Gå til innhold

Hjelpearbeider i Elektro bedrift Oslo, trenger hjelp!


SKAÐI

Anbefalte innlegg

Noen her som har noen form for peiling på hvordan jeg går fram og søker meg inn hos firma som dette? Evt hvilke firma?

 

 

Jeg er fortiden en snart 22 år gammel gutt, som ser på meg selv som ganske nevenyttig og er preget av feil valg i livet, jeg er dritt lei av skole, og vil komme meg ut i jobb!

 

Så dette viker jo ideelt, men google er ikke så flink til og hjelpe meg akkurat her, så jeg spør dere kloke forumbrukere!

Endret av Ght0 Ret4rd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du går frem på samme måte som du vanligvis gjør når du søker jobb.

skriver søknad, tar kontakt med firma du ser på som mulig arbeidsplass, prøver å få pratet med noen som har med nye ansettelser.

 

hvilken bedrifter? kommer jo helt ann på hva slags elektro du vil drive med det.

 

du kan kanskje prøve å ta kontakt med et lokalt lærlingkontor å forklare hva du er ute etter så kanskje de kan peke deg i riktig retning

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Prøvde og ta kontakt med det lokale NAV kontoret, men som forventa var det absolutt ikke hjelp og få..

 

Jeg vil egentlig bare inn som hjelpearbeider, det er ikke så nøye med tanke på hva, men svakstrøm er vel det enkleste i begynnelsen ?

 

Hvaslags bedrifter lønner seg og søke hos ? De største ? Evt hvilke ville du annbefalt ?

Lenke til kommentar

jeg er ikke kjent med bedrifter i Oslo da jeg bor i Kristiansand.

 

når det kommer til hva du vil jobbe med innen elektro så er det en fordel å ha en ide om det før du begynner å søke, mange "elektro" bedrifter driver med alt fra alarmanlegg til installasjon av trafoer.

 

Finn en videregående skole som utdanner f.eks. elektrikere og spør om de har kontakt med et lærlingkontor så kanskje de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Man kan jobbe med strøm uten faglig utdannelse, så lenge en faglært går god for arbeidet. Faktisk kan en elektriker la en kunde få jobbe selv, for å få det gjort raskere, men elektrikeren må sjekke at det utføres skikkelig. I hvert fall sa læreren min det da jeg gikk elektro, men det var ikke alt han sa som stemte 100%. :ermm:

 

Elektro er dog en bransje som stort sett foretrekker at de ansatte har en form for utdannelse innen faget fra før.

Lenke til kommentar

Kunden kan gjøre jobben, men det vil mest sannsynelig bli gjort målinger før det blir gjort en godkjenning. Når det kommer til jobben kunden gjør så tipper jeg mest sannsynelig er trekkning av kabel (og hvilken elektriker er ikke glad for å slippe det).

 

Men fra spøk til revolver.

 

Du ønsker å bli hjelpearbeider. Er formålet her å få tatt et fagbrev i løpet av 4 år (om du har generell studiekompetanse) ? Jeg tror jeg ville henvendt meg til opplæringskontoret for elektrofag i området der du bor, - de har nok god oversikt.

Lenke til kommentar

trenger ikke studiekompetanse for yrkesfag yrker. bare de som går studiespesialisering, idrett og VK3 påbygging til generell studiekompetanse b.a.

 

jeg vil råde deg til å gå inn i skipbransjen. en som har erfaring fra skip eller offshore kan og jobbe på land uten problemer. men de som jobber på land, skal det mye til for å komme ut på sjøen. her kommer du til en fast arbeidsplass og vet hvordan ting skal gjøres på alle skip som skal bygges eller ombygges. her finner du da alt fra 24V (lite farlig), 230V, 440V, 6600V. det vil si at vi har lav og høgspenning på de fleste skip innenfor offshore. går du til som høgspentelektriker eller energimontør så har du et framtidretta yrke sånn som elektriker. disse finner du på skip, offshore og land. og ved skip/offshore finner du 60Hz. dvs at hastigheten på pumper og vifter går raskere for en mindre strøm enn ved 50Hz. det gjør og jobben farligere. har du kjent det så forstår du det. på skip og offshore får du veldig mye mer i lønn og bonus enn hva du får på land. dette skal og tiltrekke seg flere fagarbeidere da alle verft importerer veldig mangen polakker. da og mangen verft prøver å få retten til å ikke pålegge verftene å gi polakkene samme lønn som oss så vil polakkene ta over mye av norges arbeidsplasser. for de er mer motiverte og "flinkere" enn oss til å jobbe. da foretrekker firmaer polakker. verftindustrien skriker etter nye ansatte for å kunne bruke mindre polakker. mens noen verft sånn som STX i Florø (prod. rustfrie tankere, kjemikalie og juice b.a.) detter isammen da de ikke klarer å konkurrere med utenlanske verft med prising av kontrakter. nå er det verftet bare rep, vedlikehold og ombygginger av skip. de har ikke trua på å lage flere båter på mangen år. de lage(d)r de største båtene i Norge og største rustfrie i Verden. 44 000dwt. nesten 200m lange båter.

 

i mitt firma har vi flere hjelpearbeidere, noen av de er veldig flinke og. en av de er nesten utdanna elektriker og da. mangen av ansatte med erfaring bare fra land, men med skipsverft som eiger og nabo. kjøpt opp av verftet og.

 

eg regner med at det er skipsverft rundt oslo og. lurer på om halden har noe siden forsvaret holder til her. finnes og verft som nesten bare bygger båter for sjøforsvaret. MTB og båter i skjord klassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...