Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattetentamen i morgen (Trenger hjelp med deling)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg vanskelig for å hjelpe deg desverre.. Men tror det er sånn at svaret inneholder like mange tall etter komma, som det tallet med flest. Eller noe sånt.

Får du til nå regne ut og vise utregning? Da forstår jeg nok det

Lenke til kommentar

Ikke hør på desimaltullet til de over meg, svaret skal ha like mange desimaler som de to tallene i stykket har til sammen. Ellers er det bare å dele som vanlig.

633,25= 2 desimaler

8,5= 1 desimal

2 desimaler + 1 desimal = 3 desimaler. Altså skal svaret ha tre desimaler.

EDIT: Dude, jeg tenker selvfølgelig på multiplikasjon. Ikke hør på meg heller.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

F.Eks dette stykket: 633,25:8,5=

Man kan ikke dele med desimaltall, da må man gjøre om det man deler med til "ekte" tall. da blir det altså: 6332,5:85=

og da er det bare å regne.. Og når du kommer til kommaen bare setter du på komma i svaret..

6332,5:85=74,5

595

.382

.340

..425

..425

--------

=....0

(punktummene er bare for å "dytte" tallene ut fra kanten så det ser riktig ut ;) )

Endret av -Spartakus-
Lenke til kommentar

Eventuelt dytt desimalen like mange plasser på begge sider sånn at du blir kvitt den i divisoren. Slik at

633,25:8,5=
595
382
340
 42,5
 42,5

Hvis det er nødvendig, kan du legge til 0er:

6332,5:0,85=63325:8.5=

633250:85=7450 (utregning for øvrig som over)

Husk at en divisjon er det samme som en brøk, her bare utvider vi brøken med et passende tall (10,100,1000 etc) for å bli kvitt desimalene i nevneren.

Eventuelt kan du også bare 'glemme' desimalkommaet i første runde, men da må du ha tungen litt rett i munnen for å få det på riktig plass etterpå.

Håper dette ikke forvirret... Lykke til!

Hilsen ex. mattelæreren ;)

Edit: ble litt rot i føringen...

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke hva problemet med å dele på desimaltall er, jovisst kan man det. Kanskje virker det enklere å dele 5000 på 25 enn 50 på 0,25, men tankegangen og svaret blir akkurat det samme. Av en eller annen grunn står det i mattelærebøkene at det ikke er mulig å dele på desimaltall, og at man MÅ gange med en tierpotens for at det skal bli mulig.. W.. T.. F.

Lenke til kommentar

F.Eks dette stykket: 633,25:8,5=

Man kan ikke dele med desimaltall, da må man gjøre om det man deler med til "ekte" tall. da blir det altså: 6332,5:85=

og da er det bare å regne.. Og når du kommer til kommaen bare setter du på komma i svaret..

595

.382

.340

..425

..425

--------

=....0

(punktummene er bare for å "dytte" tallene ut fra kanten så det ser riktig ut ;) )

Så man flytter komma slik at det blir like mange desimaltall på begge sifrene?

Lenke til kommentar

63 3,25:8,5=74,5

59,5

-----

__38,25 <------633-595 = 3825

__34

-------

____4,25 <------ for lettere å kunne dele 4,25 på 8,5, ganger vi 4,25 med 10. Da må vi også sette på et kommategn i svaret.

____42,5

____42,5

-------

0

Nei, du flytter komma helt til det ikke er desimaler i tallet til høyre, selv om dette egentlig ikke er helt nødvendig.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Så man flytter komma slik at det blir like mange desimaltall på begge sifrene?

Nei, i dette tilfellet ganger man på 10 for å ikke få et desimaltall i tallet til høyre.

Man ganger opp tallet til høyre for å ikke få komma i dividenten (tallet til høyre)

eks: 633,25:85=

Tallet på den siden som tallet jeg markerte kan aldri inneholde desimaltall. da må man gange begge sider med 10 for å unngå desimaltall der. (VIKTIG: Begge sidene ! )

hadde det for eksempel vært to desimaler i tallet til høyre måtte man ganget hele stykket med 100..

eks. 122:1,22=

da må vi gange med 100 på begge sider og vi får, 12200:122=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...