huf Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Skal snart ha adsl(2 mbit trådløst mest trolig). Og i den forbindelse skal jeg ha en server som jeg kan kjøre som nedlastingsserver som står på 24/7. Har planer om å kjøre linux/xp på den. Skal også bruke den på lan til å dele ut ip'er og lignende. Det som er spørsmålet er hva slags maskin som er egnet til dette. Da er seff begrensningen lommeboka. Jeg har ikke tenkt til å bruke mye penger på den. Det eneste som egentlig er kravet er at den skal være stillegående og en del hd-plass. Tenkte litt på dette med brukte maskiner o.l da, men jeg er ikke sikker. Da hadde jeg i tankene noe beskjedent som en 800 mhz eller noe, det holder da gjør det ikke det da? Med andre ord så er jeg ikke sikker på hva jeg skal satse på. Eneste jeg vet er at det ikke skal koste meg mye.. Lenke til kommentar
chma Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 hva mener du med en del hd plass? 100gb, 200, 500? driver å planlegger noe lignende selv, men skal i tilegg kjøre spillserver og litt småsnakcs så jeg ender nok på rundt 2,5 ghz. Hvis du ikke har erfaring med linux i det hele tatt er det kanskje like greit å la den kjøre xp, men det krever litt mer ressurser. Eneste som kan være litt kjedelig med brukte maskiner er støtte for disker over er det 137gb som er en magisk grense? men en relativt bra maskin idag, er ikke avskrekkende dyr om man har skjerm og kanskje noen deler selv. Nå skal ikke jeg si meg sikker, men VIA finnes vel op til 933mhz, kan brukes med passiv kjøler, men om det er kraft nok til windows xp med noen tjenester vet jeg ikke, men jeg har win xp på en maskin 600mhz og det funker fint til spill etc. Så kjøper du en stillegående hd(seagate), via cpu og en støysvak psu(http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SSPROSIL350V1 vifte løs :o, dyr men helt lydløs) så er man langt på vei forå bygge en lydløs maskin. Lenke til kommentar
huf Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 hva mener du med en del hd plass? 100gb, 200, 500? driver å planlegger noe lignende selv, men skal i tilegg kjøre spillserver og litt småsnakcs så jeg ender nok på rundt 2,5 ghz. Hvis du ikke har erfaring med linux i det hele tatt er det kanskje like greit å la den kjøre xp, men det krever litt mer ressurser. Eneste som kan være litt kjedelig med brukte maskiner er støtte for disker over er det 137gb som er en magisk grense? men en relativt bra maskin idag, er ikke avskrekkende dyr om man har skjerm og kanskje noen deler selv. Nå skal ikke jeg si meg sikker, men VIA finnes vel op til 933mhz, kan brukes med passiv kjøler, men om det er kraft nok til windows xp med noen tjenester vet jeg ikke, men jeg har win xp på en maskin 600mhz og det funker fint til spill etc. Så kjøper du en stillegående hd(seagate), via cpu og en støysvak psu(http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SSPROSIL350V1 vifte løs :o, dyr men helt lydløs) så er man langt på vei forå bygge en lydløs maskin. sånn ca 100 giga hadde sikkert vært nok. Ja, jeg skal ikke ha så bra cpu da. 1000 mhz er sikkert tilstrekkelig til meg. Jeg har erfaring med linux, så det er ikke noe problem. jeg er ikke sikker på hva som er den magiske grensen, men der er det vel kanskje noen andre som vet.(?) Må kjøre linux tror jeg, fordi xp spiser en del ressurser i forhold, men tror jeg kommer til å kjøre begge deler. Kanskje jeg kan bare kjøpe meg en duron 1,3 e.l. også som du sier en støysvak seagate disk. Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 hva mener du med en del hd plass? 100gb, 200, 500? driver å planlegger noe lignende selv, men skal i tilegg kjøre spillserver og litt småsnakcs så jeg ender nok på rundt 2,5 ghz. Hvis du ikke har erfaring med linux i det hele tatt er det kanskje like greit å la den kjøre xp, men det krever litt mer ressurser. Eneste som kan være litt kjedelig med brukte maskiner er støtte for disker over er det 137gb som er en magisk grense? men en relativt bra maskin idag, er ikke avskrekkende dyr om man har skjerm og kanskje noen deler selv. Nå skal ikke jeg si meg sikker, men VIA finnes vel op til 933mhz, kan brukes med passiv kjøler, men om det er kraft nok til windows xp med noen tjenester vet jeg ikke, men jeg har win xp på en maskin 600mhz og det funker fint til spill etc. Så kjøper du en stillegående hd(seagate), via cpu og en støysvak psu(http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SSPROSIL350V1 vifte løs :o, dyr men helt lydløs) så er man langt på vei forå bygge en lydløs maskin. sånn ca 100 giga hadde sikkert vært nok. Ja, jeg skal ikke ha så bra cpu da. 1000 mhz er sikkert tilstrekkelig til meg. Jeg har erfaring med linux, så det er ikke noe problem. jeg er ikke sikker på hva som er den magiske grensen, men der er det vel kanskje noen andre som vet.(?) Må kjøre linux tror jeg, fordi xp spiser en del ressurser i forhold, men tror jeg kommer til å kjøre begge deler. Kanskje jeg kan bare kjøpe meg en duron 1,3 e.l. også som du sier en støysvak seagate disk. Har en duron 1200 med 512 MB ram stående som server på skolen. Bruker den til alt mulig rart. Mer en rask nok for vanlige serveroppgaver. Spillserver og slikt har jeg ikke peiling på så her vet jeg ikke hva som trengs. Men til webserver, ftp og slikt er det mer en nok. Lenke til kommentar
chma Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 hva mener du med en del hd plass? 100gb, 200, 500? driver å planlegger noe lignende selv, men skal i tilegg kjøre spillserver og litt småsnakcs så jeg ender nok på rundt 2,5 ghz. Hvis du ikke har erfaring med linux i det hele tatt er det kanskje like greit å la den kjøre xp, men det krever litt mer ressurser. Eneste som kan være litt kjedelig med brukte maskiner er støtte for disker over er det 137gb som er en magisk grense? men en relativt bra maskin idag, er ikke avskrekkende dyr om man har skjerm og kanskje noen deler selv. Nå skal ikke jeg si meg sikker, men VIA finnes vel op til 933mhz, kan brukes med passiv kjøler, men om det er kraft nok til windows xp med noen tjenester vet jeg ikke, men jeg har win xp på en maskin 600mhz og det funker fint til spill etc. Så kjøper du en stillegående hd(seagate), via cpu og en støysvak psu(http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SSPROSIL350V1 vifte løs :o, dyr men helt lydløs) så er man langt på vei forå bygge en lydløs maskin. sånn ca 100 giga hadde sikkert vært nok. Ja, jeg skal ikke ha så bra cpu da. 1000 mhz er sikkert tilstrekkelig til meg. Jeg har erfaring med linux, så det er ikke noe problem. jeg er ikke sikker på hva som er den magiske grensen, men der er det vel kanskje noen andre som vet.(?) Må kjøre linux tror jeg, fordi xp spiser en del ressurser i forhold, men tror jeg kommer til å kjøre begge deler. Kanskje jeg kan bare kjøpe meg en duron 1,3 e.l. også som du sier en støysvak seagate disk. Har en duron 1200 med 512 MB ram stående som server på skolen. Bruker den til alt mulig rart. Mer en rask nok for vanlige serveroppgaver. Spillserver og slikt har jeg ikke peiling på så her vet jeg ikke hva som trengs. Men til webserver, ftp og slikt er det mer en nok. man kan gjøre mye med så den maskinen, men så fort man snakker web, ftp, fil og spillserver på samme maskin så begynner det å bli krevende(spesiellt om det er to spill man skal kjøre...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå