C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) I et prosjekt på skolen skal vi lage en slags lekebil. I utgangspunktet skal vi bare bruke en enkel likestrømsmotor og noen lysdioder hvis vi vil, men jeg har lyst til å dra det lenger, så jeg bestemte meg for å lage et utrykningskjøretøy med blålys. Jeg slang sammen en liten greie i Yenka Electronics, som ser ut som følger De røde og gule (skal være hvite) lysdiodene til venstre i diagrammet skal være for- og baklys. Disse er alltid på så lenge bryteren over batteriet er på. (Batteriene er forøvrig 3 AA-batterier). Det er forsåvidt greit nok, det spektakulære er det som foregår med 555-IC-en og det der. Det som skal skje er at den veksler mellom de to parene røde og blå lysdioder (det nederste er på i bildet) med en frekvens på rundt 1/2Hz. De røde er 3mm-dioder som skal monteres i grillen, de blå er 85mm og skal på taket. Planlegger å skaffe følgende deler fra ELFA: 1x 73-042-65 - NE555P (DIL-8) 1x 67-050-08 - Aksiell elektrolyttkondensator 10µF 1x 65-724-56 - Keramisk kondensator 1mF 2x 60-591-72 - Motstand, 20 Ohm 0.6W 1% 2x 60-591-98 - Motstand, 220 Ohm 0.6W 1& 1x 60-785-39 - Motstand, 2.2 kOhm 1W 5% 1x 60-786-53 - Motstand, 22 kOhm 1W 5% 2x 75-036-25 - Blå LED, 5mm 2x 75-102-28 - Rød LED, 3mm 2x 75-058-39 - Hvit LED, 5mm 2x 75-038-65 - Rød LED, 5mm 6x 75-075-14 - Lysdiodeholder, 5mm 2x 75-075-12 - Lysdiodeholder, 3mm 2x 35-006-00 - Vippebryter, on-off Kondensatoren på 0,1µF kunne godt vært mindre, men jeg fant ingen egnede på ELFA. (Byttet ut med keramisk) Ser det ellers greit ut? Har jeg oversett noe viktig? Er det noe spesielt jeg bør være klar over før jeg bestiller og bygger? (Motoren har jeg forøvrig allerede, fikk den utdelt på skolen) PS: Jeg har ganske lite peiling på dette her, så noen finner noe galt, forklar det gjerne på en måte som er forståelig for en nybegynner EDIT: Bonusspørsmål: hvordan ser jeg hvilken pinne som er hvilken på IC-en? Er det merket på den? (Besvart under) -G Endret 10. mai 2010 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Dersom du er ute etter lavere kapasitans enn 100nF bør du gå over til keramiske kondensatorer. Er et hav av slike. Ligger under Passive komponenter - Kondensatorer - Keramiske kondensatorer - Multilayer på elfa. Standard IC-nummerering: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Pin_numbering_01_Pengo.svg Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Tusen takk! Fant en keramisk kondensator og la til i lista, og bytta noen andre komponenter med noen litt mer egnede. Førstepost er oppdatert. Hvis ikke noen ser noe som ser veldig feil ut, skaffer jeg delene og prøver å bygge dette her i asap Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 For å finne pinnekonfigurasjoner å slikt er det greit å titte i databladet til komponenten. Gode sider til dette er http://www.alldatasheet.com/ og http://www.alldatasheet.co.kr/ (Japansk version, men der finner du ofte ting du ikke finner på den engelske). Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 For å tilføye tråden litt ekstra nytteverdi for andre som måtte komme til å lese den, kan jeg rapportere at dette fungerer eksemplarisk Glemte sokkel til IC-en, så det ble en ganske pirkete loddejobb, men det lot seg gjøre. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Bra at det virker. Socket er etter min mening lite nødvendig, sannsynligvis er det andre ting som ryker før IC-ene. Slike gamle IC-er pleier å være relativt hardføre. Samtidig er jo socketer ofte langt dyrere enn selve IC-en Eneste fordelen er jo at man ikke utsetter IC-en for stress under selve loddeprosessen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå