rsagneskar Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 hei, har trent ca 2-3 månder og siden jeg begynte og trene har jeg trent med en kompiss. Jeg har trent for og bli stor og muskell løs, og trener da 10*3, prøver og spise mye, og få i meg mest mulig proteiner, trent serriøst osv. kompissen min har trent for og bli sterk, og han sier han merker mye forsjell, og det ser man også, og att han føler seg større. han har egentlig heller ikke tengt så mye på kosthold, rep & antall. Men han pleier ikke ta så mange i antall, med det jeg har fått med meg. Mens kostholde sier han att han tenker ikke så mye på. jeg pleier alltid trene minimum 15 min lenger enn det han pleier. har faktisk tengt på og begynde og trene 5*5 for og se om jeg ser bedre forbedringer, eller hva må jeg gjør? Hva gjør egentlig kompissen min for og merke så mye større forsjell? men hvorfår har han merka så mye bedre forbedringer enn meg? Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Sakset fra wikipedia: *Sets of one to five repetitions primarily develop strength, with less impact on muscle size and none on endurance.*Sets of six to twelve repetitions develop a balance of strength, muscle size and endurance. *Sets of thirteen to twenty repetitions develop endurance, with some increases to muscle size and limited impact on strength. Du sier at kompisen din har tatt få rep, og dermed trener han bare musklene til å yte mer styrke. Du trener 10x3 og da får du en blanding mellom styrke og utholdende styrke, og framgangen blir da mye saktere. Trener du 5x5 får du mer styrke, men du bygger ikke muskelene så mye i størrelse, og du vil heller ikke få noen utholdende muskler. Endret 10. mai 2010 av Crash Lenke til kommentar
cbastus Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Først antar jeg at du snakker om en kompis, og at du trener for å bli muskuløs, ikke muskel løs som du selv skriver. Trening har med så mangt å gjøre, men består etter min mening hovedsakelig av tre påvirkelige; ting, trening, kosthold og hvile, og tre litt mer flyktige; fokus, selvdisiplin og selvbilde. Treing: Her er det mange veier å gå. 5x5 er en fin start da den gir deg et mål for hver trening. Andre har god effekt av å bare «wing it» som din kammerat. Du kan også se på RYP fra tn.no, jeg har kjørt dette noen ganger med gode resultater. Det er også en fordel å legge inn kardiovaskulære trening, da det gir et positivt overskudd som hjelper på psyken. Jeg pleier feile på hvile og kosthold. Kosthold: De er ikke bare hvor mye og hvordan man legger opp hva man spiser som avgjør, men også hva. Les litt om forskjellige matvarer for å få en oversikt over hva du putter i deg. Mange matvarer påvirker hormonene i kroppen, og kan gjøre at man yter og restituerer (bygger muskler/kommer seg etter trening) bedre eller dårlige. Jeg antar at om kompisen din i utgangspunktet har et sunnere kosthold, vil han yte bedre på trening uten å tenke over hva han spiser. Hvile: Når man har trening og kosthold i tankene, er det viktig å ikke glemme at kroppen trenger hvile. Se på den som et maskineri, det må oljes og ha brensel, men også kjøles ned etter harde økter. Prøv å få 8-9 timers søvn hver dag. Syke/fokus/selvdisiplin: Det er lett å glemme at trening skal være gøy mens man jobber målrettet mot en veltrent «sommerkropp». Om treningen bare blir nok en ting man må gjøre for å nå et mål, dabber man ofte litt av og slutter med å gir 100 %. Sprit opp treningen med litt frisbee, svømming, gåturer i skogen, parkour, turn, padling eller hva du måtte like for å variere treningen på en positiv måte. Alt i alt: Det kan være mange grunner til at kompisen din greier seg bedre enn deg. De gangene jeg har kjørt konkurranser med venner for å komme i best form, er fellesnevneren at den som slapper av og tar det som en artig utfordring som regel er den som vinner. Trening har etter min mening mye med selvbilde å gjøre: Føler du deg sterk, trener du sterkt; føler du deg stygg, blir du stygg og føler du at du presterer dårligere enn de rundt deg, presterer du dårligere enn de rundt deg. Lykke til videre. 1 Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Bare for å nevne det kort, så er det viktig å huske på at gener spiller en viktig rolle. Noen har gode forutsetninger for å bli en maratonløper, andre en spurter. Slik er det med muskler og styrke også. Det kan føles urettferdig, men det er sånn det er. Det viktigste er at du trener "riktig" og har et godt kosthold og følger de viktigste treningsprinsippene, slik at du får og føler fremgang. Konsentrer deg om deg selv og ikke de rundt deg. Veeeeldig mange ødelegger treningen sin på den måten. Lenke til kommentar
Vial Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hei Først og fremst; Lær deg å skrive riktig. Hvor gammel er du? Egentlig bør man ikke begynne å trene kroppsbygning før man er godt over 16 da det kan ha en hemmende effekt på veksten av skjelettet. Ellers har Crash rett i det han skriver. Det han ikke skriver er de skjulte fordelen du får av å trene som du gjør. Måten du har trent på nå har nok gitt deg mye styrke selv om det kanskje ikke vises så godt utvendig. Det kan du gjøre noe med. Definisjon kommer først og fremst av kroppsfett, dernest av muskler. Anbefaler deg å trene maks én time, å trene mer enn kompisen din bare for å gjøre det har ingen effekt, faktisk kan det føre til at kroppen begynner å tære på musklene dine for å få næring. Fortæringsprosessen fortsetter når du går i dusjen og legger seg som kroppsfett rundt musklene noe som igjen fører til at du opplever dårlig definisjon. Mitt forslag til deg er følgende: * Tren én time hver dag. * Tren maks 6 repetisjoner fordelt på 3 sett på hver øvelse. Progressivt slik at siste settet er bortimot 90% av maks. Få gjerne kompisen din til å hjelpe deg. * Tren korrekt. Har du hodet helt inntil ryggen på benken når du tar sittende flyes? Løfter du slik at ikke støttemusklaturen tar 40% av løftet? Bli en ekspert på øvelsene du gjør før du gjør de og gjør de korrekt. Gi gjerne andre på gymmen tips og si ifra hvis noen gjør noe feil. * Ta proteintilskudd, kjør gjerne ogå en kreatinkur. Husk å få i deg store mengder vann når du trener, det er mye vann i muskler. Dropp også vanndrivende drikker som cola og kaffe. * Ikke forvent resultater før om ca. et halvt år. Folk er forskjellige, noen har enklere for å bli definert enn andre, gjerne folk med rask forbrenning mens andre må jobbe litt hardere. Det er ingen oppskrift på det så det tar sin tid. Men de kommer til slutt, resultatene. Lykke til mer treninga! (Og følg med i norsktimene.. ) Lenke til kommentar
rsagneskar Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) wtf:O 90% på sisste sett, skal det ikke være sånn att du må presse deg? takk for att folk vil skrivee så mye:) er 16 år, men har sån der skrive greier som gjør att jeg suger balle til det.. haha Det med talent, burde jeg ikke ligge så langt nede ass, er ganske tynn på magen, og brede skuldre.. Mange i familien min er store og sterke, alsaa fødd sånn. selvbilde mitt og allt det der er nå heller ikke så lavt, føler meg igrunnen ganske stor og deiligxP haha prøver og gjør øvelsenne rett også, får litt hjelp av andre voksne folk dær:) pleier vente minst 40 timer for vær trening, så nokk hvile får dem i så fall:) Endret 10. mai 2010 av rsagneskar Lenke til kommentar
Vial Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg er ganske sikker på at du kan skrive bedre selv om du har "sånn der skrivegreier". De lærde strides i om man skal presse seg hardt eller ikke, jeg personlig mener at det er bedre å kjøre 90% istedenfor 110% da det gir mer totalt overskudd til hele treningen og du kan prestere bra hele timen du trener istedenfor å prestere bra på begynnelsen og være helt utslitt på de siste øvelsene. Forøvrig en ting jeg kom på, varmer du godt opp før du begynner? Det er viktig viktig! Ellers fremstår du egentlig som du har god kontroll på det du driver med. Gi det tid og tren strukturert så skal du se at resultatene kommer snikenede. Et tips til slutt; Ta bilde av deg selv f.eks hver mandag i uka. Skal love deg at du ser forskjell på Uke 1 og Uke 20. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 wtf:O 90% på sisste sett, skal det ikke være sånn att du må presse deg? Kanskje her feilen din ligger? Det er viktig å starte lavt og så jobbe oppover med progresjon. Sjekk for eksempel RYP på tn.no Trener du maks hver gang får du dårlig fremgang (du stagnerer). Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Forskning bekrefter at det ikke er nødvendig å trene helt til utmattelse for å få resultater. Holder du deg like under utmattelsespunktet vil du få inn flere sett og reps på ei tyngre vekt, som kompenserer for at du ikke trener like ”hardt”. http://myrevolution.no/auto-regulering-for-optimale-%C3%B8kninger-i-styrke-og-muskelmasse/ Lenke til kommentar
rsagneskar Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 dæææ Hvordan vil dere anbefale en god oppvarming? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Dynamisk oppvarming, og så bygge opp med noen lette sett. Stod vel noe om dette i samme artikkel som jeg linka til hvis jeg ikke husker feil Lenke til kommentar
rsagneskar Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Denne linken virka ganske bra, må vel sette meg ned og lese godt på den, har leseproblemer så er ganske vansklig:( Noen som er sinsykt snille og kansje litt fritids til og skrive en enklere måte enn på den linken?? (A) Lurer på Om man trener 6 rep og 3 sett, er ikke det mer for styrke enn store muskler? hvordan blir resultate da? Trente i dag med 6*3, og føltes ganske rart:P kan jo være det att jeg ikke er vant med og trene sån, elelr noe aent? Noe aent smart jeg må huske på? blir alldrig nokk xD Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Det ER en lang artikkel. Jeg har måttet lese den flere ganger, og skjønner fortsatt ikke alt 100%. Jobb deg systematisk gjennom teksten, og les den mange ganger! Eventuelt skriv et sammendrag av teksten selv. Det gir deg både god skrivetrening, og det gjør det alt mye lettere å lese og forstå, pluss at du husker og skjønner bedre det du har lest. I det sammendraget tar du med det som er viktigst og som gjør at du lettere kan forstå. Dette handler bare om å ikke gi opp! Enkelte ting krever faktisk litt jobb, og det varierer fra person til person. Noen sliter med matte og sitter i flere timer etter skolen hver dag for å prøve å skjønne det. Noen gir opp, andre ender opp med toppkarakterer. Du klarer dette! Endret 11. mai 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg har slettet et unødvendig personrettet innlegg og et svar på dette. Reaksjoner tas på PM. Geir Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Trådstarter: Mange gode svar her, i tillegg vil eg bere føye til at stronglifts.com er ei utrulig nyttig side, med artikler og forum som gjer deg svar på alt du lurer på. Lenke til kommentar
rsagneskar Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) stronglifts.com virka velldig bra ut, men er jo på engelsk:( Men har jeg forstått det rigtig att jeg skal trene 6*3 og på siste sette skal man bare kunne presse seg til en til? altså ca 90% eller skal jeg forsett med 10*3? og eventuelt vor mye må jeg presse meg der? så må jeg spise mye sunt, alså det som står på disse sidene(kontroll på det) Passe på overtrening. rett tekknikk. oppvarming -Dynamisk oppvarming vil det si sykle på spinning sykler, eller ta lette sett med kne bøy/mark løfft? Det og bygge på ,er det så bra? du sliter deg liksom ut før du har fått på di tyngste, elelr er det bare noe tull jeg sier:P? noe jeg har glemt? i så fall, om jeg føller de jeg har skrevet ned kommer jeg til og begynde og vokse og kjenne forsjell? og uten om dette så leser jeg nøye igjenom stronglifts.com og http://myrevolution....og-muskelmasse/ og forum innlegg Endret 12. mai 2010 av rsagneskar Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Prøv programmet til stronglifts du, ingen grunn til å sette opp eget. En side på norsk som er bra er treningsforum.no. Oppvarming: Bli skikkelig varm i kroppen, feks jogge i 10-15min. Og så kan du bygge deg opp mot arbeidssettet ditt med den øvelsen du skal til på. For eksempel om du skal løfte 80kg i knebøy: Oppvarming 20kgx10, 40kgx5, 60kgx2 Arbeidssett 80kg 5x5. Det viktigste er at du blir skikkelig varm og kjem inn i teknikken før arbeidssettet Lenke til kommentar
rsagneskar Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Noen som vet en god måte for og trene mest effektift kurl? Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Er det noken vits at vi svarer og linker rundt, viss du berre driter i det som står der og det vi seier? Gløm curls du, sjå korfor på stronglifts.com... Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Noen som vet en god måte for og trene mest effektift kurl? Tren baseløft. Det er alt for mange som tuller rundt med ting som pec-deck og kabelkryss for brystet, konsentrasjonscurl for biceps, den gynekologstolen for innside lår, også kalt “good girl, bad girl” maskin – og alle mulige rumpemaskiner. Bortkastet tid! Vil du ha noen framgang og resultater er det baseløft som gjelder, så lær deg disse en gang for alle. Sett opp programmet ditt basert på Benkpress, Skulderpress, Dips, Chins, Roing, Markløft og Knebøy. Idrettsutøvere bør i tillegg kjøre de olympiske øvelsene rykk og støt i ulike varianter. Med disse øvelsene aktiverer du mange muskler på en gang, utvikler koordinasjon, stabilisering og funksjonell styrke, forbrenner flere kalorier, løfter tyngre vekter – ja, du har rett og slett en bedre treningseffekt på mye kortere tid! Isolasjonsøvelser og støtteøvelser legges til ved behov, men de skal ikke utgjøre grunnstrukturen i programmet. Du har vel godt av å lese resten av artikkelen også: http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/5/13/10-tips-som-vil-gi-deg-bedre-resultater/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå