrømmer er jo knapt nok det en gang. Er vel neppe betaen som blir den største feilkilden. Har lest en tidligere oppgave hvor de valgte å bruke en beta de hadde fått mast seg til hos First Securities fremfor å forsøke å beregne noe selv. Det blir litt for tynt etter min mening. Men jeg får bare beregne noe ut fra det materialet jeg har tilgjengelig, og så får jeg heller bare skrive litt rundt hva som ville ha vært enda mer teoretisk korrekt, og kanskje score noen poeng der og. Hei dessverre null anelse til spørsmålet ditt, men lurer på hva du studerer? Regner med at du får en analytiker stilling etter utdannelsen sånn som du beskrev oppgaven din. Er det Finans ved BI eller noe? Spør fordi jeg finner det interessant. Tar for tiden en bachelor i økonomi ved BI, med fordypning i noe de kaller Økonomistyring og Investeringsanalyse. Blir vel å fortsette med master til høsten. Analytiker er sikkert en mulig stilling etter noe slikt, men ikke egentlig det jeg har tenkt mest på. Men man vet jo aldri hvor man ender opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå