care1337 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hei hei. ^^ Aner ikke om dette er rette plassen å poste i. Men jeg prøver. Spilleavhengighet er et omdiskutert tema der de som sliter ofte blir stemplet som svake og dumme. Jeg lurer på hva folk egentlig assosierer og forbinder med det å være avhengig av pengespill. Hvorfor tror dere folk blir spilleavhengige? Er det noen fellestrekk med de som blir spilleavhengige? Har du selv hatt problemer eller har kjennskap til dette? Min historie kan dere forøvrig lese her: http://care1337.com/?p=924 Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Folk blir avhengige av spill fordi de har prøvd eller sett noen med en pengeautomat eller World of Warcraft. Når man først har prøvd en av delene blir man helt hektet! En jeg kjenner gjorde det bra på skolen så prøvde han world of warcraft og nå noen år etterpå har han 3 i snitt! En annen jeg kjenner prøvde en spilleautomat og nå bruker han ikke loff som sko men til å rense rødsprit for han har blitt alkoholiker han! Spill burde forbys, det fører til død og elendighet! Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Skal ikke dømme her, og skal ikke si at det kansje er ting man ikke ser. Men problemet ligger vel egentlig i holdningene til personen som blir "spilleavhengig". Jeg mener man skal være noe blind og kansje i enkelte tilfeller mindre intellegent for å bli genuint avhenging av et spill. Hva er det som gjør at folk ikke forstår at de kan bli hektet når de slenger på en 10 kroning eller betaler for å spille ett spill i 30 dager. Det er vel også viktig å skille mellom det å faktisk ønske å bruke tiden sin på å spille, fremfor å faktisk være avhengig. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Skal ikke dømme her, og skal ikke si at det kansje er ting man ikke ser. Men problemet ligger vel egentlig i holdningene til personen som blir "spilleavhengig".Jeg mener man skal være noe blind og kansje i enkelte tilfeller mindre intellegent for å bli genuint avhenging av et spill. Hva er det som gjør at folk ikke forstår at de kan bli hektet når de slenger på en 10 kroning eller betaler for å spille ett spill i 30 dager.Det er vel også viktig å skille mellom det å faktisk ønske å bruke tiden sin på å spille, fremfor å faktisk være avhengig. Jeg tror problemet er at folk begynner som ung. Mange har ingenting å gjøre, ingenting å tape. Man har ikke jobb, og man kommer jo seg på skolen selv om man spiller. Det passer jo inn i hverdagen, hvertfall hvis man ikke har så mange venner. De begynner å spille for fullt. Sakte men sikkert blir de sugd inn i dette her. Og det som skulle hendt etter noen år var jo å komme seg ut i jobb og bli ferdig med alt. Men da er de blitt sugd inn i det, og klarer ikke å slutte. Det du sier kan jo stemme om de som starter i 20-åra (og senere). Det kan ha noe med at man er dårlig til å priotere og ta slike vurderinger. Men når man er såppas ung(10-16) har man heller ikke noe særlig evne til å ta gode avgjørelser, samtidig som det egentlig ikke er noe i veien for å begynne. Når snakker jeg om spillavhengighet slik jeg kjenner det da, dataspill. Men mye av det jeg sa kan nok overføres til automater også. Endret 10. mai 2010 av bollerbrus Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Skal ikke dømme her, og skal ikke si at det kansje er ting man ikke ser. Men problemet ligger vel egentlig i holdningene til personen som blir "spilleavhengig".Jeg mener man skal være noe blind og kansje i enkelte tilfeller mindre intellegent for å bli genuint avhenging av et spill. Hva er det som gjør at folk ikke forstår at de kan bli hektet når de slenger på en 10 kroning eller betaler for å spille ett spill i 30 dager.Det er vel også viktig å skille mellom det å faktisk ønske å bruke tiden sin på å spille, fremfor å faktisk være avhengig. Jeg tror problemet er at folk begynner som ung. Mange har ingenting å gjøre, ingenting å tape. Man har ikke jobb, og man kommer jo seg på skolen selv om man spiller. Det passer jo inn i hverdagen, hvertfall hvis man ikke har så mange venner. De begynner å spille for fullt. Sakte men sikkert blir de sugd inn i dette her. Og det som skulle hendt etter noen år var jo å komme seg ut i jobb og bli ferdig med alt. Men da er de blitt sugd inn i det, og klarer ikke å slutte. Det du sier kan jo stemme om de som starter i 20-åra (og senere). Det kan ha noe med at man er dårlig til å priotere og ta slike vurderinger. Men når man er såppas ung(10-16) har man heller ikke noe særlig evne til å ta gode avgjørelser, samtidig som det egentlig ikke er noe i veien for å begynne. Når snakker jeg om spillavhengighet slik jeg kjenner det da, dataspill. Men mye av det jeg sa kan nok overføres til automater også. Ikke meningen å være vanskelig men det er vel foreldrenes problem hvis barn nede i 10 års alderen skaffer seg slike uvaner ? Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Vel, jeg tror ikke problemet skapes i den alderen, men det begynner. Foreldrene kan bare ikke se det så tidlig. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg antar det største problemet er tilgjengeligheten og muligheten for overvåking. Ikke lett for foreldre som ikke har vokst opp med den teknologien vi har idag. Kansje samfunnet trenger mere informasjon om dette generellt. Rart det ikke tas på alvor. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg er ikke enig i hva noen av dere sier. Jeg tror det er mange faktorer som spiller inn, i hvorfor man blir avhengig av pengespill. Selv var jeg hekta fra jeg var 12 til 21, nå er jeg 24 og prøver fremdeles å få orden på økonomien. Jeg har en teori om at folk ser på spilleavhengige som mindre intellektuelle, dummere og "dårligere mennesker" enn resten. Noe jeg mener er totalt vrangsyn. Les forøvrig linken min helt øverst. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Jeg er ikke enig i hva noen av dere sier. Jeg tror det er mange faktorer som spiller inn, i hvorfor man blir avhengig av pengespill. Selv var jeg hekta fra jeg var 12 til 21, nå er jeg 24 og prøver fremdeles å få orden på økonomien. Jeg har en teori om at folk ser på spilleavhengige som mindre intellektuelle, dummere og "dårligere mennesker" enn resten. Noe jeg mener er totalt vrangsyn. Les forøvrig linken min helt øverst. Det blir vel litt som å si at røykere er dumme. Noe dem faktisk er. Selv om de nyter røyken sin. All avhengighet som er psykisk er overenskommelig så lenge tankene er innstilt på det. Jeg skal ikke si at du er noe dummere enn andre mennesker fordi du har hatt ett spilleproblem. Men jeg vil tørre å påstå at hadde du tenkt over dette, og vært informert om dette hadde du aldri blitt avhengig som du kaller det. Selv stiller jeg faktisk tvil til denne avhengigheten og tror ikke den skyldes spillene. Psykiske avhengigheter skyldes ofte problemer med andre ting. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Selv stiller jeg faktisk tvil til denne avhengigheten og tror ikke den skyldes spillene. Psykiske avhengigheter skyldes ofte problemer med andre ting. Ja, han forklarte jo nettopp det meget godt i sin historie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå