carmelita Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg trenger litt hjelp. For de av dere som ikke husker meg, så er jeg hun musikkinteresserte og fotointeresserte (forholdsvis lille) jenta. Jeg har tatt mye bilder på eget intiativ på diverse konserter, festivaler, leirer og tilstelninger. Har lagt ut en del bilder på facebook, fordi jeg syns litt av poenget med å ta bilder er nettopp det å dele de med andre. Så gjennom facebook, Vårt Land (som jeg jobbet for på festival i sommer), noen band og venner, har jeg nå bygget meg et lite navn. Jeg blir stadig vekk spurt om å ta bilder, og det er jo greit, men folk har begynt å forvente så mye at jeg har litt press på meg til å prestrere. Så jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre. Bildene mine havner jo litt rundt omkring, i blant annet avis, nettsiden for en festival, skoleårbok, og ikke minst som konsertbilder for diverse band. Jeg har jo hørt enkelte her inne som har mast om at sånne som meg, gjør at proffene tjener mindre/får færre oppdrag. I tillegg føler jeg som sagt på en del forventinger i forhold til bildene jeg tar. Jeg lurer rett og slett på hva jeg skal gjøre nå. Skal jeg ta betalt for bildene mine? Slutte å legge de ut på facebook, eller fortsette (gir meg jo litt publisitet rundt omkring)? På de fleste steder er jeg publikum med kamera, som andre forventer at skal levere bra bilder. Skal jeg få noen fordeler? Ulemper? Hittil holder jeg meg unna journalistene som er på jobb, og prøver å ikke være i veien for de. Hvordan skal jeg gå frem for å få betalt? Da burde jeg jo også få fordeler, er ikke alltid like lett å ta bra bilder som publikum. Så, hva gjør jeg? Lenke til kommentar
ramses Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Siden du har jobbet for vårtland regner jeg med du har fått betalt etter standard sats. Det er et godt utgangspunkt for hva bildene dine er verdt. Kanskje du kan få til en avtale med dem også. Ellers vurderer jeg det slik at du selv bør finne ut av hvor mye tiden din er verdt. Jobber du gratis, så blir du utnyttet. Og det blir feil. Når du blir spurt om å ta bilder så er det også helt greit å si at ting koster. Lag deg noen faste priser og hold deg til dem. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Start med enkel markedsføring...Facebook er faktisk ypperlig til slikt. Bruk nettverket rundt deg. Og ja helt klart, skal du ta bilde bør du gå som frilans og få samme rettigheter som "presse" på arrangemanger o.l. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hvis jeg spør om å få lov til å ta bilder så pleier jeg og la "motivet" få noen bilder vederlagsfritt. Hvis jeg blir forespurt så tar jeg gjerne betalt"selvkost",vil også legge til at dette er ytterst sjeldent jeg gjør oppdrag da dette er en hobby og ikke jobb og de få jeg gjør er innad i min omgangskrets. Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Siden du har jobbet for vårtland regner jeg med du har fått betalt etter standard sats. Det er et godt utgangspunkt for hva bildene dine er verdt. Kanskje du kan få til en avtale med dem også. Ellers vurderer jeg det slik at du selv bør finne ut av hvor mye tiden din er verdt. Jobber du gratis, så blir du utnyttet. Og det blir feil. Når du blir spurt om å ta bilder så er det også helt greit å si at ting koster. Lag deg noen faste priser og hold deg til dem. Jeg jobbet frivillig for vårt land, så jeg vet ikke helt hva de er verdt. Kan dog ta en telefon til sjefen jeg hadde da. Kanskje han kan komme med litt tips. Hmm. Nå har det seg slik at jeg elsker å ta bilder på sånne ting, det er jo tross alt skikkelig lærerikt. De fleste vil bare at jeg skal legge ut bilder på facebook, og det kan jeg vel ikke ta betalt for? Men f.eks. hvis de vil bruke bildene et annet sted, kanskje jeg da kan be om litt penger for det? Hva er standard sats egentlig? Start med enkel markedsføring...Facebook er faktisk ypperlig til slikt. Bruk nettverket rundt deg. Og ja helt klart, skal du ta bilde bør du gå som frilans og få samme rettigheter som "presse" på arrangemanger o.l. Enkel markedsføring, som i å fortsette å legge ut bilder, eller lage min egen facebookside osv? Hvis jeg spør om å få lov til å ta bilder så pleier jeg og la "motivet" få noen bilder vederlagsfritt. Hvis jeg blir forespurt så tar jeg gjerne betalt"selvkost",vil også legge til at dette er ytterst sjeldent jeg gjør oppdrag da dette er en hobby og ikke jobb og de få jeg gjør er innad i min omgangskrets. Motivet får bilder hvis de vil ha det. Syns det er greit å gjøre det sånn. Men hvis jeg da skal ta bilder for et band, kan jeg be om å få litt for det hvis de skal bruke det? De er jo motivet. Hva vil "selvkost" si? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hva vil "selvkost" si? Driftutgifter,tid "også redigering",litt til foto-investeringer og eventuelt fotografi/ramme.Så betalingen blir omtrent den samme om det er et bilde eller flere. Det og lage seg en hjemmeside* hvor man legger ut en portefølje,kontraktsbetingelser,kontaktpersoner,priser er nok greieste vei og gå,du kan da linke til den i forskjellige medier. Bare hver klar over at du vil/kan bli oppfattet som en bedrift/selskap og du burde da lære deg litt om reklamasjon,lovverk og bokføring. * håper det er greit og bruke din hjemmeside som en pekepinne DeViSoR. Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Hva vil "selvkost" si? Driftutgifter,tid "også redigering",litt til foto-investeringer og eventuelt fotografi/ramme.Så betalingen blir omtrent den samme om det er et bilde eller flere. Det og lage seg en hjemmeside* hvor man legger ut en portefølje,kontraktsbetingelser,kontaktpersoner,priser er nok greieste vei og gå,du kan da linke til den i forskjellige medier. Bare hver klar over at du vil/kan bli oppfattet som en bedrift/selskap og du burde da lære deg litt om reklamasjon,lovverk og bokføring. * håper det er greit og bruke din hjemmeside som en pekepinne DeViSoR. Da skjønner jeg. Syntes det var litt merkelig ord. Egen portefølje har jeg ikke tenkt på, men det skal jeg definitivt lage meg. Jeg gjør jo dette på hobbybasis, så trenger ikke etablere et selskap (med mindre jeg går over den magiske grensa). Får pusle litt rundt i iWeb, med mindre dere har noen andre gode tips? Jeg er ikke erfaren med html-koding. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg har jo hørt enkelte her inne som har mast om at sånne som meg, gjør at proffene tjener mindre/får færre oppdrag. Jeg har ikke noe godt råd å komme med i forhold til det du egentlig lurer på, men akkurat dette skal du ikke bry deg om. Det at middelmådige proffer ikke takler konkurransen fra dyktige amatører er ikke de dyktige amatørenes skyld eller problem - er man ikke god nok fotograf til å kunne leve av det, får man finne seg noe annet å gjøre. Det er ikke en menneskerett å leve av foto, og dersom du er god nok til å tjene noen kroner på det, er det ingen som skal komme å fortelle deg at du ikke skal gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå