Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kostholdsplan for kroppsbygning.

Gjest Daniel

Anbefalte innlegg

Gjest Daniel

Hei.

Jeg har nettop startet med å trene på et helsestuido. Jeg veier 61 kg og er ca. 182 cm høy. Målet mitt er å bygge muskler kjapt. Det jeg trenger hjelp til er en kostholdsplan for hva jeg burde spise for å bygge muskler.

Hvis du har peiling på dette, kan du da hjelpe meg med å sette opp en plan?

Takk.

- Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er ingen ekspert, men trener mye selv...

hvis du er 182 høy og veier 82 kilo, har du en BMI på 18.

Dette regnes som undervektig, og jeg ville satsa på å rett og slett feita meg opp. Ikke feit deg opp på usunn mat, spis heller masse proteiner, og skaff deg proteinshake.

Lenke til kommentar

uhh, 61 kg og 1.8 høy???? er du mann ja? For det første, så vil du IKKE få musker raskt. For det andre, vis du har in idell treningsplan og diett kan du regne med å legge på 1kg muskelmasse hvert år. Sjekk ut askscooby.com VELDIG god side.

Kosthold: Spis småe måltider regelmessig. De skal være høy i proteiner (og det skader ikke i det hele tatt at de har fett på, i ditt tilfelle). For eksempel, et godt lag med Nordea ost på grovbrød m/ smør. Ost har veldig høyt protein innhold.

Spis kanskje 2-3 skiver 3-4 ganger om dagen. Frokost, lønsj, kvelds og rett før du legger deg. + middag da såklart.

Lenke til kommentar

Shushi: Det du skriver om trening og muskelmasse er bare tull.

Til trådstarter:

Sett opp en kostholdsplan med 6 måltider per dag. Det høres kanskje mye ut, men hvis du spiser hver 3. time skal det gå greit å fordele disse gjennom dagen. Det er lettere å spise små-middels store porsjoner seks ganger daglig enn det er å spise tre gigantiske.

legg sammen kaloriantallet for hver dag, og sjekk at du får i deg mer kalorier enn du forbrenner. Dette er den eneste måten å legge på seg på. Spis mer enn du forbrenner!

Og drikk helmelk, gjerne et par liter om dagen. Da kommer kiloene fort til å legge seg på kroppen.

Andre ting du burde spise er nøtter, ost, egg, tunfisk osvosv. Sunn mat med høyt kaloriinnhold som inneholder mye proteiner,.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg vil tippe at du vil få mange gode og dårlige råd her, noen vil anbefale et kosthold med mye karbohydrater og lite fett og andre vil kanskje anbefale et annet kosthold.

Men det du virkelig må fokusere på er kalorioverskudd hver eneste dag og tung trening 3 ganger i uken. 3 ganger er en o'right treningsmengde for en nybegynner.

Kosthold utgir en stor del av å få muskler, men samme gjør trening, så derfor må du vite hvordan du TRENER riktig.

Det vil si, KUN fokuser på knebøy, benkpress, milltær press, roing og markløft. Først skal du lære teknikken, og etter du har gått gjennom teknikken skal du trene så tung som overhode mulig i repsfasen 5-8. 3-5 sett hver øvelse.

Som jeg sa, kalorioverskudd er VELDIG viktig, det vil si; Spis mer enn du forbrenner. Du kan også lese litt rundt på nettet om de forskjellige dietnte som, LCHF (LowCarbHighFat).

Anbefaler også å sette opp en kostholdsplan for dag til dag, kan godt være 3 måltider eller 9 måltider for den slags skyld. Første uken kan du prøve å spise 3000kcal om dagen HVERDAG, regn ut kalorier, hvis du ikke går opp i vekt etter 1 uke. Så øker du til 3500kcal hverdag, og hvis ikke, ja, øke øke øke helt til du går opp 1kg i uken.

Jeg er nå 15 år og begynte å trene når jeg fylte 14 år, da veide jeg 50kg fordelt over 170cm. Nå 1 år seinere veier jeg 75kg fordelt over 175cm. Alt er mulig.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...