jkhgtdr7tygutfyg9gf7 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Hei! Er en gutt på 13 år, med Nordea Ungdomskonto. Når jeg i stad ringte automatisk prisopplyning på telefon fikk jeg meldinen "saldo på konto: 1000 kr. Disponibelt beløp: 500 kr. " Før har jeg alltid hatt høyere saldo en disponibelt beløp, og har fått høre at det er det disponible beløpet som er den "ekte" saldoen, altså den jeg kan bruke. Gjeller dette også når saldo er høyere en disp. beløp? Mvh. Audun Endret 10. mai 2010 av audun0197 Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Det er disponibelt beløp du kan bruke, altså 500,- Alltid disponibelt beløp som gjelder =) Lenke til kommentar
jkhgtdr7tygutfyg9gf7 Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Det er disponibelt beløp du kan bruke, altså 500,- Alltid disponibelt beløp som gjelder =) Tusen takk for svar! Så etterpå at det ble litt rot og feil i det første innlegget, men pytt pytt... Lenke til kommentar
M-G Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Grunnen til at du får opplyst 500kr kan være at du har en sperre på kontoen som kun lar deg bruke 500kr per uttak/dag/uke/måned eller noe sånt. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Eller at han har brukt 500 som banken ikke har tregt ifra konto. Det gjørs på faste tider hver dag. Når du handler, ihvertfall med elektron kort så synker disponibelt tilsvarende det vedkommende har brukt mens saldo fortsatt står på det samme, helt til banken trekker det fra konto og det kommer på transaksjons oversikten. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Nemlig. Når du handler på nett så har også norske nettbutikker kun lov til å reservere beløpet (og det i en begrenset tidsperiode) fram til de faktisk har sendt varen. Eller, jeg vet ikke om de ikke har lov til det, men de gjør det i alle fall sjeldent. Uansett så fører gjerne dette til at du i perioder har ganske mye høyere saldo enn disponibelt beløp. Det motsatte skjer jo når du får inn penger på konto. Du får lønn, og pengene blir disponibelt umiddelbart, men det registreres ikke i systemet før dagen etter (eller senere om dagen), og først da oppdateres saldo. Kort fortalt: Disponibelt beløp oppdateres umiddelbart (sett at du bruker online terminal når du handler), saldo oppdateres jevnlig, men ikke i "real time". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå