Gå til innhold

Kjøpe seg leilighet i USA

Anbefalte innlegg

Hei, har planer om å kjøpe meg en leilighet i USA om noen år.

Er rett og slett lei Norge, og har alltid ville ha opplevd og utforska USA.

Er vell Florida som er mest interessant tror jeg. Orlando eller Miami.

Jeg vet jo at omtrent alt er mye billigere der nede, men hvordan er det med boligpriser ogsånt?

Skal ikke ha noe veldig fin leilighet, 2-3 manns, må ha en ganske grei beliggenhet.

Noen som i det hele tatt har noe peiling på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har planer om å kjøpe meg en leilighet i USA om noen år.

Er rett og slett lei Norge, og har alltid ville ha opplevd og utforska USA.

Er vell Florida som er mest interessant tror jeg. Orlando eller Miami.

Jeg vet jo at omtrent alt er mye billigere der nede, men hvordan er det med boligpriser ogsånt?

Skal ikke ha noe veldig fin leilighet, 2-3 manns, må ha en ganske grei beliggenhet.

Noen som i det hele tatt har noe peiling på dette?

Er tanken å flytte til USA? Isåfall kan arbeids- og oppholdstillatelse fort bli en utfordring (om du ikke er amerikansk statsborger). Kanskje like greit å begynne å delta i green card-lotteriet eller se seg om etter amerikansk koneemne først som sist?

Om tanken ikke er å utvandre, ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe seg leilighet om man vil oppleve og utforske USA. Til det er både mangfoldet og avstander for store til å binde seg opp til et sted. De tre måneder man kan være her om gangen som turist går fort, hvis man samtidig skal "hjem" til leiligheten sin.

For boligpriser, så er vel det aller meste av boligannonser tilgjengelig på nett. Så å skaffe seg et bilde av prisnivået burde være en smal sak.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe problem!

Det er dog et par ting å være klar over. Florida har fryktelig mange tilreisende og fritidsboliger - og derfor har de funnet det hensiktsmessig å ha nokså høy bolig/eiendomsskatt. Det kan godt være det kan lønne seg og sette opp det hele som et amerikansk selskap med en gang, slik at du ikke eier det personlig - også i forhold til å senere kunne kvalifisere til investor-visum dersom det blir aktuelt med ansatte. Dette er dog ting en amerikansk advokat kan hjelpe deg med å se på i forhold til det å være utlending som eier amerikansk eiendom.

Vet ikke om finn.no er stedet jeg ville sjekket ut eiendomsmarkedet i FL - ville nok heller tatt kontakt med en lokal realtor (og som sagt også en advokat til å hjelpe med en del praktiske ting).

Vil tro du kan få et lite hus for 2-300 000 dollar - en condo ligger vel fort i det samme sjiktet - du vil gjerne ha et gated community og slik, og det koster litt ekstra - også i løpende fellesutgifter til security, club house etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...