Gå til innhold

Hvordan kan man få vekk barten uten å barbere seg ?


Anbefalte innlegg

jeg er 19 år gammel gutt, kommer fra Irak, jeg hatter noen av våre tradisjoner

f.eks - alle menn må ha bart, du kan ha litt, men aldri barbere hele barten, det har med familie ære og gjøre.. tar man vekk, så betyr det at du er en av de dårligste mennene i samfunnet. eller da har du kaste bort æren din, religionen, og bagrunn.

jeg skjønner aldri hva er vitsen med det, om noen vil ikke, så hvorfor må man..

 

jeg diskuterer om dette veldig ofte med faren min, han sier, du vil aldri bli sønen min lenger om du barberer barten din..

altså problemet er at jeg har ikke ordentlig bart enna, det er samme hårene siden jeg begynte å få bart, altså hvis jeg barberer det, så vil jeg begynne å få skikkelig svart bart, sånt ordentlig--

 

jeg lurer på om det er mulig å miste barten eller hårene på en eller ant måte, enten en spray eller noe ant... jeg tenker på den driten hele tida, hvordan bli kvitt med den..

Endret av justlikethat4rd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noe så overfladisk som dunhår på leppa noe å si for ære og respekt? Kjip situasjon. Hva med å prøve en hårfjerningskrem ala det mange jenter smører på beina? Eventuelt være rebelsk og fjerne den helt? Ville jeg gjort.

 

men går det vekk med en gang, eller tar det over lengre tid.. fordi jeg kan ikke vise meg plutselig uten bart.. det er det samme som å barbere det

Endret av justlikethat4rd
Lenke til kommentar

Begynn å napp ett og ett hår ut med pinsett/negleklipper eller lignende over en periode da. Når det nesten ikke er synlig lenger barberer du vekk alt og fortsetter med det hver dag så det ikke gror synlig igjen?

 

høres fornufig ut, men hvis jeg napper ut ett hver ann dag, etter to måneder så er barten liksom nesten borte... jaaaa altså .. selv om han ser det ikke prosesen, så har jeg ikke svar på hva som har skjedd etter to måneder,

kan du finne på en grunn... altså det er snakk om hår,, hvis jeg sier at jeg bare mister det, så hva med skjeggen, hvorfor mistet jeg ikke den

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det beste er å gi klar beskjed til din far om din egen mening. Det er ikke meningen at religionsverdier og tradisjoner skal stå iveien for din egen utvikling.

 

Den dagen religionen din står i veien for at du skal utvikle deg positivt mener jeg du bør velge en annen retning.

 

Samtidig vil jeg si at det ikke er mye ære i at far din prøver å undertrykke deg. Det er galt å undertrykke mennesker, uansett grunnlag og religion. Kansje handler det om at far din er redd for hva du kan bli om du tenker selv ?

 

Jeg sier IKKE at du skal be ham dra til hel.... Jeg syntes du skal ta en skikkelig prat mann til mann. Det er viktig at du viser respekt når du har en far med slike grenser!

 

Uansett hva du gjør, lykke til!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det beste er å gi klar beskjed til din far om din egen mening. Det er ikke meningen at religionsverdier og tradisjoner skal stå iveien for din egen utvikling.

 

Den dagen religionen din står i veien for at du skal utvikle deg positivt mener jeg du bør velge en annen retning.

 

Samtidig vil jeg si at det ikke er mye ære i at far din prøver å undertrykke deg. Det er galt å undertrykke mennesker, uansett grunnlag og religion. Kansje handler det om at far din er redd for hva du kan bli om du tenker selv ?

 

Jeg sier IKKE at du skal be ham dra til hel.... Jeg syntes du skal ta en skikkelig prat mann til mann. Det er viktig at du viser respekt når du har en far med slike grenser!

 

Uansett hva du gjør, lykke til!

 

takk for den gode svaren.. altså han er respektert av alle,, jeg er stolt av å ha en slik far, men saken er at ingen i hele familien min har tatt vekk barten sin, og faren min er redd for at hva folk skal si om familien hvis jeg gjør det, og han er selv veldig religiøs mann, han tror hvis jeg tar vekk bart, så kommer jeg å gå ut med jenter, kommer til å røyke, etter det bli tyver, liksom jeg blir etterhvert lært til alt det dårlige hvis jeg tar vekk barten,

han lærer meg hva er galt og riktig.. f.eks at det er galt å stjele, det skal du ikke gjøre, du skal ikke barbere barten din, du skal ikke gå ut med norske damer osv

 

han legger bart i denne katagorien liksom

 

men du skrev en veldig interesert setning ''

Den dagen religionen din står i veien for at du skal utvikle deg positivt mener jeg du bør velge en annen retning ''

 

hvordan positiv mener du?

Endret av justlikethat4rd
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det beste er å gi klar beskjed til din far om din egen mening. Det er ikke meningen at religionsverdier og tradisjoner skal stå iveien for din egen utvikling.

 

Den dagen religionen din står i veien for at du skal utvikle deg positivt mener jeg du bør velge en annen retning.

 

Samtidig vil jeg si at det ikke er mye ære i at far din prøver å undertrykke deg. Det er galt å undertrykke mennesker, uansett grunnlag og religion. Kansje handler det om at far din er redd for hva du kan bli om du tenker selv ?

 

Jeg sier IKKE at du skal be ham dra til hel.... Jeg syntes du skal ta en skikkelig prat mann til mann. Det er viktig at du viser respekt når du har en far med slike grenser!

 

Uansett hva du gjør, lykke til!

 

takk for den gode svaren.. altså han er respektert av alle,, jeg er stolt av å ha en slik far, men saken er at ingen i hele familien min har tatt vekk barten sin, og faren min er redd for at hva folk skal si om familien hvis jeg gjør det, og han er selv veldig religiøs mann, han tror hvis jeg tar vekk bart, så kommer jeg å gå ut med jenter, kommer til å røyke, etter det bli tyver, liksom jeg blir etterhvert lært til alt det dårlige hvis jeg tar vekk barten,

han lærer meg hva er galt og riktig.. f.eks at det er galt å stjele, det skal du ikke gjøre, du skal ikke barbere barten din, du skal ikke gå ut med norske damer osv

 

han legger bart i denne katagorien liksom

 

men du skrev en veldig interesert setning ''

Den dagen religionen din står i veien for at du skal utvikle deg positivt mener jeg du bør velge en annen retning ''

 

hvordan positiv mener du?

 

 

Det å utvikle seg er en viktig del av å vøre menneske. Man ønsker seg mere kunnskap, flere ferdigheter osv. For at dette skal gå bra må man også føle seg vel med seg selv. Om man ikke er fornøyd med seg selv er det ikke lett å se positivt på annet man både burde og vil gjøre noe med. Om du mener barten din faktisk gjør at du føler deg dårligere enn andre, så står dette i veien og lager ett problem for deg. Dette bruker du både tid og energi på. Noen vi kansje si at det ikke er noen grunn til å bry seg. Men etter erfaring med venner fra andre kulturer kan jeg godt forstå at du føler det er ubehagelig.

 

En annen ting som jeg reagerer litt på er at du sier far din ikke ønsker at du møter norske jenter. Jeg er ikke noe professor i psykologi, men er ikke det litt rasistisk ?

 

Jeg har selv venner som faktisk er blitt kastet ut av familien sin fordi dem nekter å gå med hijab, ønsker å drikke alkohol etter fyllte 18 osv osv. Listen er lang.

 

Regler som fremmede kulturer setter er veldig ofte ekstreme og blir sett rart på av folk av annen opprinnelse. Og for meg er dette ganske rart. Selv om jeg forstår hva konsekvensen av å gå mot sin egen familie kan bli i slike tilfeller.

 

Allikevel mener jeg en mann på 19 skal kunne prate med sin far. Husk at respekten skal gå begge veier. Om din far ikke respekterer deg for den mannen du er har dere ett lite problem i mine øyne.

 

Det at du også er stolt av din far er viktig! Om du velger å prate med ham, få frem dette. Det vil mest sannsynlig gjøre han mere sikker på deg og hans inflytelse på deg i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

En annen ting som jeg reagerer litt på er at du sier far din ikke ønsker at du møter norske jenter. Jeg er ikke noe professor i psykologi, men er ikke det litt rasistisk ?

 

 

 

nei da.. ikke det jeg mener,, han er imot at jeg går ut med damer fra andre religon

men jeg sier norsk..fordi jeg bare komm på det eksemplet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Er det ikke feil å diskriminere på bakgrunn av religion og da?

 

Edit: Nå hørtes det jo ut som du var guds gave til menneskeenheten, jeg mente bare å stille spørsmålstegn til holdningen til andre religioner

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

han tror hvis jeg tar vekk bart, så kommer jeg å gå ut med jenter, kommer til å røyke, etter det bli tyver, liksom jeg blir etterhvert lært til alt det dårlige hvis jeg tar vekk barten,

 

Da går du ut med jenter og røyker, selv med bart, så viser du han at det at du har bart ikke hindrer deg i å gjøre slike ting. Kanskje han innser det da? :ph34r:

Lenke til kommentar

Tynn den ut ved å nappe med 4-8 ukers mellomrom. Napp f.eks 1/10 av hårene. Når de hårene du napper har vokst ut vil de mest sannsynlig være mørkere. Med en slik fremgangsmåte får du gradvis kvittet deg med de pinglete dunhårene.

 

Men husk at det er vanlig at det kan være individuelle forskjeller i når man får virkelig flott skjeggvekst. Ønsker du å få et tett og mørkt skjegg tidlig, så er det mulig å fremskynde prosessen; øk kroppens tilgjengelige testosteron. F.eks ved kombinasjonen styrketrening og et godt mineraltillskudd. (F.eks ZMA øker tilgjengelig testosteron.)

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å gro et par baller og?

 

Du er 19 år, faren din kan da ikke bestemme om du skal ha bart eller ikke. Hvis han ikke takler at sønnen sin barberer barten har han alvorlige problemer.

 

Herregud, jeg trodde man måtte lære om kulturforskjeller på skolen jeg, men ut i fra din kommentar virker det ikke akkurat sånn.

Lenke til kommentar

Om man barberer seg får man jo skikkelig skjeggvekst fortere.... du kan si at du vil ha en skikkelig bart så fort som mulig.

 

og ja forstår hvorfor du vil kvitte deg med den typiske "pakkisbarten" (beklager for uttrykket)...

det ser jo ikke så spesielt fett ut med noen dun på overleppa liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...