Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo har bygget en halvmeter på min tomt, rettigheter ?

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Får begynne med at det juridiske ikke er min sterke side, men håper noen her kan peke meg i riktig retning.

Saken er denne. Jeg tar over en nøst tomt (m/nøst forøvrig) som har tilhørt familien. Fra gammelt av er det bygget et nøst en halvmeter innenfor tomtegrensen. Min far, som forøvrig er av "den gamle skolen", har ikke brydd seg så mye om dette siden plassen ikke blir brukt til noe allikevel. Vet ikke nøyaktig hvor lenge det har vært slik, men jeg tipper en 20-30år, så det er ikke noe nybygg.

Jeg er derimot ikke av den gamle skolen, og ønsker å rydde opp en gang for alle. Tenker jo også at ved et evt. salg så drar det verdien ned litt at det følger med "mulig nabokrangel av dimensjoner på kjøpet".

Så hvilke rettigheter har jeg her, og hva burde jeg gjøre i en slik situasjon ? Man kan vel ikke forlange at naboen skal jevne nøstet sitt med jorda heller etter så lang tid ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Vet eieren av naustet at det delvis står på deres eiendom?

Uvisst. Det er sønnen (til han som opprinnelig bygde nøstet) som har overtatt nøstet for lenge siden. Ifølge min far, sa at hans far igjen hadde sagt at naboen var "en kranglefant uten like", så at det har vært noen slags enighet der har jeg vanskelig for å tro.

Må forresten rette tidsperspektivet til ~50år. Altså fra gammelt av dette her.

Ønsker ikke å lage så altfor mye kvalme for folk som er flere generasjoner etter heller, selv om rett er rett :)

Nå er vel oppskriften til en god løsning kalt kommunikasjon. Det har jeg ikke begitt meg ut på enda, siden jeg ikke fullt har overtatt problemene enda. Men hadde vært greitt å kartlagt litt fakta før jeg begir meg ut på diskusjoner..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Siden det har stått der såpass lenge vil jeg anta at eierne av naustet vil kunne påberope seg hevd (Hevd) og du dermed kan få problemer med å rette krav at det skal fjernes hvertfall. Jeg er ingen jurist så kanskje noen andre her har bedre innspill på det juridiske ved dette.

Endret av M-G
Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre er nok å få kommunens folk til å komme å måle tomta opp. Da vet du akkurat hvor grensene går, og at grensepinnene stemmer overens med kommunale/statlige dokumenter.

Vet om mange tilfeller der folk har "trodd" at de har helt andre tomter enn de faktisk har, både mindre og større. Noe slikt er det best å få klarhet i før man eventuelt tar noe opp med naboen.

Lenke til kommentar

Siden det har stått der såpass lenge vil jeg anta at eierne av naustet vil kunne påberope seg hevd (Hevd) og du dermed kan få problemer med å rette krav at det skal fjernes hvertfall. Jeg er ingen jurist så kanskje noen andre her har bedre innspill på det juridiske ved dette.

Før du foreslår hevdsinstituttet burde du kanskje lese litt i lovverket.

Hevd + lov i google gav dette:

http://www.lovdata.no/all/nl-19661209-001.html

Jeg tipper nok at det foreligger grensekart eller lignende her, slik at blant annet §4 utelukker hevd.

For trådstarter sin del så regner jeg med at vedkommende ikke ønsker at naboen skal rive, bare få en orden på forholdet.

Jeg villebare satt opp en servitutt eller skriftlig avtale om dette forholet, det vil også være viktig å få med et punkt om vedkommendes rettighet til adgang i forbindelse med vedlikehold av naustet. Uansett ville jeg også presisert i avtalen at ved eventuell gjenoppbyggelse eller utbygging av eksisterende naust, vil det ikke kunne bygges på din tomt. (Kan jo skje at naustet brennerned eller det blir så i dårlig stand at det blir eventuelt snakk om riving / gjenoppbygging. Slike forhold er også viktig å få regulert for fremtiden.

Uansett er et vel i slike saker man anbefaler advokat, da det kan være flere ting som kan spille inn. Et annet spørsmål er jo om naustet er lovlig satt opp. Ved hjelp av en advokat så får man satt opp en funksjonell avtale som begge parter kan leve med.

Lenke til kommentar

Jaha, og hvordan forankrer du en slik uttalelse juridisk? Ikke ta det ille opp, men du kommer med et råd uten å bygge opp under rådet. Ta også med hvorfor og i hvilket tilfeller naustets alder vil spille inn..

Det vil jo også være snakk om passivitet inn i bildet, så du har helt rett. Man har jo visst i ca. 30 år at naustet går inn på eiendommen.

Lenke til kommentar

Jeg er derimot ikke av den gamle skolen, og ønsker å rydde opp en gang for alle. Tenker jo også at ved et evt. salg så drar det verdien ned litt at det følger med "mulig nabokrangel av dimensjoner på kjøpet".

Så hvilke rettigheter har jeg her, og hva burde jeg gjøre i en slik situasjon ? Man kan vel ikke forlange at naboen skal jevne nøstet sitt med jorda heller etter så lang tid ?

Spørsmålet er regulet av Grannelovas § 11

§ 11. Hus eller anna byggverk som ulovleg står såleis at noko av det er inne på granneeigedom, har grannen krav på vert bortteke eller retta opp. I tilfelle då dette kom til å valda så store utlegg eller tap elles at det klårt stod i mishøve til gagnet, og det ikkje er noko nemnande å leggja eigaren av byggverket til last, kan det gjerast unnatak frå rettingsskyldnaden mot at grannen får vederlag som ikkje må setjast mindre enn skaden eller ulempa.

Var byggverket frå fyrst av sett ulovleg inn på granneeigedom, må vederlaget for rett til å ha det ståande til vanleg ikkje setjast mindre enn vinninga av innpåbygginga.

Vert byggverket retta oppatt eller flytt eller går det til grunne, fell retten over granneeigedomen bort

Det mest naturlige vil vel her være en liten erstatning. Men først må du fastslått eksakt hvor eiendomsgrensa går, og om eiueren av naustet påberoper seg hevd el.

Lenke til kommentar

Jeg tipper nok at det foreligger grensekart eller lignende her, slik at blant annet §4 utelukker hevd.

Tatt i betraktning at det er snakk om et naust bygget for ca. 50 år siden, på en eiendom som ble fradelt enda tidligere, så tviler jeg på at det eksisterte noen pålitelige grensekart da. Grensebeskrivelser fra 60-tallet og tidligere var gjerne av typen "Parsellens nordre grense begynner på en åsrygg kaldet "Langrabben" fra en X-merket jordfast sten, som danner grensen mot eiendommen Istindli gnr 49 bnr 10. Går derfra 100 meter langs Langrabben til en nedsatt X merket sten med vidnestener. Derfra går den sydøstre grense i syd-sydvestlig retning til en gammel setervei..." Dette er helt ordrett sitat fra en skylddelingsforretning fra 1945. Med slike vage beskrivelser, og noen eierskifter på begge eiendommer hvor faren/selgeren ikke har påvist grensesteinene for sønnen/kjøperen, så er det fort gjort å ikke ane hvor grensene går etterhvert.

Et annet tilfelle er grensemerker hogd i trær, som selvsagt ikke står til evig tid... Vet om et konkret tilfelle fra eget nabolag hvor eierene av to tilgrensende eiendommer forsåvidt var enige om at grensa gikk i ei X-merket furu, selv om det sto i de eldgamle papirene fra omtrent 100 år tidligere at grensemerket var et hugd kors i fast fjell. Så ble alle grensene i nabolaget etterhvert gjennomgått av jordskifteretten, og en særdeles iherdig jordskiftedommer brukte dager og uker på å grave i mosen på bergknatter i nærheten av furua, og han fant faktisk tilslutt det gamle korset i et berg, ca 20-30 meter unna der begge parter egentlig trodde grensa gikk..

Dette ble langt, men poenget mitt er at det er slett ikke umulig å være i villfarelse om eiendommens grenser, det går til og med an at begge parter tror, og i utgangspunktet er enige om, at grensa går et annet sted enn den egentlig gjør, som eksempelet med furua og berget, så å umiddelbart avskrive hevd på bakgrunn av §4 er ikke nødvendigvis så åpenbart. Kanskje ble eiendommene fradelt og oppmerket ca. 50 år før naustet ble bygd, og at ingen av de daværende eierene, 50 år senere, visste 100% korrekt hvor grensa går, er slett ikke helt usannsynlig.

Lenke til kommentar

Hvis man skulle være så uheldig å eie en bygning som delvis står inn på naboens eiendom, så er det kanskje det beste å bli enig med naboen om å få endret grensa, foreta ny oppmåling og skylddelingsforretning, og kjøpe det nødvendige arealet, dersom naboene er enige om dette? Er dette et OK alternativ for trådstarter, få litt penger, og avstå noen kvadratmeter, slik at naustet får stå - på uomstridt grunn?

Er det gjennomførbart - finnes det greie regler og rutiner for dette? Hvem kontakter man i så fall, kommune, lokal jordskifterett, kartverket på Hønefoss, eller privat oppmålingsselskap som kan både måle og gjøre papirarbeidet?

Hvordan prisfastsettes i så fall en slik eiendomsoverdragelse? Normal kvadratmeterpris for tomter i området, eller vil prisen påvirkes av at arealet er lite verdt for selger som ikke kan bruke det da det allerede er bebygd av kjøper, som i noen tilfelle kan kreve hevd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...