Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

trener mye, men får alikevel hold/sting hver gang

Anbefalte innlegg

jeg er en gutt på 18 år, 63 kg 171 cm

spiller fotball hverdag..ca 1.30t + løpetrening 1 gang i uka

.. enten 5x5 intervall eller jogge til byen (ca 8-9 km )

så jeg er veldig aktiv, og jeg passer godt på hva jeg spisser før trening, f.eks riktig kosthold og minst 1-2 timer før treningen

jeg får hold/sting etter oppvarming eller litt senere, har hatt det i 3 måneder

jeg vet at det finnes ikke noe svar for sting/hold men tror dere det er normalt at jeg har hatt det så lenge, selv om jeg er veldig aktiv

kan evevntuelt mye magetrening hjelpe? eller burde jeg undersøke legen,

Endret av justlikethat4rd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er en gutt på 18 år, 63 kg 171 cm

spiller fotball hverdag..ca 1.30t + løpetrening 1 gang i uka

.. enten 5x5 intervall eller jogge til byen (ca 8-9 km )

så jeg er veldig aktiv, og jeg passer godt på hva jeg spisser før trening, f.eks riktig kosthold og minst 1-2 timer før treningen

jeg får hold/sting etter oppvarming eller litt senere, har hatt det i 3 måneder

jeg vet at det finnes ikke noe svar for sting/hold men tror dere det er normalt at jeg har hatt det så lenge, selv om jeg er veldig aktiv

kan evevntuelt mye magetrening hjelpe? eller burde jeg undersøke legen,

hold er en vanskelig greie, men tror jeg vet problemet.. sliter med det samma selv ofte.

spis 3 timer før trening... spiser du 1 time er jeg nesten 100% sikker på at det er problemet.. 2 timer er også litt seint, avhengig av hva du har spist.

spis 3-3,5 timer før trening.. viktig at du da spiser langsomme karbohydrater (grovbrød o.l, 4-5 skiver bør holde) eller en god middag med mye proteiner... spiser du fint brød, dårlig paste eller lignende kommer du til å bli sulten igjen før du begynner treningen.

Hvis du spiser riktig mat 3 timer før trening, kommer du til å føle sultfølelse når du kommer hjem. spis så tett opp til trening som mulig, da kroppen åpner et slags vindu etter trening og er veldig mottakelig for påfyll av karbohydrater.

Lenke til kommentar

spis 3-3,5 timer før trening.. viktig at du da spiser langsomme karbohydrater (grovbrød o.l, 4-5 skiver bør holde) eller en god middag med mye proteiner... spiser du fint brød, dårlig paste eller lignende kommer du til å bli sulten igjen før du begynner treningen.

jeg føler det kommer til å hjelpe.. men jeg blir jo garantert sulten når jeg spiser 3 timer før, da blir jeg liksom svimel på slutten av treninga.

er det galt å ta en banan siste timen, sån at magen ikke er helt tomt.. eller kansje powerade eller lignende under treninga.

også det med langsome karbohydrater og proteiner..

jeg spiser f.eks ris med kjøtt, med brødskiver

er det langsomme eller raske karbo med proteiner.

Endret av justlikethat4rd
Lenke til kommentar

er det galt å ta en banan siste timen, sån at magen ikke er helt tomt.. eller kansje powerade eller lignende under treninga.

Banan rett før trening (og rett etter) og powerade under treninga (hvis den varer lengre enn 1 time) og har ganske høy intensitet er veldig bra.

Lenke til kommentar

jeg føler det kommer til å hjelpe.. men jeg blir jo garantert sulten når jeg spiser 3 timer før, da blir jeg liksom svimel på slutten av treninga.

også det med langsome karbohydrater og proteiner..

jeg spiser f.eks ris med kjøtt, med brødskiver

er det langsomme eller raske karbo med proteiner.

jeg trodde det samma, men hvis du spiser riktig mat 3 timer før trening, går det helt fint.

prøv f eks før neste trening: spis 4-5 passe tjukke, grove skiver (rug/havre, IKKE hvete) med en god klæsh peanøttsmør på, og en halv liter melk.

ellers spis deg stappa mett på poteter/ris, masse kjøtt og grønnsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...