Brad Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Skal snart ha prøve i Hinduismen, Budhismen, Jødedommen, Kristendommen og Islam. Det er viktig å kunne forskjellen på religionene, hvor jeg står blankt. Skal også utdype meg i Hinudismen og Budhismen. Noen som har litt peiling på disse religionene som kan fortelle meg hva som er viktig? Setter pris på svar. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Posten er ufullstendig, da sønnen min har litt magetrøbbel, og jeg har ikke mer tid før om noen timer... For øvrig er slike spørsmål helt på trynet: Hva er forskjellen på Spider Man og Mikke Mus? Den ene er et menneske, den andre er en kanin som ble omgjort til en mus. Spider Man går i en heldekkende tettsittende drakt, musa går i kortbukser. ... Det er egentlig bare til å liste opp alle særtrekkene for hver religion, da alle tre er forskjellige fordi de er grunnlagt av forskjellige personer. Jødedommen er grunnlaget for Jødedommen, Kristendommen, og Islam. Islam ble grunnlagt a Muhammed. Kristendommen ble grunnlagt av Jesus. Jødedommen vet man ikke hvem som grunnla, da fortellingen om jødene ikke stemmer spesielt godt med historiske kilder, deriblant egyptiske historikere som slettes ikke nevner jødiske slaver, tvert i mot har det blitt bevist at Egypt brukte "verneplikt". Altså: Jødedommen er historisk ukorrekt. ... Vi kan ta en liten oppsummering: Hinduisme: -Polyteistisk -Uhistorisk -Uvitenskapelig Største synd: Buddhisme: -Ateistisk -Uhistorisk -Uvitenskapelig Jødedom: -Polyteistisk med monoteistisk tilbedelse -Uhistorisk -Uvitenskapelig -Dommedagsreligion -Syndsforlatelse: Gud tilgir alt bare man tror (men dette betyr ikke at man ikke straffes av menneskene for sine synder) -Største synder: *Å ikke være hospitable ovenfor JØDER *Homoseksualitet *Gi penger til tiggere Kristendom: -Monoteistisk med tredelt gudebilde; Faderen, sønnen, den hellige ånd -Delvis historisk -Uvitenskapelig -Dommedagsreligion -Syndsforlatelse: Å tro på Jesus frigjør kristne fra alle synder utenom å fornekte den hellige ånd; Det er utilgivelig. -Største synd: Fornekte den hellige ånd Islam: -Monoteistisk -Delvis historisk -Uvitenskapelig -Dommedagsreligion Endret 10. mai 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Skal snart ha prøve i Hinduismen, Budhismen, Jødedommen, Kristendommen og Islam. Det er viktig å kunne forskjellen på religionene, hvor jeg står blankt. Skal også utdype meg i Hinudismen og Budhismen. Noen som har litt peiling på disse religionene som kan fortelle meg hva som er viktig? Setter pris på svar. Har man ikke pensumbøker i skolene lenger? Studerer du, har du vel nødvendigvis en lærebok? Der vil det jo komme frem hva som er vektlagt som viktig å vite og hva som vil bli spurt etter på en prøve. Lenke til kommentar
Thefka Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Jødedommen, Islam og kristendommen har alle én Gud, mest sannsynlig den samme guden. Jødedommen er eldst, og er et FOLKESLAG i tillegg til religionen, der man er "ekte" jøde om moren ens var det. Kristendommen stammer direkte fra Jødedommen, og skiller seg fra dem på det punktet at de har N.T som er fortsettelse av toraen/G.T.. Skillet går ved Jesus, som de kristne tror er Guds sønn, og Jødene avfeier som svada, de venter fortsatt på MEssias/frelseren. Islam har samme historie som Jødene frem til Abraham fikk to sønner, og Ismael (noe kjent ved navnet?) og hans mor måtte reise fra Abraham og hans yndlingssønn, *something*... Gud hadde fortalt Abraham at hans etterkommere skulle bli mer tallrike enn stjernene på himmelen, og med to sønner som ga opphavet til to av de største religionene vi har, må vel "Gud" ha hatt rett... Hinduismen er polyteistisk. De har FLERE guder, som alle stammer fra Braman, verdenssjelen. Det er tre hovedguder (plukk opp RLE-/religionslære-boken din... Der står vel alt)--- Buddhismen... Har ingen gud, og er derfor voldsomt annerledes alle de andre religionene på det grunnleggende planet. Hovedtrekkene ved de ulike religionene kan du jo lese deg opp på... Jødedom/Kristendom -> 10 bud, én gud, skillet går ved jesus Islam -> Allah er vår Gud, og Mohammed er hans profet, Hinduismen -> Gjennfødelse i stedet for paradig/helvete, "Gud" tilgir ikke, men du kan gå ut av gjennfødelsen (oppnå frelse: Moksha) og bli en del av verdenssjelen (din Atman går inn i Braman) om du oppnår god karma. Buddhismen -> Nirvana, paradiset, du må følge Buddhas lære... Alle religionene har også en del fellestrekk, slik som at de setter menn høyere enn kvinner, er totalt oppspinn, og gir svake mennesker en trygghet i at de har noe å tro på. Og, ja... Ikke for å glemme det; de utløser en masse kriger... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå