Gå til innhold

Beste vei til dataingeniør


Anbefalte innlegg

Jeg beklager, men jeg ser meg nøtt til å starte en ny tråd, med samme emne. :innocent:

 

Ok, så det jeg må finne ut av er den beste og mest lønnsom veien til Dataingeniør.

 

Jeg har søkt meg inn på elektro, men vurderer å bytte over til allmenn, om dette vil lønne seg senere. Også tenker jeg litt på den sosiale delen også. Jeg tror ikke jeg ville passe helt inn på elektro.

Hva lønner seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal du bli ingeniør så må du vel strengt tatt ha en bachelorgrad.

eller dvs du kan alltids kalle deg ingeniør da det vel ikke er en beskyttet tittel, men det vil være lite hensiktsmessig.

 

ellers kan du jo se på utdanning.no:dataingeniør

 

den beste veien? ta en bachelor innenfor det fagfeltet du vil.

mest lønnsome? det er ikke lønnsomt å utdanne seg i det korte løp men i det lange løp så pleier det å gi avkastning.

så kortsynt: fagbrev

langsynt: bachelor eller høyere

eller mener du noe annet?

 

stort sett så må du iallefall ha almenn for å komme inn på denne typen høyere utdanning vis jeg husker riktig, så det å gå elektro og videre innen f.eks elektronikk vil ikke nødvendigvis være særlig hensiktsmessig vis du skal ha høyere utdanning, bortsett fra vis du får jobb i et firma som er intressert i å støtte deg under din videreutdanning.

 

så hva som vil være hensiktismessig for deg kommer ann på hvordan du vil legge opp ditt yrkesløp og hva du vil utdanne deg til.

ser du har e nannen tråd om å bli psykolog her også nå...

Lenke til kommentar

Jeg gikk Elektro>IKT>Forkurs for ingeniørutdanning. Helt grei vei synes jeg, og gjerne mindre slitsom enn allmenn, bortsett fra at forkurset er ganske krevende i og med at du skal gjennom alt du har gått glipp av fra allmenn på ett år! :)

 

Men jeg angrer overhodet ikke. Det ga meg da altså muligheten til å gå IKT-servicefag og få litt kunnskap som kan være relevant etter ingeniørutdanningen.

Lenke til kommentar

med mindre du synes historie og andre fag er forferdelig anbefaler jeg studiespesialisering.

 

hvorfor: du kan ta matte r og fysikk med en gang = slipper et ekstra år før studiene.

du kan ta IT1 og IT2, 1 er html og databaser, 2 er programmering, i actionscript 3 eller c# og er veldig gøy.

 

mange synes norsk osv blir veldig tørt, men hvis du vil så kan det være gøy.

sannsynligheen for å komme i klasse med andre som skal det samme som deg er også større om du tar allem vil jeg tro, mange som tar matte og fys på vgs skal bli ingeniørting ( i hvert fall på min skole)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg gikk Elektro>IKT>Forkurs for ingeniørutdanning. Helt grei vei synes jeg, og gjerne mindre slitsom enn allmenn, bortsett fra at forkurset er ganske krevende i og med at du skal gjennom alt du har gått glipp av fra allmenn på ett år! :)

 

Men jeg angrer overhodet ikke. Det ga meg da altså muligheten til å gå IKT-servicefag og få litt kunnskap som kan være relevant etter ingeniørutdanningen.

 

Har nøyaktig samme studieløp som deg og kan anbefale dette :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

R1 og 2FY bare. eller FYS2. Husker ikke jææi.

R1, R2 og Fysikk 1 for ingeniør.

 

Hva som er best er nok veldig individuelt. Jeg har selv gått elektro, etterfulgt av allmenn påbygg med fordypning i matematikk, og starter nå på informatikk til høsten. Selv om det ble tungvint å ta yrkesfag først, så er det to år jeg ikke ville vært foruten når jeg ser tilbake på det i dag. Jeg har også inntrykk av at de fleste liker seg på elektro, men det kommer jo an på hva slags arbeid du liker. Du må forvente både praktisk arbeid som oppkobling av alt mulig fra diverse brytere til alarmsystemer og teoretisk arbeid som å... ja, regne på alt mulig, tegne skjemaer og pugge HMS-regler. Ikke alt er like moro, men det er tross alt skole.

 

På allmenn vil du sannsynligvis møte et system som er ganske likt det du kjenner fra ungdomsskolen. Fordelen er at man (ofte) kan ta alt man trenger på nærmeste videregående skole, og dermed slipper man å flytte på seg. Fagene blir dessuten mer spredt over tid - om det er bra eller ikke er en individuell greie det også. Merk at det ikke trenger å ta lenger tid å gå yrkesfag først, for man kan ta forkurs etter andre året på elektro og være klar etter tre år. Rent sosialt blir man oftest svartruss, mens realfag på allmenn fører til rødruss (kan variere fra skole til skole, og i bunn og grunn er det valgfritt).

 

Edit: ser jo nå at denne tråden var lovlig gammel, men det er vel sannsynligvis fortsatt aktuelt for trådstarter.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...