Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tørre øyne og lite spytt

Gjest hei

Anbefalte innlegg

Er en mann på 20 år, som har vært plaget med ekstremt tørre øyne og lite spyttproduksjon ved spising siden puberteten.

Øynene blir veldig tørre når jeg sitter foran skjermer, spesielt med dårlig belysning i rommet. Det verste, er å lese... Lese liten skrift i mer enn 10 sekunder er nesten umulig.. må gni og trykke på øynene hvert 10 sekund. Merker ikke noe særlig til problemet ellers, annet enn at aircondition i bilen mot ansiktet kan være ubehagelig.

Hvis jeg presser forsiktig på øynene, kommer en slags "splatte-lyd", og det føles som øynene flytter seg litt bakover og treffer noen form for tjukk væske som gir en "splatte-lyd. På verste kan det knitre i øye når jeg ser rundt eller blunker (dette skjer sjeldent). Når øynene blir ubehagelige, hjelper det å presse/gni på øye forsiktig slik at "splatte-lyden" kommer.

Har vært hos optikkert og øyelege, men de finner ikke ut av en dritt, og bare kjører standard tester som de gjør på alle som går innafor dørstokken dems. Eneste øyelegen fant ut, var litt nedsatt tåreproduksjon på det ene øye, som da var det øyet som jeg følte var minst ille.

Gråt får noen måneder siden og da fossa det tårer som bare det.. kommer også masse tårer hvis jeg får noe i øye. Har prøvd kunstig tårevæske og noe parafin skit uten effekt.

Når det gjelder spising, er dette også håpløst. Jeg kan ikke spise brød eller andre "tørre" matvarer uten drikke. Jeg kan tygge brødet i 2 minutter, og får svelga det, men da er jeg så tørr i kjeften etterpå at jeg må ha noe å skylde munn med. Mat har også en tendens til å sette seg fast i halsen hvis jeg ikke drikker. Da må jeg drikke en god slurk for å få pressa maten ned gjennom halsen (lol).

Noen som har erfaring med disse jækela plagsomme plagene mine? Har igjen blitt hendvist til en ny type ymselege som sikkert ikke kan en dritt... denne gangen skal jeg til en revmatolog.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...