Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er grensen på hvor mye fravær før stryk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen fast grense, så lenge læreren har nok vurderingsgrunnlag til å kunne sette karakter skal du får det. Det betyr at så lenge du har vært på alle prøver, levert inn alt av innleveringer osv. kan du slippe unna ganske mye. Jeg har vel hatt 27% fravær i et fag uten å få varsel en gang, men var selvfølgelig på alt av prøver og var muntlig aktiv i de timene jeg var. Skal også sies at det skal mye mer til for å gi IG til en elev som presterer bra i faget og får gode karakterer.

Lenke til kommentar

Det finnest faktisk ingen grense. Kun ein veiledende grense for når man skal vurdere korvidt eleven har fått med seg nok av undervisningen eller ikkje.

Vist ein skule praktisere med ein grense bryte dei regelverket. Har sjølv opplevd dette på min skule (fråvær pga sjukdom) der dei ville stryke meg fordi eg var over 15% prosent-regelen. Det finnest ikkje ein regel men det finnest ein vudering der det blir vudert om elev har fått med seg undervisning eller ikkje.

Det du har krav på som elev er å få ein individuell vurdering av eigen oppnåelse i faget. dette skal bli tatt i forhold til om læreren har grunnlag til å gi deg karakter eller ikkje. Karaktergrunnlaget ditt skal ikkje beregnes ut fra eit skjema og fraværsprotokollen.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...