Gå til innhold

Passive vs. aktive høyttalere

Anbefalte innlegg

Jeg har en 3000 kroners forsterker (ganske gammel. mer enn 5 år). Jeg skal ha meg et sett høyttalere til monitoring for mitt hjemmestudio. Bør jeg investere i aktive monitorer, som KRK Rokit RP5 (den prisklassen er budsjettet mitt), eller bør jeg legge pengene i et par passive (bookshelf?) høyttalere som jeg kan bruke med forsterkeren?

Hva gir mest for pengene?

Kjipt at bassgjengivelsen i monitorer henger sammen med størrelsen, som henger sammen med prisen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vurdert å selge forsterkeren og økt høyttalerbudsjettet tilsvarende. Ellers er en av fordelene med aktive høyttalere at forsterkerne er tilpasset resten av konstruksjonen. Både med tanke på klang og krefter. De fleste aktive høyttalere er også delt aktivt (en forsterker til hvert element), noe som er positivt.

Hifihøyttalere vil forsåvidt gi deg større muligheter for å tilpasse klangfargen til egen smak, ettersom monitorer gjerne er mer eller mindre nøytrale i lyden.

Lenke til kommentar
Jeg ville vurdert å selge forsterkeren og økt høyttalerbudsjettet tilsvarende. Ellers er en av fordelene med aktive høyttalere at forsterkerne er tilpasset resten av konstruksjonen. Både med tanke på klang og krefter. De fleste aktive høyttalere er også delt aktivt (en forsterker til hvert element), noe som er positivt.

Dette er jo latterlig. Har du en forsterker som er verdnt mer eller mindre 3000,- i dag så hadde jeg tatt vare på den hvis ikke du skal kjøpe deg høtallere som krever mer. Hifi produkter mister verdien med 50% sekundet de er kjøpt, etter det mister de aldri verdi (spør du meg). Aktive høytallere er ok hvis du skal kjøpe deg pc-høyttalere i prisklassen 100-1500,- alt over der er hifi og da skal du glemme aktivt. Gi oss et budsjett og hva slags ht du har

Lenke til kommentar

Plecto - du er overraskende bombastisk her! Trådstarter skal ha lyd i et lydstudio. Det er nok noe litt annet enn hi-fi, selv om det finnes nok av de som ønsker å farge lyden i et studio så er det nok noe de fleste lydmenn foretrekker å gjøre via EQ enn via kabler.

Jeg ville vurdert Fostex, som har relativt rimelige monitorer, og løsninger hvor sub kan integreres i lydbildet ganske greit. Alternativt så har du alltid Genelec, men disse er dyrere, men bedre.

Det kan dog hende at et par Rogers/Harbeth høyttalere kan matche det du har av forsterker, fortell gjerne hva du har. Andre alternativer er B&W med litt varme i lydbildet, men god detaljering, Dali som er mer nøytrale, og som fra Ikon og opp er meget oppløst, Monitor Audio med god oppløsing, men som kan være litt kinkig ift elektronikk, Focal, som er meget oppløst, men som trenger litt snill elektronikk.

Lenke til kommentar

Plecto: Ingen grunn til å bruse med fjærene ;) En forsterker til 3000,- er som regel ikke noen kremkomponent, og selv om man kanskje bare får 50% av nypris er det allikavel 1500,- ekstra til monitorer, eller en budsjettøkning på nesten 50%! Det vil f.eks. si RoKit RP6, Genelec 6010, Tannoy Reveal 5A eller Fostex PM1MK2. Og det er absolutt ikke høyttalere jeg vil anbefale noen å glemme ;)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Dette er jo latterlig. Har du en forsterker som er verdnt mer eller mindre 3000,- i dag så hadde jeg tatt vare på den hvis ikke du skal kjøpe deg høtallere som krever mer. Hifi produkter mister verdien med 50% sekundet de er kjøpt, etter det mister de aldri verdi (spør du meg). Aktive høytallere er ok hvis du skal kjøpe deg pc-høyttalere i prisklassen 100-1500,- alt over der er hifi og da skal du glemme aktivt. Gi oss et budsjett og hva slags ht du har

Det er mye som er latterlig for tiden ser jeg Plecto. Det du sier her stemmer jo ikke. Selv synes jeg tipset om å selge forsterkeren for å øke budsjettet var helt knall.

Det har seg nemlig slik at koselytting til hi-fi anlegg er noe helt annet enn musikkproduksjon. Aktive høyttalere fra flere de merkene som er nevnt over er konstruert for produksjon. De er veldig nøytrale i lyden og ment for nærfeltslytting.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om i ettertid, er jeg veldig usikker på hva innkjøpsprisen var. Men forsterkeren er altså en Pioneer A303-R. Jeg kan ikke finne noe informasjon om denne på nettet, så antar at den er enten i nederste klasse av forsterkere, eller veldig gammel... så om noen skulle være interessert i å kjøpe den ville jeg kanskje ikke satset på(?)

Lenke til kommentar

Skal du ha monitoring, selg forsterkeren og kjøp aktivt(som tidligere nevnt i denne tråden). Et hifi-system har ingenting i ett studiooppsett å gjøre. Selv har jeg KRK Rokit RP6 + KRK Rokit 10" Sub. Jeg er knallfornøyd, selv om det på ingen måte er optimalt å ha sub. Derfor kjører jeg nå RP6-ene. Anbefaler disse på det sterkeste mtp. hva du får for pengene. Mye delte meninger om disse, men jeg er storfonøyd etter 3mnd bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...