RogerRock Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 En trivelig historie. 10.05.2010 Jeg blir forelsket i en gårdsjente fra Valdres i 2005. Alt glimrer av roser hvor hen jeg går. Etter ca 1-2. år sier min kjære at jeg må være med å ta ansvar for gården. Det er kanskje noen hyttetomter i under planleggigng. Det vil bli møter angående tomteprosjektet med de medrørte partene (naboer), de må jeg være med på, sier hun. Jeg takker for tillitten. I 2007 kommer det en kar innom fra plan og etat i kommunen. Han har ansvaret for skogbruket i kommunen. Han har med seg kart og forteller hvor vi kan hugge. Inntjeningene her skal vi kjøpe en liten traktor for, restaurere gjenværende bygninger, samt betale ned et smålån. Vi kunne regne med å få 170.000.- kr for dette. Vi gifter oss 2.mai 2008. Lykken er fullkommen. Jeg har søt kone og vi har lyse fremtidsutsikter. Høsten 2008 skjer det noe merkelig som jeg ikke vet noe om. Sønnen skal få overta nedre del av gården. Der hvor bestemoren bor. (Gården er nemlig delt inn i to teiger). Jeg går med under tvil på dette. Like etterpå sier kona mi at det er noe tull med grensene på kartet angående skogshogst. Jeg skjekker kartet og alt er i skjønneste orden. Sønnen er plutselig i gang med et kjøp av en stor traktor til rundt 200.000.- kr. Samtidig kommer det inn hogstmaskiner på eiendommen vår og begynner og hugge. Jeg spør etter pengene for skogen. De ligger i traktoren, sier kona mi. Den traktoren skal jeg få bruke så mye jeg vil, sier hun. Traktoren står i sønnens navn og jeg begynner å ane ugler i mosen.Sønnen kjører traktoren i stykker. Den skal repareres. Den reiser av gårde men kommer aldri tilbake. Den er solgt og pengene for skogen er borte. Samme høst 2008 får vi greie på at et større tomteområde på fjellet er under planlegging. Jeg bretter opp armene og vi er glade. Vi vet det kan bli en god fortjeneste på gården av dette. Etter mye diskusjon viser det seg at kona mi har overdratt hele gården, alt sammen til sønnen i januar 2009. Begge teigene uten at jeg har fått greie på noen ting. Men vi har to hyttetomter igjen som ikke sønnen skal ha, sier hun. Vi skal også dele det planlagte hyttefeltet i to mellom oss og sønnen. Jeg er i sjokk. Dette viste jeg ikke. Hva i alle dager skal vi gjøre nå? Jeg er uenig i alt og begynner å bli fortvilet over situasjonen. Det er greit at han skal arve gården når den tiden kommer, men vi er unge og kan drive denne i mange år. Nå viser det seg at sønnen har tatt beslag i de to hyttetomtene vi hadde igjen. Dette skal han bygge, bruke og selge for å finansiere infrastruktur til det nye hyttefeltet. Nå har det vært mange møter angående hyttefeltet, men jeg har ikke fått greie på ett av dem, før i etterkant. Sønnen står som eier av alt. Det eneste vi sitter igjen med er gjelda på gården. Lyspunktene og framtidsutsiktene i Valdres har forsvunnet som dugg for solen. I dag har jeg sent inn klage på regulering av tomtene i fjellet. Grunnet uærlig opptreden av de rundt meg. Jeg er fremdeles glad i kona mi, men jeg går med daglig vondt i magen og føler at vi har blitt og blir lurt. Føler dette strider mot etiske prinsipper og lovverket. Samme vonde følelse som utroskap. Hva skal jeg gjøre??? Hilsen fortvilet Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Jeg hadde ikke funnet meg i dette, det kona di har gjort er å gå bak ryggen din , kan faktisk se det som grunn til å gå fra henne siden hun tydelig ikke er til å stole på. Folk som ikke er til å stole på er ikke noe å samle på, eneste de er i stand til er å ødelegge! Håper at det ordner seg for deg. Endret 10. mai 2010 av arjato Lenke til kommentar
brukernavnkongen Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Om bruket er pantsatt følger gjelda eier (sønnen), og da er du ikke beheftet. Skjønte ikke helt settingen her, men siden din kone har en sønn som tydeligvis driver etter egne strenger, så må han være være godt og vell 20 år. Da blir dere to 40 år og oppover? Er det splid mellom din kone og hennes sønn? Forstod som sagt ikke helt opplegget her. Men uansett; hvis du føler deg lurt av din kone, eller at du og din kone følere dere lurt av sønnen, så ville jeg tatt kontakt med advokat spesialisert på familie-/ arve-/ skifte- og odelsrett snarest! For at sønnen nå lovlig skal kunne sitte som eier av boet, så må blant annet du frivillig ha godtatt og signert overskjøting (såfremt du har vært inne på eiersiden). Jeg vil tro at om du IKKE har vært inne på eiersiden, og tydeligvis heller ikke har lagt ned all verden av arbeid på gården, ikke vil ha noe krav på din kone eller hennes sønn. Dette pga din korte periode på gården. Hvis det er slik at sønnen har lurt deg og kona di, så finnes det muligheter. Er det slik at kona de har lurt deg i tillegg, så finnes det fremdeles muligheter, men dette fordrer at du dropper dine følelser for henne... vil jeg tro. Hvis du konkretiserer mer; sier noe om din formelle eierstatus, dine utlegg, arbeidsinnsats osv. Litt mer systematisk, så er det lettere å dra ut hovedsaklige hjemler for hvordan situasjonen reguleres, hva som kan anvendes osv. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hvis hun står som eier har du vel intet ansvar på gjeld eller fortjeneste. Men jeg syntes dette ligner på bedrageri og løgner fra din kone, av den karakter at det å holde i live et slik forhold ikke er fruktbart men destruktivt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå