Arcadia Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny tv, med LED. TV`n skal i hovedsak bli brukt til playstation 3, og litt film. vurderer å bestille på nettet, men bakdelen med det er jo at man ikke får sett bildekvaliteten før man kjøper. En annen ting som jeg lurer på er, hvor stor kvalitets forskjell er det på en billig TV og en litt dyrere. Her er to modeller jeg vurderer: http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/lcd-led-og-plasma-tv/tv-46---47-tom/samsung-ue46b7050/122516.3114/ http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/lcd-led-og-plasma-tv/tv-46---47-tom/lg-47sl9500/129716.3114/ Noen som har inspill? Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Til playstation og film ville jeg nå anbefalt en skikkelig Plasma TV. Men om det er LED du vil ha så er det det du vil ha. Jeg vil nesten anta at LG tv'et hat en litt "eldre" teknologi enn samsung tv'et. Som kjent er samsung langt fremme når det gjelder disse såkalte "LED" TVer. Så det er vel ganske naturlig at LG har fått tak i teknologien hakket bak. Det du skal se etter er spesiellt kontrasten. Det er dette som kommer til å plage deg under både spilling og film. Om du føler du vil se TVene er det ikke noe iveien for å ta turen ned til Elkjøp/Expert å titte. Det er ingen kjøpsbetingelser på å titte Rent teknisk vil jeg anbefale deg å se på AVforum.no istedet for at folk prøver å forklare her på forumet. Disse driver med HI-FI og har veldig god peiling på både budsjett og ting som koster kroppsdeler å skaffe! Lykke til Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Rent teknisk vil jeg anbefale deg å se på AVforum.no istedet for at folk prøver å forklare her på forumet. Disse driver med HI-FI og har veldig god peiling på både budsjett og ting som koster kroppsdeler å skaffe! Lykke til Ok, så ingen her klarer å hjelpe TS? Pft. TS: Du kan uansett gå i butikken å se på bildekvaliteten, ingenting som stopper deg fra det. De to modellene du linker til er gamle modeller, men av de 2 er samsung sin definitvt å foretrekke på sd singal samt hd singal. Har aldri fått testet dem på spill eller film i noe særlig grad. Lenke til kommentar
Arcadia Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Hvorfor er plasma bedre til spilling? Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Fordi den er vesentelig raskere. Det forutsetter derimot at du har et noenlunde mørkt rom, for at plasmaen skal yte godt. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 LED fungerer dårlig til spill er min erfaring. Input lag på 50-250ms gjør at man ikke akkurat trenger å være FPS-fanatiker for å styre unna. Samsung sine LED gir generelt sett for mye kontrast, og sendingene ser ut som glansbilder. Med kalibrering får du en god filmskjerm, en god HD-TV og en grei SD-TV. Spillskjerm? Tja, jeg spiller mest bilspill, FIFA og andre spill som krever litt av skjermen. Lite etterslep får du nok, men input lag sliter man med uansett. Game Mode gjør at skjermen minimerer Input lag, men jeg merket den fortsatt, og jeg har lest at den da ligger rundt 50-60ms. Akkurat nok til at det irriterer om du spiller Singstar. (Guitar Hero / Rockband kan kalibreres etter skjermen). Lenke til kommentar
Arcadia Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 hmmm, spiller en del FPS og action spill, men vil det være bedre eller dårligere en en gammel lcd skerm, eller samme? den jeg har nå er en samsung 40" lcd husker ikke modellnummer, men der der ser jeg etterslepp på spill som killzone, men ikke på andre spill.... Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Er skjermen rød i rammen? A656 var vel en folkeTV. Er den sort men fra samme tidsperiode kan det være A558. Det kan godt være at etterslepet er mindre på LED-TV, men input lag vil være lang større på LED-TVen. Lenke til kommentar
Arcadia Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 skjermen er svart kjøpt i juletider 2008 tror jeg. men slipper jeg unna denne laggen med plasma? tv`en kommer til å bli brukt til 80% Playstation 3 spilling, 10% blu ray og 10%divx. om det setter ting i mer perspektiv... Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Om du venter på C-skjermene til Samsung har du 3D-støtte. Panasonic sine plasmaskjermer kommer også med 3D-støtte etterhvert. Selv har jeg plasmaskjerm, og er strålende fornøyd med den. Fungerer til PS3, Nintendo Wii og vanlig TV. Jeg synes den er heller dårlig på Scart-signal, men RGB til Wii så ser det bra ut. Pioneer var konge på sortnivå, og nye Panasonic skal ha tilsvarende teknologi (Panasonic har kjøpt Pioneer sin teknologi, mulig jeg er på dypt vann...). Dette gjelder modeller med tallet 20 (Eks P50V20). Lenke til kommentar
Arcadia Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 3D bryr jeg meg absolutt ikke om, om det da ikke er noe i teknologien som hjelper på spilling... vanlig tv kommer jeg ikke til å bruke... men hvordan er kvalitets forskjellen mellom lcd\led og plasma? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 LED-TV scorer nok høyest på WAF, da tenker jeg på edge-LED. Plasma er best på (nå er sikkert en del uenig): - Bilder i bevegelse som sportssendinger og spill - Sortnivå LCD med LED: Design (?) Sterkere baklys (?) En del sverger til LCD om de skal koble den til PC - selv har jeg gitt blanke i dette på min plasma, og jeg har ikke hatt innbrenning, men jeg har skjermsparer på sort etter 15 minutt så sant jeg ikke ser film. Var litt bekymret for dette i starten, men nå, etter 6-7 mnd, ser det ut til at det går greit nær sagt uansett. Det beste forslaget er sannsynligvis også det forslaget som irriterer deg mest. Stikk på soundgarden eller tilsvarende butikk og se på hvilke bilde du liker best. Min erfaring er at de har en mer "rettferdig" plassering av skjermer enn Elkjøp og tilsvarende. LCD som ikke står i rett høyde vil gi dårligere bilde enn en plasma i "feil" høyde. Hvor god eller dårlig nye LCD-skjermer er når du ser dem fra siden, vet jeg ikke. Jeg har stort sett sittet midt foran skjermen når jeg har sett på den... Lenke til kommentar
Arcadia Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 var å så i butikker før helgen, men blir sikkert en ny tur snart, er dessverre ikke noe soundgarden butikk her i området... WAF? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Wife_acceptance_factor Har du dame som skal være med å avgjøre valget, så har utseende ofte langt mer å si enn kvaliteten på bildet.. Edit: Min V10 skjerm har ikke høy nok WAF, og jeg hører det stadig når vi er hos folk med glorete Samsungskjermer med helt feil kontrast. Endret 11. mai 2010 av Sovehest Lenke til kommentar
Arcadia Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 hehe, ok, slipper unna det jeg da:P Lenke til kommentar
Arcadia Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 hvordan er kontrast i forhold til plasma vs led da? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Kontrastnivå og fargegjengivelse er plasma best på. Lysstyrke er LED best på. Problemet med kontrast og Samsung er at de fra fabrikk kommer med for høy kontrast (kan justeres så det blir bra!). LED er miljøvennlig i form av lavere forbruk (jay). Jeg har plasma selv, og ville valgt det samme igjen. Spør du en som har LED, ville han sikkert valgt det samme igjen. Lenke til kommentar
Arcadia Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 men hvorfor er LCD OG LED så populært da? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 WAF. Har jeg også lurt litt på, men jeg har overhørt en og annen selger som påstår at bildet er bedre, og at det er gjenskinn på en plasmaskjerm. Samsungen har like mye gjenskinn som en plasmaskjerm (blank, reflekterende overflate), men de er også lyssterk, slik at man kanskje ser skjermen bedre i dagslys? Lenke til kommentar
Arcadia Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 takk for gode svar vertfall:) får ta meg en tur i butikken å se litt nøyere før jeg setter meg i tenkeboksen:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå