Gå til innhold

Kjøp av tv - LED - vurderings hjelp

Anbefalte innlegg

men hvorfor er LCD OG LED så populært da?

Det har nok delvis litt historiske årsaker - da flatskjerm-TV tok av og ble allemannseie, var det fordi LCD var relativt billig og brukervennlig/idiotsikkert og fantes i plasseringsvennlige størrelser, mens plasma på den tida var store beist folk flest ikke var klar for å ha i stua, dyrt, strømslukende og krevde at brukerne behandlet dem rett for å unngå innbrenning. LCD for folk flest, plasma for sære entusiaster. Dette henger nok fortsatt igjen, selv om man nå får plasma og LCD i samme størrelser til samme pris, og innbrenningsproblemet på plasma er kraftig redusert.

Og LED er fortsatt en LCD-TV, det er bare lysrørene som lager baklyset som er byttet med lysdioder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men hvorfor er LCD OG LED så populært da?

Det har nok delvis litt historiske årsaker - da flatskjerm-TV tok av og ble allemannseie, var det fordi LCD var relativt billig og brukervennlig/idiotsikkert og fantes i plasseringsvennlige størrelser, mens plasma på den tida var store beist folk flest ikke var klar for å ha i stua, dyrt, strømslukende og krevde at brukerne behandlet dem rett for å unngå innbrenning. LCD for folk flest, plasma for sære entusiaster. Dette henger nok fortsatt igjen, selv om man nå får plasma og LCD i samme størrelser til samme pris, og innbrenningsproblemet på plasma er kraftig redusert.

Og LED er fortsatt en LCD-TV, det er bare lysrørene som lager baklyset som er byttet med lysdioder.

Konklusjon? plasma eller LCD (LED) for playstation 3? :O

Lenke til kommentar

Budsjett?

Den beste plasmaen du kan få nå, til fornuftig pris, er Panasonic G20. Den har også blitt mye bedre enn tidligere når det gjelder gjenskinn og bruk i godt opplyste rom. Den er lett å få justert til korrekt bilde (den har THX modus), og er ypperlig til all slags bruk. Kan sikkert fås til 12.000 på nett. (50 tommer)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Kjøp deg en plasma dersom lysforholdene tilater det.

begrunnelse takk:)

Dersom du tar deg tid til å lese svarene du har fått, så finner du også begrunnelsen. Jeg gidder ikke gjenta dette en gang til.

Når det kommer til tvn du linker til, LG PK550 er dette en skrot-tv, og det gjenspeiles selvsagt i prisen. Skal du ha en god 50 tommer bør du titte på PS50B855. Men en overordnet anbefaling er uansett å vente litt til, for nå kommer de nye modellene straks.

Lenke til kommentar

Naturligvis fordi bildet er dårlig (I alf. etter mine standarder). Har den ved siden av B855 her, og den ser nitrist ut i forhold. Enkelte vil sikkert hevde at det er mye tv for lite penger, og det kan man jo alltids si seg enig i.

Prisene har allerede sunket vannvittig mye. Kanskje vil de synke enda mer på utvalgte modeller de ikke blir kvitt. Spørsmålet er om det er tver du er ute etter eller ei. Ser nettshop hadde B855 til rundt 12000,- noe som er et røverkjøp. Den kostet 17999,- da den kom.

Lenke til kommentar

Vel, selv sitter jeg på en PDP-LX5090... Er vel fortsatt tidenes råeste på 50 tommer til privatpersoner. Bare så du/dere er klar over hva jeg er "vandt" til å se på.

Det lagt til side, jeg ville nok ikke vurdert noe annet enn Panasonic når det gjelder plasma. De er de eneste som satser stort på plasma i bransjen siden Pioneer sluttet å lage sine TVer. Andre bruker "eldre" teknologi, gamle paneler og elektronikk som er kjøpt av panasonic fordi panasonic har funnet noe nytt. Ihvertfall etter den informasjonen jeg har fått.

Det jeg vektla når jeg kjøpte TVen min var rett og slett, hva kommer jeg til å angre på og hva kommer jeg til å savne om ett år. Nå valgte riktignok jeg en TV til 25.000,- men angrer ikke på en eneste ting. Dette er vel grunnen til at jeg ikke ville valgt noe sånnt som LG eller Samsung på plasmafronten. G20 koster idag kr.12.779,- hos elkjop på nett. Denne skjermen er på 50 tommer.

Derimot, skulle jeg hatt meg en LED TV hadde det ikke vært tvil om at jeg ville valgt en av Samsung sine toppmodeller.

Jeg vil nok en gang gjenta at du bør ta deg en titt i butikken. Bare vær obs på at signaler og instillinger på selve bildekvaliteten er langt ifra optimal i butikken. F.eks. stiller butikken det apparatet de vil selge mest av på best signal i best lys.

Ellers vil jeg nok engang anbefale deg å lage en tråd på avforum.no. Her har de oversikt over tilnærmet alle modeller i alle prisklasser. Ikke det at folk her ikke er kompetente nok til dette, men AVforum er nok et litt bedre forum spesifisert TV/Stereo/Hjemmekino osv!

Har du snakket med noen selgere i butikk, og har du sett for deg noen TV modeller bortsett fra det LG apparatet som ble slaktet? Jeg vil gjerne kaste meg på den og slakte apparatet jeg også! En bekjent kjøpte nettopp det apparatet for bare 1mnd siden ca. Og i forhold til TVet mitt ser det ut som han sitter på en gammel kassa-TV med widescreen.

På en plasma skal du se på sortnivå og bildekvalitet. Oppløsningen er nok full HD på de fleste TVer nå. Det som du også skal se på er "blødende" farger. Dette vises enkelt med kraftige farger som gul og rød som skiller seg fra resten av bildet. Når dette beveges kan det på billigere paneler se ut som noen piksler sliter med å følge bevegelsene og det blir en slags "blødende" effekt.

En annen ting du bør rådføre deg om er innbrenning. Dette er ikke lengre ett stort problem, men på billigere modeller kan dette være noe du bør være obs på. Lite tøfft å se Avatar med avbildet HP/MP i det ene hjørnet og antall skudd i magasinet i det andre :)

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

slik jeg tolker det så er plasma best på spilling\film, som jeg skal bruke TV`en til, der slipper jeg unna etterslepp på bildet, men så er det problemet med innbrenning da, om jeg spiller ett spill i 5 timer i strekk så er vell mulighetene ganske store for at det skal skje?

men så er det vell slik at etterslepp ikke er noe problem på nyere LED TV`er ?

Noen som har spillt PS3, eller Xbox360 for den saks skyld på nyere LED tv?

Lenke til kommentar

Nettopp.

Nei, du kan fint spille 5 timer i strekk uten et fnugg av en sjanse for innbrenning. Lar du et statisk bilde stå på i dagevis, da er det fare på ferde ...men hvem gjør det?

ja, las en test på avforum.com av denne TV`en og der stod det at innbrenning, vertfall på denne modellen var så godt som eliminert og at den ble spillt i 5 timer i strekk uten noe for for merker:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...