Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen kræsjer ved oppstart

Anbefalte innlegg

Okei, dette skjedde for noen dager siden da jeg satt på facebook. Da hengte pcen seg plutselig og lagde en rar lyd mens skjermen virret i blått, rødt og grønt. Jeg prøvde å restarte den men lyden og den grønn/rød/blåe skjermen kom opp igjen. Da startet jeg pcen i sikkerhetsmodus for å teste Memtest, men det skjønte jeg ingenting av. Dagen etter restartet jeg pcen igjen men denne gangen kom jeg ikke til "Velkommen" logoen engang. Skjermen var bare svart og etterhvert hørte jeg at pcen sluttet å jobbe, og da jeg prøvde sikkerhetsmodus funket ikke det heller. Pcen stoppet før "Velkommen" logoen skal komme og skjermen var bare svart. Nå har jeg ingen mulighet til å komme inn på pcen med swikkerhetsmodus heller.

Noen som vet noe man kan gjøre? Eller hva som forårsaker problemet for den saksskyld..?

Jeg vil helst slippe å åpne selve pcen, og drive å rote med alt det tekniske der som hovedkort elns... i frykt for å ødelegge pcen mer

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du to valg, enten sende den inn til reparasjon, eller kaste den og kjøpe en ny.

Hvis det er en bærbar det er snakk om så er det jo ikke all verden man kan fikle med uansett, er det derimot en stasjonær maskin så kan man teste endel ting selv. Men det er klart, er du allergisk mot å fikle inni maskin så blir det vrient.

Lenke til kommentar

Da har du to valg, enten sende den inn til reparasjon, eller kaste den og kjøpe en ny.

Hvis det er en bærbar det er snakk om så er det jo ikke all verden man kan fikle med uansett, er det derimot en stasjonær maskin så kan man teste endel ting selv. Men det er klart, er du allergisk mot å fikle inni maskin så blir det vrient.

Da får jeg nok prøve å fikle med maskinen hvis noen kunne gitt meg noen gode lette råd så jeg gjør det riktig, og ja det er en stasjonær.

Kunne sent den på reperasjon men trenger egentlig å få den fikset så fort som mulig...

Og en ting til: Noen mulighet til at en reinstallasjon av Windows kunne reparert problemet? Eller sitter dette inni selve pcen...?

Lenke til kommentar

Det sitter nok inni maskinen med de feilene.

Jeg ville begynt med å ta ut minnebrikkene og prøve med en og en i forskjellige slotter, evt så mange brikker du må ha for at maskinen kan boote. Husk å ta ett godt tak i stålet i kassa før du begynner å fikle inni der, og ta ut powerkabelen først.

Hvis du passer på og ta på kassa hver gang du skal fikle med noe så skal det ihvertfall ikke være mulig å knekke noe med statisk elektrisitet du har i kroppen. Det kan være smart og ikke kle seg i sine fineste polyester klær også når man driver inni der. Bomullsgenser er best.

Hvis det ikke funker med å ta ut minne så kan du og koble fra alt perifert utstyr du ikke trenger for at maskin skal funke, slik som cd/dvd drev, ekstra disker etc.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

mja, stripene på skjermen indikerer at det er varmerelatert og skjermkortrelatert, er mulig viften der har tatt kvelden eller at den blir hindret i å gå rundt av støv.

Hadde begynnt med å støvsuge maskinen grundig.

Neste blir å resette bios, ta ut batteriet, vent 20 sek og sett det tilbake.

Virker det fortsatt ikke må du nesten prøve å få låne et skjermkort for å teste om det funker da.

Så kan du begynne å lure på om psu er gåen.

Lyke til.

Lenke til kommentar

mja, stripene på skjermen indikerer at det er varmerelatert og skjermkortrelatert, er mulig viften der har tatt kvelden eller at den blir hindret i å gå rundt av støv.

Hadde begynnt med å støvsuge maskinen grundig.

Neste blir å resette bios, ta ut batteriet, vent 20 sek og sett det tilbake.

Virker det fortsatt ikke må du nesten prøve å få låne et skjermkort for å teste om det funker da.

Så kan du begynne å lure på om psu er gåen.

Lyke til.

Det er også en mulighet, men jeg anbefaler ikke støvsuging da støvsugere skaper uhorvelige mengder statisk elektrisitet.

Kjøp trykkluft på boks og blås rein med det.

Du bør også prøve og ta ut og sette inn skjermkortet en gang da det kan være vakkelfeil i kontakten.

Da ser du jo også om det er mye støv i vifta på kortet.

Lenke til kommentar

Bare sånn at dere vet det har jeg ingen erfaring med pc deler, og skjønner derfor ikke mye når det gjelder å ta ut minnebrikkene...? Hvor står de? Åssen ser de ut? osv...

Har fått endel støv ut av datamaskinen nå, og det hjalp ikke. Prøvde da å følge guiden til å resette bios på forumet men jeg får ikke tatt ut battieret på hovedkortet, og ser ikke ut til at jeg har den brikka du skal flytte på heller. Jeg har en bygd Dell XPC 120 hvis det kan forklare hvorfor jeg ikke finner alt jeg burde ha... Tror jeg skal satse på minnebrikkene hvis du kan forklare litt nærmere åssen jeg får gjort dette =) Takker for svar så langt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...