jahas Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hei! Jeg frykter at jeg stryker på eksamen i morgen, og har da et par spørmål. Hvor mange ganger kan jeg ta opp faget, og hva skjer med lånekasse? Hvis jeg tar opp faget i august, og står, vil jeg da kunne få tilbake det evt tapte fra lånekassa? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Du kan bli ett år forsinket før du ikke har rett til støtte lenger. Hvor mange ganger du kan ta opp faget kommer an på skolen, men vanligvis har man tre forsøk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Hvor mange ganger du kan ta eksamen bestemmer høgskolen din, så det er vanskelig å si. Men så vidt jeg har forstått fungerer lånekassa slik at du har en "bankkonto" med studiepoeng, hvor alle studiepoengene de har dokumentasjon på at du har bestått registreres. Så mottar du studielån for en viss mengde studiepoeng. Om lånet overstiger 60stp mer enn det du allerede har tatt, får du ikke mere lån før du har registrert studiepoeng nok til at du igjen er under 60. Når det begynner å løpe renter (eller før), måler lånekassen "kontoen" med studiepoeng opp mot hvor mye lån du har fått. Så slettes stipend tilsvarende det antallet studiepoeng du har bestått. Edit: Med andre ord kan du fint bestå eksamenen (eller en annen eksamen som gir like mange eller flere studiepoeng) senere. Alt lånekassa bryr seg om er to ting: Hvor mange studiepoeng du har bestått, og hvor mye lån du har fått. Endret 10. mai 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 For de som ikke vet det så er normert studiemengde/tid 60stp i året. Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Kan hende det varierer fra skole til skole, men man kan vell gå opp til eksamen 2 ganger i ettertid, før du må ta opp hele faget på nytt igjen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Kan hende det varierer fra skole til skole, men man kan vell gå opp til eksamen 2 ganger i ettertid, før du må ta opp hele faget på nytt igjen. Det varierer fra skole til skole, så all den tid du ikke vet hvilken skole trådstarter går på så hjelper det der sånn ca. ingenting. Lenke til kommentar
Mats1988 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Høyskole er høyskole, du har tre forsøk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Høyskole er høyskole, du har tre forsøk. Kilde? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 De skolene jeg har gått på har brukt 3 forsøk, men jeg vet UiO byttet navn på fag uten å bytte nevneverdig på innholdet slik at man enkelt kunne prøve igjen uten å følge faget på nytt Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg har lest et par forskrifter, og det virker som mange høgskoler har maks 3 forsøk, men det at dette er spesifisert i forskrift for eksamen ved den spesifikke høgskole skulle jo bety at det fint skulle være mulig med skoler som tillater flere enn 3 forsøk. Lenke til kommentar
Mats1988 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Høyskole er høyskole, du har tre forsøk. Kilde? Kan se om jeg finner noe på nett, men jeg snakket med lærer om akkurat dette idag. Der han sa at jeg har tre forsøk på eksamen, og at dette gjaldt alle høyskoler, dette kom opp ettersom han mente at dette skulle jeg vite. Alt jeg kan gå god for nå, men regner med at det står sterkt når det kom fra en lærer, de bør jo vite det. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Det er kanskje enklere om trådstarter sier hvilke skole han er på, slik at vi, eller ham, kan lese forskriftene der og se hva som er relevant for trådstarter. Forøvrig anbefaler jeg alle å lese forskriftene på den skolen de er på. Det er mye gøy der Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Høyskole er høyskole, du har tre forsøk. Kilde? Kan se om jeg finner noe på nett, men jeg snakket med lærer om akkurat dette idag. Der han sa at jeg har tre forsøk på eksamen, og at dette gjaldt alle høyskoler, dette kom opp ettersom han mente at dette skulle jeg vite. Alt jeg kan gå god for nå, men regner med at det står sterkt når det kom fra en lærer, de bør jo vite det. Langt i fra bestandig de har oppdatert informasjon. Og jeg tviler på at han har erfaring fra alle høgskolene i landet. Lenke til kommentar
Mats1988 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Så du tror at alle høyskolene har sin egen ordning, eller misforstår jeg deg? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Du forstår meg helt riktig. Hvorfor skulle de ellers ha egne eksamensforskrifter og -reglementer? En viss likhet er det selvfølgelig, men jeg skjønner ikke hvorfor alle skal ha egne eksamensreglementer, om det er bestemt fra sentralt hold hvordan eksamensreglementet skal se ut. At eksamensreglementene ligner, skjønner jeg jo, men det betyr ikke at alle er like. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Det er slett ikke slik at alle høyskoler tillater tre eksamensforsøk, for eksempel har NHH to forsøk som hovedregel på bachelornivå. Lenke til kommentar
operg Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Nå er riktignok ikke NHH samme type høgskole som de regionale høgskolene; NHH er en "vitenskapelig høgskole", altså per definisjon spesialiserte utdanningsinstitusjoner på universitetsnivå, i motsetning til de regionale høgskolene og kunsthøgskolene. Lenke til kommentar
Hettemaake Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Det kommer an på hvilken skole du går på, og til dels hvilket fag det gjelder. Du får så-så mange sjanser ved din egen skole (det vanligste er 3). Stryker du da er det noen skoler som åpner for at du kan betale en egenandel og ta en ny eksamen ved en annen høgskole. Går selv sykepleie, og hos oss er det en god del som har slitt med medikamenttesten hvor alt skal være 100% riktig. Vi fikk tre forsøk på oss ved vår skole, og de som ikke hadde bestått den til da fikk veiledning, og læreren anbefalte eller frarådet noen til å gå opp til et 4. forsøk via en annen høgskole. Var veldig mye pes, iom at eksamen må gjennomføres, godkjennes osv før de fikk bestått. Ikke alle besto på 4. forsøk heller, og såvidt jeg forstår får dem visst gå opp til et 5. forsøk. De har blitt forskøvet i studiet, og får ikke begynne før de har bestått, siden de nye emnene (i vår situasjon praksisstudiet) krever at medikamenttesten er bestått. 1 Lenke til kommentar
FSTT Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Ofte pleier skolene å være greie hvis du har en god unnskyldning for å måtte ta eksamene flere enn grensen. Ellers må du ofte betale privatistavgift. Tror det pleier å være ca 1500.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå