Gjest medlem-82119 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Har en selvbygd pc med windows 7 home premium 64 bit som normalt kjører 100% stabilt. Har et gigabyte GA-EX58-UD5 hovedkort, som har oppstartsanalyse av alle viktige komponenter. Opplevde idag for 2. gang på ca et halvt år at pc ikke starter opp men går i en feilmelding fra windows med beskjed om at windows ikke kunen starte opp og så kan man velge mellom å gjennopprette og feilsøke. Windows og alt annet er 100% oppdatert, så synes det er feil og dumt at maskinen feilsøker på noe som fungerer bra, og begge gangene har resultatet vært at det ikke har vært noen feil. Har sjekket feillogger, men der står kun at det oppstod en feil under oppstarten og ingen info om hva det er gis. Har også sjekket med microsoft, og de hadde heller ingen ide om hva det kunne være. Skulle tro at hvis det var hardwarefeil, så ville jeg merke noe oftere og problemet ville ikke vært borte i månedsvis av gangen? Regner derfor med at det kun er en tilfeldig konflikt under oppstarten, som vel kan skje innimellom. Er dette egentlig vanlig, og hvor ofte opplever dere slike oppstarter som stopper uten noen påviselig grunn? Her er infoen fra loggen fra dagens hendelse: Problemsignatur Problemhendelsesnavn: StartupRepairOnline Problemsignatur 01: 6.1.7600.16385 Problemsignatur 02: 6.1.7600.16385 Problemsignatur 03: Gigabyte Technology Co., Ltd. Problemsignatur 04: 96 Problemsignatur 05: 1 Problemsignatur 06: AutoFailover Problemsignatur 07: 1 Problemsignatur 08: 0x3b OS-versjon: 6.1.7600.2.0.0.768.3 ID for nasjonal innstilling: 1044 Ekstra informasjon om problemet Bucket-ID: 896860555 Det eneste jeg så var Gigabyte, så jeg sjekket etter oppdateringer men det var ingen og så oppdaterte jeg BIOS fra versjon 8 til 12 (siste). Fant dette om 0x3b et annet sted i forumet: Bug Check 0x3B: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION The SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION bug check has a value of 0x0000003B. This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code. Cause This error has been linked to excessive paged pool usage and may occur due to user-mode graphics drivers crossing over and passing bad data to the kernel code. Jeg er også litt usikker på hvordan jeg skal lese problemsignatur loggen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Etter klusset kom det en melding i feilrapporten om at jeg burde oppdatere skjermkortdriveren. Var ny, men avinnstallerte den jeg hadde og la inn ny for å få vekk feilmeldingen i rapporten. La også inn oppdatert driver til lydchipen, og oppdaterte bios så får man se om det dukker opp igjen. Irriterende, ser ingen logisk grunn utover en tilfeldig konflikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå