Gå til innhold

treig bærbar.

jbb

Anbefalte innlegg

Hei!

Min mor har en Compaq Evo bærbar maskin som hun fikk rundt jul. Jeg har brukt denne pcen en del, men jeg merker at den er veldig treig til enkelte ting.

Det er en 2,2 ghz prossesor i den, men bare 256 mb sd-ram. Jeg mener den var raskere før. Kjører XP-PRO på den. Noen som har noen tips?

Svar mottas med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk minneforbruket med ctrl-alt-delete... er det over 100MB på en nystartet maskin er det jo en grunn alene for at maskinen kan være treg.. og ja, selv om du har 256 MB ram på den... har faktisk ingen god forklaring.. kanskje OS "flytter" en viss prosent av minneforbruket til disk... harddisken leser i alle fall mye... om den har høgt minneforbruk, må du avinstallere alle "add-warez" og "free-warez" som er installert... mange av dem ligger i bakgrunnen hele tiden og selv om minneforbruket på hvert enkelt er lavt fører hvert enkelt av dem til at dispatcheren (enhet som tildeler cputid til hver prosess) at maskinen blir treg..(må svitje mye)

Lenke til kommentar
sjekk minneforbruket med ctrl-alt-delete... er det over 100MB på en nystartet maskin er det jo en grunn alene for at maskinen kan være treg.. og ja, selv om du har 256 MB ram på den... har faktisk ingen god forklaring.. kanskje OS "flytter" en viss prosent av minneforbruket til disk... harddisken leser i alle fall mye... om den har høgt minneforbruk, må du avinstallere alle "add-warez" og "free-warez" som er installert... mange av dem ligger i bakgrunnen hele tiden og selv om minneforbruket på hvert enkelt er lavt fører hvert enkelt av dem til at dispatcheren (enhet som tildeler cputid til hver prosess) at maskinen blir treg..(må svitje mye)

min ligger på 189MB, og min er raskt. med 1,6GHz og 512MB ram...

Kanskje du har for lite minne...

Lenke til kommentar

tvilsomt... nåt jeg sier "tregt" er det jo relativt i forhold til hva din/min maskin kan være... man merker det ofte responstid. eks starte program, lukke/maximere vinduer osv... ikke på fps, den vil nok være stabil uansett... og hvis din maskin laster 189MB med applikasjoner til minne under oppstart så ville jeg vell begynnt å lure, men selvsagt om du har oppe IExplorer og photoshop kommer man fort opp i 200MB brukt minne og maskinen går ikke nødvendigvis tregt av den grunn... men som sagt... mange småprogrammer (taskbar-programmer) eks antivirus, firewall, icq, powerstrip, kazaa,download/upload meter,msn..blablablabla.. winamp agent...osv... typiske applikasjoner som tar rundt 1-3MB ram tar "mye" cpu-kraft selv om dem ikke er aktive...

btw... under services i kontrollpanel kjøres det også ca 30MB med applikasjoner dem fleste bare kan slå av... har du eksempelvis en helt clean og ny installasjon av winNT eller XP vil maskinen bruke omtrent 90MB ram etter oppstart... med 5min kikking og deaktivering av unødvendige services er man fort nede i 60MB, det er i alle fall jeg... og min maskin går som det suser... .. altså.. det jeg prøver å si er at antall prosesser som kjører i bakgrunnen har veldig mye og si...selv om dem separat ikke tar så mye minne... ->> dem påfører cpu masse arbeid pga den må hele tiden tildele dem ressurser etter tur... og blir det i tilleg mye I/O mot minne vil maskinen føles som klister...

Lenke til kommentar

ok

Mr. Rogers: kan prøve det du sa der. Tror ikke mamma er higen på å reinstallere og formatere, eettersom hun har alt arbeidet sitt på denne.

vidarv: bruk av vekslefil er på ca 100-150 mb etter 1 time. Derfor den sliter så mye?

takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...