Bilentusiast Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) i laserkontroller har jeg sett at dem står i en sving opp i heia/skråning...blir det eksakt målt km/t på laser der ? er det lov? samt at det står ofte bare 1 politimann der. Endret 10. mai 2010 av Bilentusiast Lenke til kommentar
peetah Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Nei, de gjør det helt sikkert på denne måten nettopp på grunn av at da blir målingen feil, og det er faktisk ulovlig i tillegg Beklager frekkheten, men ETT vitne er et godt vitne, om det er EN politimann, eller en hvilken som helst annen. Samme om det er en eller to politimenn på stedet. EDIT: Skvirefiel Endret 11. mai 2010 av peetah Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Forstår ikkje heilt spørsmålet eg. Skulle målingen bli feil fordi personen står i ein sving og i ein skråning? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 I en sving vil den selvfølgelig bli feil fordi laseren måler hastigheten på avstand til objektet og når du kjører rundt en sving vil da denmålte hastigheten avta og øke alt etter hvor du er i svingen. Det skal når en slik kontroll foretas foreligge kalibrasjonslogg på laseren for den dagen og plassen som brukes SKAL være godkjent for lasermåling. Politiet kan ikke bare sette seg opp på en tilfeldig plass å måle. Skråning kan måles om bilene har en rett linje opp eller ned skråningen. Lenke til kommentar
Bilentusiast Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 hmm det var det jeg også trodde. skal jammen sjekke dette nærmere. For jeg ble tatt i 60 sonen og hadde kjørt i følge laseren 74km/t. jeg kjørte ikke 70km/t engang...nærmere 68. kjørte 60 helt til jeg kom i bakken i svingen for ville ha litt "fart" i bakken lissom da jeg hadde en trailer bak klistra i ræva. jeg kjørte forbi en sånn km/t måler som står ved veiene rundt, og der viste det ikke 74 når jeg kjørte under 70. hmmm. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Tar jeg feil på matematikken om jeg påstår at om man måler et objekt i en sving så ender man opp med et tall som er lavere, ikke høyere, enn virkeligheten? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Tar jeg feil på matematikken om jeg påstår at om man måler et objekt i en sving så ender man opp med et tall som er lavere, ikke høyere, enn virkeligheten? Om objektet har konstant hastighet og gjennomfører en sving 180 grader så vil man kunne måle korrekt fart. Da dette ikke er tilfelle i virkeligheten med for mange variabler vil ikke en lasermåling av fart ha kredabilitet. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Det jeg mener at om man sitter i en sving (uansett om det er en horisontal eller vertikal sving) og måler med laser vil man måle hastigehten objektet beveger seg mot laseren. Om man da tar målingen i en sving vil objektet ha en hastighet mot laseren og i tillegg en hastighet i en annen retning. Man vil da bare få måling av hastigheten mot laseren, mens den faktiske hastigheten til objektet er hastigheten i begge retninger tilsammen. Om dette har noe å si for lasermåling i praksis er jeg ikke helt sikker på, men logikken skal tilsi at hastigheten man får opp på laseren i et slikt tilfelle i vertfall ikke skal bli høyere enn den faktiske hastigheten. Lenke til kommentar
Bilentusiast Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 merkelig dette. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Tar jeg feil på matematikken om jeg påstår at om man måler et objekt i en sving så ender man opp med et tall som er lavere, ikke høyere, enn virkeligheten? Det stemmer. Det målte farten blir lavere enn den reelle hvis målingen gjøres litt fra siden. Det er derfor snuten så og si alltid måler deg på rettstrekninger (pluss at det er lettere å sikte da). Lenke til kommentar
Sink Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Tar jeg feil på matematikken om jeg påstår at om man måler et objekt i en sving så ender man opp med et tall som er lavere, ikke høyere, enn virkeligheten? Stemmer, jo lenger vekk fra veien de står jo bedre er det for deg. : )) Lenke til kommentar
SASv2 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Tar jeg feil på matematikken om jeg påstår at om man måler et objekt i en sving så ender man opp med et tall som er lavere, ikke høyere, enn virkeligheten? Stemmer, jo lenger vekk fra veien de står jo bedre er det for deg. : )) Ikke om de har kalibrert for at de står langt ute, og dermed har "kompensert" litt i overkant mye. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Vil du ikkje få ein betre måling om du foretar målinga i ein sving? Står du i svingen og lyser med laseren så vil du kunne lyse rett på bilen som kjem imot med ein nærmast perfekt 90 graders vinkel. Står politimannen i grøft på ein rett veg så vil laseren treffe bilen med ein vinkel på ein 5-10 grader (sidan politimannen vil bli påkjøyrt om han står midt i vegen og tar målinga rett på bilen som kjem imot. Lenke til kommentar
HK416 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Jeg trudde det var regler som sa at politiet og vegveseenet måtte ha minst 400m med strekning, og som politi må man være 2 personer. En politi trenger også et vitne. Vertfall høres det logisk ut. Og desuten har laseren 3 km feilmagrin ned over (50 på laser = 53 i virkeligheten). men dette er en regeler jeg har hørt på lik linje med at politiet ikke kan følge etter deg, om du har moped, å slenger av deg hjelmen. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Jeg trudde det var regler som sa at politiet og vegveseenet måtte ha minst 400m med strekning, og som politi må man være 2 personer. En politi trenger også et vitne. Vertfall høres det logisk ut. Og desuten har laseren 3 km feilmagrin ned over (50 på laser = 53 i virkeligheten). men dette er en regeler jeg har hørt på lik linje med at politiet ikke kan følge etter deg, om du har moped, å slenger av deg hjelmen. Kan ikke følge etter deg om du ikke har på hjelm? De kan forsatt følge etter deg. Men det må skje forsvarlig, og de kan ikke presse deg av mopeden om hjelmen mangler. Men hvorfor stikke fra politiet? De fleste blir senere tatt uansett, og straffen blir ikke noe mindre da. Har noen en opprinnelig kilde der det står at det må være to tjenestemenn ved fartsmålinger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå