Bytex Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Av ren nyskjerrighet kjøpte jeg siste Linux Format, der siste Ubuntu er bundlet på CD (og masse info inne i bladet). Men jeg orker ikke å maltraktere mine gamle harddisker, så jeg tenkte å bruke Virtualbox og installere ubuntu inni der, da kan jeg vel bare "boote" opp inne i windows? Har ikke holdt på med det før. Er det noe vanskelig? Anbefales det mtp hastighet? Trenger jeg å lage noe partisjoner da? Eller lager jeg bare store harddisk-filer som den skriver til? Har kjørt via Live-CD men alt går så forbanna sakte når den leser fra DVD-spillern konstant. Eneste linux-experience jeg har var å installere Arch fra bunnen av, men fant ut at reisen var morsommere enn destinasjonen, og brukte det aldri etterpå når alt virket. Endret 10. mai 2010 av Bytex Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Av ren nyskjerrighet kjøpte jeg siste Linux Format, der siste Ubuntu er bundlet på CD (og masse info inne i bladet). Men jeg orker ikke å maltraktere mine gamle harddisker, så jeg tenkte å bruke Virtualbox og installere ubuntu inni der, da kan jeg vel bare "boote" opp inne i windows? Har ikke holdt på med det før. Er det noe vanskelig? Anbefales det mtp hastighet? Trenger jeg å lage noe partisjoner da? Eller lager jeg bare store harddisk-filer som den skriver til? Har kjørt via Live-CD men alt går så forbanna sakte når den leser fra DVD-spillern konstant. Eneste linux-experience jeg har var å installere Arch fra bunnen av, men fant ut at reisen var morsommere enn destinasjonen, og brukte det aldri etterpå når alt virket. Når du lager en 'maskin' i VirtualBox setter du størrelsen på diskfilen den skal få. Har du en grei PC med tanke på spesifikasjoner, er det ikke noe problem å kjøre ubuntu eller lignende ved siden av. Gjør dette ofte selv, med tanke på enkelte ting som kan være greit å teste/gjøre via Linux Det er en enkel wizard som booter CD for deg i VB, så dette skal være enkelt og greit! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Jah, gjorde dette i går kveld. Sleit veldig med treghet helt til jeg økte available memory til 1GB og video memory til 50MB for å kjøre KDE4.4. Nå har jeg installert ubuntu9.10 og opensuse m/ kde4.4. Var visst ikke 10.04 som var på CD'n i bladet likevel, skal laste det ned idag. Var jo en kjekk måte å teste ut distoer på dette. Bare å dobbelklikke i virtualbox så fyrer man igang, så lenge det er installert på en harddisk-fil. Og jeg kan ha så mange HD-filer jeg vil, en ny til hver distro. Tar lang tid å installere siden det er utrolig mye CD-access fra livecd, men. Har jo windows i bakgrunnen og kan gjøre andre ting. Endret 11. mai 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Tar lang tid å installere siden det er utrolig mye CD-access fra livecd, men. Har jo windows i bakgrunnen og kan gjøre andre ting. Når du laster ned 10.04, ikke brenn den ut, men bare pek VirtualBox til isoen, så legger den inn rett fra disk. Mye MYE kjappere. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Åja, kan virtualbox mounte isoer? Enda kjekkere. Laster ned 10.04 nå, får installere i kveld etter jobb Kan vel mounte via daemontools også, hvis VB greier å boote fra en fake drive. Så lenge jeg ikke gir dem for lite minne ift til grafisk tyngde, går de ikke sakte i det hele tatt etter install. Endret 11. mai 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Daemontools funker også, men det er meningsløst når VirtualBox uansett støtter isoer. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Må bare hive meg på denne.... Jeg tok å sletta Win7 fra maskinen, formaterte og la inn 10.04. Eneste aberet var et der er ett program som kun går i windows og kan heller ikke kjøres gjennom Wine. Installerte Win XP (lettest, da jeg fant den plata og lisens først ) i VirtualBox og vips! VB er imponerende! Enda mer imponerende er oppstartstiden av XP. Vi snakker få senkunder! Moro med data, gitt Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 VirtualBox har definitivt gjort hverdagen lettere for oss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå