Gå til innhold

Lost 6x15: "Across The Sea"(USA)


Anbefalte innlegg

Satt forvetningsfullt gjennom hele episoden i påvente på å høre Flockes virkelige navn. Var litt slitsomt. :wee:

 

Var litt samme greia for meg. Med mindre navnet har noen spesiell betydning i seg selv, som i at han heter Kain eller noe sånt, ser jeg ikke noen grunn til at de skal holde det tilbake. Det blir som HRG i Heroes, plutselig het han Noah Bennet og det hadde egentlig ingenting å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er skikkelig originalt og genialt gjort av Damon & Carlton jeg! Mye tøffere med en navnløs karakter - med fete nicknames som smokey, smokething, man in black osv., virkelig genialt :D Hadde vært for dumt hvis de hadde lagd et random navn til han, da de hadde muligheten til det (ved fødselen). Gjør hele karakteren mer mystisk også...

Endret av tjotr
Lenke til kommentar

Jeg tror, og håper, at de ikke vil si navnet til MiB. Jeg tror Darlton gjør det symbolisk.

 

Så vidt jeg kan forstå ut av dette intervjuet

 

så kommer de ikke til å avsløre navnet hans.

 

This was going to be the season where we said, "Whatever your theory was, our presentation of the endgame of the show may disprove your theory, so we're sorry if you don't like the fact that you don't get the Man in Black's name, but you don't get it.

 

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan forstå ut av dette intervjuet

 

så kommer de ikke til å avsløre navnet hans.

 

This was going to be the season where we said, "Whatever your theory was, our presentation of the endgame of the show may disprove your theory, so we're sorry if you don't like the fact that you don't get the Man in Black's name, but you don't get it.

 

Vet ikke om jeg tør å lese. Major spoiler? Eller veldig minor?

Lenke til kommentar

Vet ikke om det passer helt her da men, haha. Drømte jeg så sesong avsltnuingen av Lost. Og på slutten av Scenen, så var Jack, Jacob. Så skrek Jack ut namnet til Røykmonstrert og han reagerte så det var namnet hans på en måte. Hehe, hadde vært litt kult og om det var sånn vi fikk vite namnet til dett uhyret :p

Lenke til kommentar

Syns det er skikkelig originalt og genialt gjort av Damon & Carlton jeg! Mye tøffere med en navnløs karakter - med fete nicknames som smokey, smokething, man in black osv., virkelig genialt :D Hadde vært for dumt hvis de hadde lagd et random navn til han, da de hadde muligheten til det (ved fødselen). Gjør hele karakteren mer mystisk også...

 

Litt sånn som Janitor i Scrubs.Fikk aldri vite navnet hans heller.

 

Og nei, han heter ikke Jan Itor :!:

Lenke til kommentar

Vil ikke akkurat si det er en spoiler, det er bare en offisiell uttalelse fra Darlton i et intervju

Ah, riktig. Har faktisk lest det før, på en plass det ikke var regnet som en spoiler. Men mulig de bare snakket om denne episoden. Vi får se innen... 8 DAGER :cry:

Lenke til kommentar

Lost har sjokkert oss mange ganger. Tom Friendly tok Walt, Ben våkner opp i Sahara, han som påstod at hans navn var Henry Gale var en av The Others, flashbacket var egentlig et flashforward, Hydra-stasjonen var på en annen øy og det eneste Arzt hadde helt rett om var at The Black Rock havnet i jungelen ved hjelp av en monsoon. Jeg ble sjokkert denne uka og det var noe som ikke var i episoden i det hele tatt. Sjokket kom først da jeg logget på nettet og så responsen til denne flotte episoden. Fansen hatet den.

 

Dette overrasket meg. Selvsagt, det har vært episoder som jeg har likt, men som seerne ikke har likt. I år har det vært slik med Recon, en episode mange synes var veldig svak, men en episode jeg likte svært godt. «Across the Sea» var ikke sesongens beste, men den ligger høyt oppe.

 

Her skal jeg fortelle om hvorfor jeg synes episoden fortjener mer respekt, og hvorfor jeg likte episoden så godt.

 

Across the Sea

Sesong 6 – Episode 15

 

A long time ago, on an island far,

far away ...

 

normal_across-sea-435.jpg

 

Jeg hadde ingen snøring om denne episoden. Dette kan ha vært en av grunnene til at jeg likte episoden så godt som jeg gjorde. Det var bare noen dager siden jeg hadde hørt rykter om at dette var Jacob/MIB-sentrert, men jeg tok ikke de ryktene noe særlig til meg. Episodetittelen visste jeg også. Bortsett fra det, ingenting. Jeg har ikke hørt på podcaster på en del uker og promoer sluttet jeg å se på i sesong 4.

 

Det er mulig folk hadde altfor høye forventninger. De ville ha en enorm flashbackepisode om øyas historie, som forklarte alt om hvordan ting ble som de ble. Den skulle dekke fra begynnelsen til nåtiden, og vise oss alt om The Frozen Donkey Wheel, Taweret, ruinene, Jacob, reglene, monsteret, egypterne, drømmene, MIBs mor, tempelet, healingen, The Others, betydningen av hieroglyfene, hytta i jungelen, monsterets variasjon av lyder og øyas store plan. Istedenfor fokuserte den på det menneskelige forholdet mellom brødrene og deres onde mor.

 

Jeg selv hadde for høye forventninger til sesong 6. «LA X» var en spennnende episode, men jeg stilte tvil til Flash-sideways. Jeg ble litt skuffet over FS de kommende episodene, fordi jeg håpet at Lost sesong 6 ville ha «The Constant» hver eneste uke. Jeg stoppet med forventningene og lot forfatterne fortelle historien hvordan DE vil at Lost skal være. De har tilfredstilt meg i alle år. Sesong 6 skal gjøre det samme og vi må glemme det at promoene bombarderer oss med «x timer igjen til slutten!!!». Se episoden som en Lost-episode og ikke som «Siste mytologiske avsløringen som kommer noen timer før selve finalen»-episode.

 

Vi starter episoden uten noe «Previously on Lost». Noe som er passende, fordi det virkelig ikke er noe «Previously on Lost». Vel, selvsagt, vi kan gå lenger og lenger tilbake i Lost, men da er det en helt annen historie. Det som var før Jacob og The Man in Black har ikke noe med våre Lost-karakterer å gjøre. Derfor trengs det ikke å fortelles i denne serien, men kanskje i noe annet.

 

Vi begynner midt i havet der en kvinne ser mot øya. Det er tydelig at hun har vært i en storm som har revet skipet. Ved første øyekast trodde jeg det var Ilana, og dermed trodde at vi ville se henne komme til øya og lære om hennes forhold til Jacob. I det hun gikk inn på stranda var hun ikke Ilana. Det gjorde ingenting, for noe annet var interessant. Dette var en gravid kvinne.

 

Jeg elsker musikken som blir brukt i denne begynnelsen. Flott tema som kan minne litt om musikken fra «Ab Aeterno», men likevel, annerledes. Det er utrolig hvor mye denne kvinnen har gått igjennom. Jeg kan prøve å forestille meg hvordan det er for en skadet gravid kvinne å svømme, gå gjennom en jungel for bare å finne noe ferskvann å drikke. Det er virkelig imponerende. I et speilbilde i vannet, slik Eko så monsteret i «The Cost of Living», ser denne gravide kvinnen en middelaldrende dame i jungelen. Det er noe ved denne nye kvinnen som er mystisk og skummelt. Jeg tenkte med en gang på at dette er moren til MIB. Hans beskrivelse av henne i «Recon» gav meg et bilde og det så ganske likt ut som denne kvinnen vi så her.

 

Hun tar den gravide kvinnen med til noe som ligner hulene i Lost. Det finnes flere huler på Lost, og vi kunne ikke være sikre på at dette er de samme som vi har sett våre Lost-karakterer i. Hun kom til øya ved en «accident», som er den typiske måten å komme seg til øya, ved en tilfeldighet. «One question simply leads to another,» sier den gale damen, og det er så sant. Er det en episode som gir et godt bilde på serien og fansen, er det denne. Hvordan den er villig til å svare på noe, men vil dermed skape flere spørsmål. Hvem var før Flight 815; The Others. Hvem var før The Others; DHARMA. Hvem var før DHARMA; Hostiles. Hvem var før Hostiles; Jacob og MIB. Hvem var før Jacob og MIB; Moderen. Hvem var før Moderen; Ja, sånn har det gått i alle år. Det må si stopp en eller annen gang.

 

De to starter å snakke engelsk, som jeg trodde de gjorde fordi det er egentlig deres naturlige språk, men det virker som de snakket engelsk etterhvert bare for seerne, og ikke fordi de snakket engelsk. For min del kunne de gjerne snakket latin hele episoden. Jeg liker godt når skuespillere tar seg tid til å lære seg å snakke et annet språk for en film/TV-serie. Samme det, vi går videre.

 

Claudia starter å føde og vi får vite at denne nye ungen, som blir pakket inn i et hvitt tørkle, er Jacob. Der røk teoriene om at Aaron er Jacob. Når hun legger seg ned er magen fremdeles stor. Jeg lurte på om dette var en liten blooper, men det kommer et barn til. Yes! Jacob og The Man in Black er brødre. Så flott. Det passer så bra til mytologien. MIB blir født, skrikende, og Claudia sier hun bare har valgt et navn.

 

The Man in Black har ikke et navn og det er ikke meningen at han skal ha et navn. Han er navnløs. «We don't have a name for it,» sier Ben. Dette vet vi. The Others har ikke et navn for det/han. Monsteret har blitt kalt for mye rart. Det fikk et navn av Rousseau, av DHARMA, av Flight 815-overlevende, ja, av de fleste som har møtt på det. Å gi monsteret et konkret navn hadde ødelagt det. Til og med navn som Esau, som har blitt teorisert lenge, ville fjerne mystikken til monsteret. Det er navnløst. Claudia plukket kun et navn. Hun ville bare ha et barn, og det var Jacob. Ved fødselen kom Jacob først.

 

Det så ut som Claudia kom til å være den gale moren, men før hun fikk være mor i det hele tatt slår den mystiske kvinnen henne med en stein, akkurat som Ana-Lucia slo ned et av The Others med en stein. Og der har vi blitt introdusert for en veldig interessant kvinnelig karakter i serien. Det er nesten hjerteknusende å se Jacob og MIB, ligge side til side, i hvitt og sorte tørkler, mens du hører skallen til deres mor bli knust av en stein av en gal dame. De blir født inn i den vakre verden som vitner til et brutalt mord.

 

Barndommen

 

normal_across-sea-079.jpg

 

MIB, eller rettere sagt: Boy in black, finner en boks på stranda. Jeg kommer til å skrive MIB resten av denne teksten bare for ordens skyld. Jeg kommer også til å kalle deres mor fo Moderen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om frisyren til denne gutten. Det falt ikke helt i min smak. Det han finner er et spill kalt Senet (ja, jeg leste dette. Jeg visste ikke om det på forhånd). Kenton Duty kommer fram og nå har vi endelig bekreftet at den mystiske gutten i jungelen er unge Jacob. Vi så han i to episoder, i «The Substitute» og i «Everybody Loves Hugo». I sistnevnte episode hadde han mørkt hår, som vi kan nå si var et frampek på at det er en større connection mellom The Man in Black og Jacob. Det lærte vi i denne episoden, og det var at de er brødre.

 

De blir enige om å spille dette spillet med sorte og hvite steiner. Det heter Senet. (Ja, jeg lærte det av nettet. Visste ikke navnet på forhånd). Deres spill begynner. Av en eller annen grunn kan MIB «se» reglene. Han har nok en dypere «communion with the Island» enn Jacob. Dette kan minne meg om kampen mellom Ben og Locke, der Ben så at John hadde en dypere tilknytning til øya som han ikke likte at han hadde.

 

Moderen går bort til MIB som sitter og ser på stranden. Hun forteller han at Jacob vet ikke hvordan man skal lyve. Jacob er ærlig og det blir etablert her at det er han som ikke har noe i mot hans mor. Han er glad i henne og tenker med hjertet, mens MIB ikke er det. Han er en nysgjerrig gutt som vil vite hva som er «across the sea». Han fester seg ikke på øya og skaper sin plass der. Han vil ut. Skal jeg dømme disse to barna, så ville jeg definitivt likt MIB bedre enn Jacob. MIB er mannen med ideen, mens Jacob er som en mammadalt. Dette gjør deres historie spennende å se på. Det er tydelig at Moderen favoriserer MIB. Hun gav han spillet. Det er hun som ville at han skulle bli beskytteren av lyset. Ved denne strandscenen lærer vi her at Moderen kom fra en annen mor. Jeg lurer egentlig på hvordan det ville vært å fortelle historien om det som var før Moderen.

 

Det hadde kanskje vært for kristent, men hva om Moderen ER Jomfru Maria. Jeg vet, tankene er litt «out there», men tematikken er jo der. Claire blir framstilt som Jomfru Maria i «Fire + Water», Jomfru Maria-figurene har vært sentrale i Lost veldig lenge. Og hva skjedde med Claire? Hun representerte det gode og spirituelle i mennesket, men ble overvunnet av mørkheten. Tenk om dette skjedde Jomfru Maria. Moderens klær minner om noe Jomfru Maria kunne hatt på seg og i følge Lostpedia er årstallet en gang mellom 200 før Kristus og 500 år e.Kr. Dette gir mening for meg og om Moderen er en hellig figur er det greit for meg, fordi hun greide å forme Jacob og MIB. Problemet er at Jomfru Maria var et syndefritt og godt menneske, og det kan du nok ikke si om Moderen. Om ikke Jomfru Maria kom til øya, søkte lyset og ble claimed av det. Hun var ikke den samme og hun bærer liknende trekk som gale Claire.

 

Et villsvin løper gjennom jungelen og vi hører skikkelig kul og ny musikk fra Michael Giacchino. Denne scenen minner meg om begynnelsen på filmen «Apocalypto» der vi ser en urbefolkning drepe et løpende villsvin. Her er det noen som dreper villsvinet før Jacob og MIB. Det er en annen gruppe mennesker. Vi ser dem ikke så nøye, men du store, de ser badass ut.

 

Etter at vi ble introdusert for The Others håpet jeg på en gal urbefolkning som vi har sett på film. Skitne folk med beinkjeder og skitne klær. Det fikk vi aldri. Det nærmeste var da Eko slo ned Jin, Michael og Sawyer og dro dem ned til hullet. Deretter viste det seg at Eko var ikke en del av The Others. Vi så jo Tempel-Others som gikk forbi Eko og Jin mens de gjemte seg (som jeg trakk assosiasjoner til da jeg så at Jacob og MIB gjemte seg på samme måte), men vi fikk jo aldri de kule «ekte natives» som jeg håpet på. Det var noe av det som skuffet meg med «The Man Behind the Curtain». Hostiles var jo ikke noe annerledes enn slik de så ut i Decoy Village (det stedet der de tok Michael i sesong 2). Jeg tenkte vi aldri kom til å se noen ekte kule natives, men det gjorde vi her. Og det beste var at vi ikke så så mye av dem heller. Skjult av blader ser vi tre jegere i ordentlige badass-befolkning klær.

 

De kommer tilbake til Moderen som forteller at de er her for en grunn. MIB som er den nysgjerrige vil gjerne ha svar, og moderen tar de med. Hun forteller det kule slagordet til MIB. De er farlige mennesker: «They come, they fight, they destroy, they corrupt. And it always ends the same». MIB ender til slutt opp med et liknende syn på menneskeheten som Moderen. Han er også like utålmodig som Flocke.

 

Lyskilden

 

normal_across-sea-170.jpg

 

Dette var en veldig kul scene. Lyshulen likte jeg veldig godt. Folk klager på CGI. Ok, men det vet vi allerede. Lost er ikke verdensmestere i CGI, men det er fordi folk fokuserer for mye på det vi ikke vet hvordan ser ut. De har klaget på røykmonsteret i «Dead is Dead», men hvordan vet de hvordan et røykmonster ser ut? Andre ting kan de klage over, sånn som helikopterkrasjet i «There's No Place Like Home Part 2», men det er fordi vann-CGI er dyrt for å få det helt riktig. Ubåt-scenen fra «Follow The Leader» er jeg enig med, den så ikke veldig bra ut, men den så fantastisk ut i episoden som fulgte den. Gode CGI-scener klager de ikke over, fordi de ikke ser at det er CGI. Dette kan være sanddynene i «Confirmed Dead» eller maisåkeren i «Born to Run». Enda verre er når de klager over ting som ikke er CGI sånn som de som ikke likte «compositingen av Tower Bridge i London-scenene» i sesong 4-finalen som var filmet i London.

 

Jeg hadde ikke noe i mot det lyset CGI-messig. På natten så det veldig kult ut. Jacob og MIB går bort til det og blir bedt om aldri å gå inn dit. Det er noe veldig magisk ved det. Jeg får assosiasjoner med Narnia og andre fantasifulle fortellinger ved det. Og det er nettopp det denne episoden er. Det er som en fantasifullt eventyr.

 

Hun forteller at det lyset finnes i alle mennesker. Vi er tross alt 2000 år tilbake i tid, så slike tanker var ikke uvanlige. Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke ville ha sagt det. Fans reagerte på det hun sa, men det vet vi jo ikke for sikkert. Hun forteller at en av brødrene må passe på lyset, for de grådige menneskene vil prøve å finne det og slukke det. Hvis lyset slukkes her, så slukkes det overalt. Det er fullt mulig hun tok feil. Øya eksisterer ikke i FS, med andre ord, lyset er borte. Verden eksisterer.

 

Jeg kan kanskje skjønne hvorfor fans er litt usikre på dette lyset i denne scenen, men vi lærer senere at dette lyset har jo mye å si for Lost egentlig. Det kan være litt rart å introdusere det, men etter å ha sett det lyset bak kammeret der hjulet skal bygges, er det ikke rart. Dette er ikke noe nytt i serien. Dette lyset har vi sett flere ganger før. Hver gang noen har tuklet med lyset ser vi det. Vi ser hvordan lyset har mistet den originale gule fargen når Locke vrir hjulet (som har en grønnere farge) enn når Ben gjorde det. Jeg kommer tilbake til hjulet lenger nede.

 

Andre gang vi ser dem spille sier Jacob at det virker som MIB finner på regler hele tiden. MIB sier at en gang kan han finne på regler han kan spille etter. Jeg elsker alle disse sitatene som kan flott knyttes med det vi ser senere i Lost. Etter at MIB blir til røykmonsteret starter Jacob sitt nye spill der han skal motbevise MIB om at mennesker har muligheten til å skille rett og galt. Uansett om Jacob har sine regler i dette spillet, gjelder fremdeles den store regelen Moderen satte opp for dem. De kan aldri skade hverandre. Denne regelen brøt Jacob to ganger, men jeg skal nevne litt om den senere.

Det som er spesielt med nettopp dette øyeblikket er at MIB kan se en kvinne i bakgrunnen. Jacob ser henne ikke, bare MIB.

 

MIB kan se døde mennesker slik som Hurley. Nå kan vi skille mellom det som er vanlige visjoner og det som er MIB i form av et dødt menneske. Noen ting er visjoner som er skapt av øya, fordi øya er spesiell. Noen visjoner er MIB. Da Flocke så unge Jacob i jungelen var det øya som viste han det. Vi kan si mye om hva Jacob og MIB har gjort for øya, men den som er på tronen er ikke Jacob, MIB eller moren. Det er øya som bestemmer opp i alt dette. Det er øya som leder folk til lyskilden og som hindret MIB i å finne den. Det er øya som hindret våre Lost-karakterer i å finne fyrtårnet, fordi de ikke var ment til å finne det ennå. MIB var ikke ment til å finne lyskilden, uansett om han lette hele livet. Han så det først når det var hans tid, når Jacob tok han med dit.

 

Claudia tar han med til landsbyen og sier at han kommer fra «across the sea». Han tilhører ikke øya, og dette er starten på MIBs ønske om å dra vekk herifra.

 

Han henter Jacob og vil at han skal være med han. Han vil ha han med til landsbyen. Jacob går løs på han og de ender opp i en slåsskamp, der Jacob slår og ikke MIB. Slik som MIB sa til Jacob under spillet litt tidligere den dagen. «It's against the rules». Jacob brøt regler under spillet Senet og nå brøt han de igjen ved å banke opp broren sin. Han er ikke ment til å skade han. Moderen skapte denne regelen. Dette er virkelig en intens scene når MIB forklarer for Jacob at Moderen ikke er den virkelige moren. Vi føler følelsene til alle tre i denne scenen og reaksjonene er sanne. Moderen sier at han aldri vil komme seg av øya, men MIB er uenig og sier at en dag skal han bevise det.

 

30 år senere

 

normal_across-sea-307.jpg

 

Jacob lager et veggteppe, og vi vet hvor god han blir til slutt. Moderen ser akkurat den samme ut, bare her er hun enda mer sliten. Hun skjønner nok at hennes tid er snart omme og at hun trenger en erstatter. Nå vet vi at hun ikke blir eldre. Hun har gjort dette med Jacob og MIB også. Hun har også gjort det slik at de ikke kan drepe hverandre.

 

30 år senere og Jacob og MIB spiller fremdeles det spillet. Det er fordi de fremdeles spiller et større spill her på øya. Spillet i denne episoden er om moral. Vi stiller spørsmål rundt hvem som er god og hvem som er ond. Det finnes ingen som er 100% på noen side. Det samme gjelder Jack og Locke. Ingen vipper på en skala, det er for mye grått for det. Jeg lurte virkelig på hvorfor MIB holdt seg med disse menneskene, fordi han likte ikke at folk kom til øya. Det gjør ingenting, fordi han forteller at de er egoistiske, grådige og upålitelige. Han liker dem ikke, men er sammen med dem fordi enkelte er ute etter svar, akkurat som han.

 

Jacob er uenig med hans mor. MIB og Moderen deler en ting og de synes menneskene er «bad». Jeg bruker ordet «bad», fordi det alltid har vært en forskjell mellom dette. Det er «bad» mot «good» people. The Others sin filosofi bygger på dette. De vil ha «good guys».

 

MIB beviser noe for Jacob ved å kaste dolken hans mot brønnen. I samme stil som i «Live Together, Die Alone» der Eko kaster beltet mot den elektromagnetiske veggen. Det er steder på denne øya der metall oppfører seg annerledes. Jacob drar ut dolken. Det er interessant å se historien bak denne dolken. MIB smidde den en gang når han var med landsbyboerne. Han brukte den for å drepe Moderen. Deretter plukket han den opp igjen etter at han ble røykmonsteret og gav den til Ricardo, for å drepe Jacob med den. Jacob kjente igjen dolken. «Who gave you this!» ropte han til Ricardo. Senere havnet den hos Dogen, som sparte den og ville at Sayid skulle bruke den i 2007.

 

MIB er under bakken og Moderen kommer ned. Plutselig ser jeg, før det blir avslørt ordentlig for seerne, et hjul. Dette trodde jeg de kom til å droppe. Det tidligste i tidslinjen vi har sett det hjulet er fra forrige sesong der de tidsreiste. Locke gikk ned brønnen i det et tidsflash var i gang. Når han kom seg ned, etter tidsflashet, var det ikke noen brønn der. Statuen var bygget (og den så relativ ny ut. Den hadde en brunfarge i forhold til den gråfargen den hadde i 1867). Til tross for at de tidsflyttet seg langt tilbake i tid ble hjulet bygget, men de kom seg inn i det kammeret på en annen måte.

 

normal_across-sea-380.jpg

 

The Man in Black greide å manipulere lyset bak veggen der han skulle bygge hjulet. Han ville kanalisere vannet og lyset, men det som skjedde var at vannet ble fryst pga lyset. DHARMA-folket greide nesten å ødelegge lyset i 1977 ved å tappe inn i den elektromagnetiske lommen i The Swan. Etter som The Man in Black sa at de bygget mange brønner på øya for å finne denne elektromagnetiske energien kan vi lett anta at det fantes en brønn her også. DHARMA-folket ødela nok den brønnen. Etter at DHARMA traff kilden og lyset har nå minsket. Vi fikk Flash-sideways og ingen kvinner fikk muligheten til å få barn på øya.

 

Jeg tenkte at vi muligens kom tilbake til The Frozen Donkey Wheel, men ikke at vi kom til å se hva som var på andre siden av hjulet. Det hadde jeg aldri trodd, fordi det ville vært som å midi-chloriane den energien bak. Vi vet at det er eksotisk negativt ladet materie. Det var veldig kult å se denne materien. Når hjulet knyttes med energien så skaper det en ladning. Ved å vri hjulet så vrir man på materien, tukler med den, og da får man uventede resultater. Ben sa det: «Because the result is both dangerous and unpredictable. It's a measure of last resort». Dette er ingen overdrivelse. Å tukle med lyset er veldig farlig.

 

Det lyset ER den energien som er under øya, og jeg skjønner ikke hva fans klager over. Vi så energien. Okay, jeg kan skjønne det. Noen ting er best å ha for vår fantasi, men fansen klaget over at vi ikke fikk nok svar i denne episoden Lyset er egentlig et svar på mange ting. Hvorfor var det dumt at vi så denne lyshulen?

 

Vi lurte fælt på hva som var bak den elektromagnetiske veggen og Damon svarte med at han tror det nok er veldig høyt og veldig lyst. Ved å sprenge hydrogenbomben slapp lyset ut. Øya var døende, fordi lyset holdt øya i live. Det gjaldt å komme seg vekk fra øya, noe en del gjorde. Det har vi sett. Ben, Ethan, Roger, Charles, Eloise, Pierre og mange andre kom seg vekk fra øya før den sank.

 

I tidslinjen passer det så utrolig bra at Moderen dekket til brønnen. Dette endte opp med at MIB startet å grave, men orket ikke det mer. Det måtte være en annen vei, så han gravde en tunnel et annet sted. Det er den tunnelen vi så Ben krype igjennom. Da kom han endelig tilbake til hans arbeidssted. Han bygget ferdig hjulet (om ikke det var egypterne som gjorde det for han). Kanskje han prøvde å vri det, men det fungerte ikke. Det er mulig noen egyptere prøvde det samme, men det funket for dem. Og MIB visste at han ikke greide det, fordi Jacob var tilstede. Jacob beskyttet lyskilden og dermed var MIB ikke fri fra øya.

 

Titus Welliver bidro til en solid skuespillerprestasjon i denne episoden. Fy søren, det var skikkelig overbevisende. Hans raseri etter at landsbyen var ødelagt trekker meg tilbake til raseriet til Flocke i forrige episode, etter at han hadde blitt dyttet ut i vannet.

 

Moderen tar Jacob med til lyshulen igjen, bare her er det på natta. Nå kan fansen slutte å klage, for lyshulen ser ordentlig magisk ut på natta. Jeg likte den veldig godt nå. Lysstrålene som skimtet fra smale åpninger over hulen minnet om lyset som kom fra The Swans lyskaster. Skuespillerprestasjonen til Mark Pellegrino synes meget godt her. «No, it doesn’t. You wanted it to be him, but now I’m all you have». Vi ser den sårbarheten hans veldig tydelig. Hun gir han en kopp med vinen og sier at nå er de samme. Mon tro om den vinen som Jacob gav Ricardo hadde noe å si på hvordan han holdt seg i samme alder i 170 år. Det blir også litt mer bibelsk av det.

 

Moderen og Jacob går tilbake til hulene og Moderen ser at det blir storm. Siden MIB og Moderen er ganske like, er det mulig at det var hun som brygget til stormen. Akkurat som at MIB laget stormen i «Ab Aeterno». Jacob henter noe ved, og Moderen ser at MIB har vært i hulene. Hun plukker opp den sorte steinen før jeg skvetter som bare det. En dolk går igjennom henne og grunnen til at hun ikke vil at MIB skal forlate øya er fordi hun elsker han. Denne episoden er utrolig vellagd på å fortelle forholdet mellom MIB og Moderen. Det er virkelig følelsesmessig, og selv om vi hadde dekket mye hvis dette var en tradisjonell flashback-historie, hadde ikke følelsene vært der, fordi det kreves en hel episode for å bygge opp disse følelsene. Disse stundene på stranda og i hulene er nødvendige, og episoden hadde vært platt om de gikk rundt på øya og svarte på mytologiske spørsmål.

 

Det er fælt å se Jacobs skrekkslagne ansikt etter at MIB har drept moren. Jeg elsker denne Kain og Abel-historien som har blitt presentert her, og hvordan Jacob bryter reglene nok en gang. Han banker opp broren sin og drar han til lyshulen. Jeg skjønte at dette kom til å bli skapelsen av røykmonsteret. I det han ble skylt ned ventet jeg på det. Spenningen stiger. Vannet blir mørkere og BOOM! Røykmonsteret flyr ut. De som klaget på at røykmonsteret er for grått kan gjemme seg. Her har den en fin sortfarge.

 

normal_across-sea-567.jpg

 

Jeg synes det er skikkelig passende at monsterets skapelse var meget «comic-book»-aktig. Jeg har tidligere nevnt Dr. Manhattan i sammenheng med Jacob og Desmond, men det er fint å nevne det her også. Jon Osterman havnet i et kammer som delte opp molekylene i kroppen hans, men han ble satt sammen igjen og ble til Dr. Manhattan, en allvitende person som har kapasiteten til å gjøre alt nesten. MIB er ikke død, han lever fremdeles, bare nå har han mistet hans «humanity». Han brukte sin gamle kropp hele tiden. Slik som han viste seg for Ricardo og slik han var med Jacob i «The Incident» var fremdeles MIB i hans menneskelige form, men han var ikke menneske. Han ble slukt av lyset.

 

Det lyset eksisterer i monsteret og når monsteret scanner sinnet til andre mennesker, da kan man se dypt inne i monsteret og se en del av det lyset som var inne i hulen. Ut av lyset kom mørket, noe som passer fint til symbolikken i serien. John Locke derimot hadde en dypere tilknytning til øya enn mange andre. Han kunne se dypere inn i monsteret og så lyskilden. De overraskende fjesene til Jacob og MIB da de først ser lyskilden kan minne om John Lockes fjes da han ser monsteret for første gang i «Walkabout». Han blir blendet og tiltrukket av dette lyset. MIB sa at lyset var «beautiful», som Locke også beskrev lyset han så i monsteret i «Walkabout». Han ville se det igjen, men neste gang han ser det ser han kun det mørke som er slukt om denne lyskilden. Når han ser det i «Exodus» er han skrekkslagen. En mørk røyksøyle er det han møter og ikke «a very bright light» som han beskrev for Eko om hans første møte med monsteret. Likevel var Locke villig til å bli dratt ned i hullet fordi han trodde fremdeles på denne lyskilden.

 

Det er passende for at DHARMA kalte monsteret for Cerberus, fordi Cerberus var vakthunden til underverdenen. Hvis MIB er vakthunden, så er Moderen vakten.

 

Jacob finner kroppen til MIB ved steinene i elva. Dette er interessant. Vi har sett noen bli påsmørt den rare miksturen til Locke to ganger. Første gang tok Boone den og andre gang tok Locke den. Denne miksturen var som Locke sa, en måte å snakke med øya. Første visjon, Boone sin, var øyas måte å vise noe som liknet på en hendelse fra denne episoden. Den viste Shannons døde kropp, spylt ut av monsteret, i utkanten av elva.

 

Den andre visjonen var av Locke i flyplassen som gir mange pekepinner på ting som ville skje videre i sesongen (og mest sannsynligvis, videre i serien). Men tilbake til denne episoden.

 

Jacob går bort til kroppen hans og sørger. Dette har vært en fantastisk broderfortelling og det er virkelig synd at mange ikke falt for denne. Vi fikk sympati med seriens antagonist, og det er veldig flott for historien. En som bare var villig til å komme seg av øya elsket moren sin høyt. Han endte opp med å bli som henne, drepe alt som kommer til øya, og det er en tragisk fortelling om en storartet karakter.

 

Apropos lyset og hvordan lyset kastet ut kroppen til MIB. Kan lyskilden ha vært den som plasserte kroppen til MIB ved elva. Det virker ikke som han ble skylt til land, han hadde armen over greina. Det virker som lyskilden dro han inn og zappet hans kropp til et sted der Jacob ville se han. Tenk tilbake på tidligere hendelser.

 

Desmond vridde om failsafe-nøkkelen. Han tuklet med energien, energien som også knyttes til lyskilden. Fargen på lyset ble annerledes. Det var det hvite lyset, men himmelen ble rosa/fiolett. Etter det så imploderte stasjonen og lyskilden, på samme måte, plasserte våre karakterer på tilfeldige steder på bakken. De kunne umulig ha blitt skutt ut. De var alle under bakken og dødd uansett. De ble zappet utenfor The Swan.

 

Eller hva med Flight 316. Det kommer et gigantisk lys (timeflash) og øya zapper Hurley, Sayid, Jack og Kate. Øat zapper dem til steder på øya. Hvem vet, kanskje lyskilden zappet Jack fra Flight 815 og lot han våkne opp i en bambusjungel, en bambusjungel som ligner den som er i nærheten av lyskilden.

 

Siden lyskilden er grunnen til at hjulet kan transportere mennesker til Tunisia, så passer det helt perfekt med at det er lyskilden som transporterer folk til tilfeldige steder på øya som vi så med The Swan-implosjonen og hvordan kandidatene ble zappet av flyet og inn på øya i 1977. Lyskilden kan transportere folk, og derfor transportere Ben og John til Tunisia.

 

Hvis lyskilden kan det, og lyset finnes i røykmonsteret, så passer dette veldig bra med hytta i jungelen. Den kan transporteres til tilfeldige steder i jungelen for å vises for karakterer. John Locke ble transportert fra The Swan til under et digert tre der han ville finne Jesus-staven til Eko. Lyskilden transporterte Desmond fra det hemmelige fail safe-rommet til utenfor et tre (faktisk det samme treet som Locke våknet under. Antar at det er på den andre siden) og var ment til å finne bildet av han og Penny.

 

Hytta ble bygget på et sted. Det er der den alltid har vært, men den kan vise seg for andre, transportere til andre steder på øya, fordi monsteret har overtatt hytta. Monsteret har lyskilden i seg og kan vise hytta for Hurley, men også nekte å vise hytta for John. Det er også mulig at den beveger seg til lommer på øya der denne lyse energien eksisterer.

 

Apropos hytta, så var jeg på en fest på fredag og der så vi en bondegård. Dette måtte vi bare ta bilde av. Ignorer gjerdet:

 

cabind.jpg

 

Hytta kan transportere seg overalt. Til og med til Bjørkelangen. :p

 

 

Jacks kommentar om fyrtårnet er veldig interessant. Hvordan de aldri har funnet det. Hva om det egentlig ikke finnes der. Det viste seg for Hurley og Jack. Når kameraet tiltet mot toppen ser vi et lite lensflare i speilet, og man kan tenke seg at dette er en del av lyskilden. Når Jack og Hurley nærmer seg fyrtårnet eller the LIGHThouse ser vi skyggen til det. Egentlig skal det lage en stor skygge, fordi det er et stort tårn, men den har nesten ikke skygge i det hele tatt. (Ja, jeg vet. Bare bunnen er ekte. Resten er CGI), men hadde det ikke vært kult om dette var bare noe som ble skapt av lyset, fordi det er meningen at Jack og Hurley skulle finne det.

 

Siden lyset kan transportere mennesker, så kan det hende at Jacob brukte fyrtårnet til å transportere seg selv til alle stedene på verden. Han kunne umulig ha strevet meg The Frozen Donkey Wheel hele tiden. Å komme seg til Tunisia for hvert eneste besøk. Han stilte nok inn på speilet, kom seg til hvert eneste location (vi så kirken fra Sawyers flashback og det steder Jin og Sun giftet seg på). Jacob sa han ikke får bruk for fyrtårnet lenger, fordi han trenger ikke å komme seg av øya lenger. (Også er han død da).

 

Men tilbake til handlingen.

 

Adam og Eva

 

Forfatterne har dratt en skikkelig «long con» på oss. Adam og Eva var, da det ble introdusert, et helt greit mysterium. Vi fikk en del mysterier i sesong 1 og Adam og Eva var et greit lite sesong 1-mysterium. Det var ikke på nivå med «Hva er øya» og «Hvordan fikk Locke følelsen i bena igjen», men det var på nivå med «Hva er kabelen» og «Hvem slo ned Sayid?».

 

normal_across-sea-597.jpg

 

Jeg husker en gang på Lost-Norge der en kar «spoilet» at Adam og Eva var Amelia Earhart og hennes navigatør. Aah, the memories.

 

Etter som mysteriet ikke ble avslørt ble det litt mer interessant. Det faktum at det ikke ble nevnt engang gjorde det hele enda mer mystisk. I sesong 2 var de mindre og mindre interessante og det så ut som et spørsmål som ville bli glemt, men i sesong 3 ble det interessant igjen. Hvis man spilte Room 23-videoen baklengs hørte man «Only fools are enslaved by time and space». Et emne som var et frampek på neste episode. Denne beskjeden ble også delt opp i et anagram «Bones of lost Nadlers may lay deep in cave». Etter at tidsreising ble et mer sentralt tema, ble diskusjonen rundt «Adam og Eva» interessant.

 

Nå var diskusjonen rundt hvilke Lost-karakterer som ender opp som Adam og Eva. Det kunne vært Desmond og Penny, Rose og Bernard, Jack og Kate, Sawyer og Kate, Jin og Sun, ja, det kunne vært mange. Siden Jack sa de hadde ligger der i muligens 50 år tenkte jeg at Rose og Bernard kunne være mulige kandidater (haha, ordet kandidat kan ikke sies uten å tenke på sesong 6). Vi vet at de tidsreiste til 1954. Timingen hadde vært perfekt. Det er mulig de hadde blitt hardt skadet av pilene. Kom seg til hulene for ly. La seg ned og døde sammen. Det hadde vært nydelig, men hadde ikke forklart steinene. Steinene hadde kun vært symbolsk pga hudfarge, men ikke noe utover det. Hvorfor skulle Bernard eller Rose ha to steiner i lommene. Nei, det hadde vært rart, selv om timingen hadde passet.

 

Vi kom tilbake til disse kroppene i «Lighthouse» der nesten eneste grunn til at de dukket opp var for at Hurley skulle si «hva om vi tidsreiser og dette er oss». En replikk som nesten virket litt forced, men som skulle være her for å minne de andre som ikke følger med like slavisk på serien som oss om at dette er tidsreisende Losties. Det var som å få servert det på et sølvfat at dette er en av våres karakterer. Det lille «pushet» vi trengte mot avsløringen.

 

Her tok vi grundig feil. Vi var så fokuserte på at dette skulle bli Lost-karakterer at vi ikke så at dette kunne være noen fra denne episoden til tross for at vi brukte mye tid i hulene.

 

Jeg skjønte ikke at MIB og Moderen skulle bli Adam og Eva. Først når Jacob tok opp steinene kom tanken til meg. «Aaaaah, det er DE som er Adam og Eva». Moderen hadde dødd og Jacob hadde allerede lagt MIB til hvile. Det burde kommet tidligere, men det gjorde ikke. Det krysset virkelig ikke tankene, så derfor var det en veldig kul avsløring.

 

Darlton har uttalt seg om Adam og Eva-mysteriet en gang for lenge siden om at når vi får vite det så skulle vi skjønne at de har planlagt dette i lang tid. Det hadde passet å være Jack og Kate pga fargen på klærne de har på seg under denne scenen (etter at de var jaget av bier).

 

Jeg tror virkelig at historien med MIB, Jacob og Moderen har vært planlagt helt fra begynnelsen. Du kan ikke unlate å tro det med tanke på scenen mellom Walt og Locke og Backgammon fra Piloten. Hadde de hatt en sesong på å fullføre Lost hadde de gjort det slik. Jacob hadde kommet til Jack i sesong 1 og sagt at Christian Shephard-spøkelset er monsteret, men er fanget på øya. Han vil dra fra øya også. Vi hadde lært om hans tidligere forhold mellom han og Jacob. Vi hadde funnet om nummerene takket være Jacob og visst at han har fått alle flight 815-karakterene på øya. Mot slutten av sesong 1 hadde vi startet kampen mot dette spøkelsesmonsteret. Vi hadde funnet ut at monsteret egentlig var et offer helt i begynnelsen og døde sammen med moren sin på øya. De hadde spilt et spill akkurat som Locke. Til slutt hadde de tilintetgjort MIB og endelig kunne leve fritt uten monsteret. Sesong 1 og Sesong 6 passer godt sammen, fordi mye av skjellettet på sesong 6 har vært planlagt lenge. Bare tenk på det. Røykmonsteret, i form av Christian, leder Jack til hulene der han ble lagt til hvile. Etter at Jack hadde gitt talen om å «leve sammen, dø alene», finner vi nå ut at MIB og Moderen var folk som døde alene.

 

Vi får flashforwards langt langt fram i tid. Mange hatet dette, men jeg fant det passende. Det var veldig rart å få det, men de fikk det til å passe. Dette var den første episoden uten noen av hovedkarakterene. Det var nødvendig å vise oss noen av dem for å få denne episoden til å føle litt mer som en Lost-episode og mindre som en fortelling om Jacob og MIB. I bunn og grunn handler dette her om Jack, Kate, Sawyer og resten av passasjerene på Flight 815. MIB og Jacob bidrar til rammen rundt disse karakterene. Flashforwardet var der for å vise hvor langt vi har kommet og også knytte sammen denne historien med historien til Flight 815-overlevende.

 

Jeg tror det virkelig var et rett trekk å vise dette. Selv om vi er på Lost-øya og ser ting vi har kjenner til, er det ikke Lost uten de karakterene vi bryr oss mest om. Jeg kunne gjerne sett Mark Pellegrino og Titus Welliver hele tiden, men det generelle publikumet har ingen følelsesmessig forhold til dem.

 

Giacchino brukte en del musikk fra «Ab Aeterno» for denne episoden. Primært gjelder dette «The Man in Black» sitt tema. Det mørke strykertemaet går igjen gjennom episoden. Dette temaet tok han til et nytt nivå i denne episoden. Det ble en stor musikk-komposisjon i denne episoden, og spesielt i scenen der de ser lys-hulen for første gang og når MIB legger merke til at hele hans gruppe med folk er døde.

 

Tiden etter MIB og Moderens død

 

Et av de beste tingene med Lost er å forestille seg hva som skjedde. Jeg likte det nesten bedre da vi ikke visste om Rousseaus historie på øya, fordi vi laget fan-fictions, RPGer, manus og teorier til hennes ekspedisjon. Det jeg elsker med denne episoden er at den kunen passet fint til en to-parter. En dobbelepisode om Jacob og MIBs utvikling på øya, og det som skjedde senere. Etter opplysningene vi har fått i denne episoden (og tidligere i serien) må vi nå fastslå hva som har hendt fra denne tiden til 1867, året da Ricardo kom til øya.

 

Jacob forstod nå at det var hans jobb å beskytte stedet, å beskytte lyskilden, å beskytte selve øya.

 

Det var fremdeles lys fra lyskilden etter at monsteret oppstod. Det betyr at monsteret bare tok med seg en del av denne lyskilden, som hindrer det fra å forlate øya. Det er fremdeles lys i hulen, fordi Jacob er i live. Jeg tenker meg at Jacob fikk en aztec-befolkning til øya. Det er fullt mulig at øya beveget seg og en båt kom til øya. De forplantet seg og Jacob viste dem kilden. For å beskytte kilden bygget de et stort tempel over det. Lyskilden er under det de kalte for The Spring.

 

På samme tid drev MIB å gravde seg fram til kilden. Det er jo en grunn til at det finnes så mange tunneler og underjordiske ganger i nærheten av tempelet, et tempel som ble bygget for å holde MIB ute.

 

Vannet i The Spring var mørkt etter at Jacob døde. Kanskje det egentlig skulle komme en glow fra vannet? Om de reddet livet til Ben så var det et lys som reddet han, det var Jacob som reddet Ben, fordi Jacob er lysets beskytter. Det hadde vært veldig kult. Når Hurley ser Jacob i «Lighthouse» sitter Jacob og studerer vannet. Kanskje tenker på sist gang han besøkte tempelet og minnet om det vakre gule lyset. Sayid ble healet av det mørke vannet, han ble healet av MIB.

 

DHARMA var også interesserte i tempelet. De fant disse lommene på øya med høy energi, og det eksisterte slik energi ved tempelet. De markerte dette på kartene deres og derfor er det en DHARMA-logo ved tempelet i kartet fra «Meet Kevin Johnson». DHARMA greide selvsagt ikke å komme seg dit for å eksperimentere.

 

Jacob fikk nok noen egyptere til øya også. Egypterne var intelligente og fantastiske håndverkere. Siden tidevannet går litt opp og ned på øya, så er det mulig at foran Taweret-statuen var det grunn. Det var en steinflate og på den bygget det Taweret statuen. De to føttene bygget de først og deretter reiste statuen opp på føttene. For å hedre Moderen bygget de Taweret, den egyptiske gudinnen over fruktbarhet. Det kan også hende at det var MIB som ville at statuen skulle reises. For å hedre hans virkelige mor, den gravide kvinnen som ble vasket til stranden.

 

Det kan også hende at det var allerede egyptere på øya, og moderen var en del av denne befolkningen. Hun forlot dem. De startet å bygge en statue i ære av henne, fordi de så at hun hadde evnen til å forbli den samme alderen hele tiden. Etter hennes død gjorde de statuen ferdig.

 

På den sikre siden bygget egypterne også en mur rundt tempelet. Det var ikke bare aztekere og egyptere på øya. Grekere også. Veggteppet til Jacob fra «The Incident» preget av egyptiske symboler og gresk skrift. Det inneholder mange egyptere som tilber øyet til Horus. Øyne har stort å si, men det allseende øyet her er nok ikke Jacob, men øya. Egypterne tilber øya, de ser at den er spesiell og har derfor den store arbeidsmoralen om å bygge.

 

Grekere tilba øya de også. Vi ser mye tegn til greske konstruksjoner. Ruinene fra «The Brig» kommer nok fra grekerne, som muligens bygget et tempel. Uheldigvis ble det nok ødelagt, helt sikkert i den forferdelige stormen i «Ab Aeterno».

_____________________________________________________________

 

Man of Science, Man of Faith får nesten en ny betydning pga mottakelsen til denne episoden. Jeg husker tilbake i sesong 3 med «Flashes Before Your Eyes» der det var delt mellom et publikum som elsket det eller ikke. De som hatet den var fordi den inneholdt tidsreising og hadde Desmond i London for nesten hele episoden. Andre elsket den for nettopp dette. Er det fansen som er «men of science» som elsket episoden og «men of faith» som hatet den? Kanskje det, for liknende respons fikk denne episoden. De som er «men of science» fokuserer på det realistiske og tenker detaljene. Det var responsen på «Across the Sea». Den svarte for lite på spørsmål, var for «magisk» og ikke slik de ville ha den. De drar opp mange detaljer som den ikke svarte på. Så var det de som er «men of faith» som likte den og har ikke noe i mot fantasi, overnaturlighet og tenker ikke i detaljene, men på det store bildet? Det er bare en tanke, som nødvendigvis ikke er korrekt, men fikk meg til å tenke.

 

Jeg likte både «Flashes before your Eyes» og «Across the Sea», og morsomt nok så har jeg alltid fått midt på når det gjelder disse testene rundt hvilken hjernehalvdel man bruker mest. Som regel havner jeg på høyre hjernehalvdel, men er på grensen til venstre.

 

Min rangering av episoder denne sesongen:

 

Ab Aeterno

Happily Ever After

Everybody Loves Hugo

Across The Sea

LA X, Parts 1 & 2

The Candidate

The Substitute

Dr. Linus

The Last Recruit

Recon

Lighthouse

Sundown

The Package

What Kate Does

 

Jeg kan selvsagt ikke si hva andre skal mene. Jeg synes episoden var velskrevet. Hadde vi bare hatt scener mellom Moderen, MIB og Jacob gående på øya og forklart ting for oss hadde det vært som en historietime. Lost er en serie om mysterier. Mysteriene trengs, og selv om vi lærer mye mer om dem, så synes jeg ikke store mysterier skal avsløres ved hjelp av en massiv eksponering.

 

Jeg husker at dagen før jeg så «LA X» så jeg filmen «Det sjunde inseglet». En fantastisk film der en kriger spiller et spill med Døden. Veldig ofte, denne sesongen, tenker jeg på den filmen, og jeg tenkte det meget godt i denne episoden. De siste brikkene beveger seg mot finalen. Jeg kan virkelig ikke vente. Den kommende uken kommer til å være gæren.

 

30bergman-2-600.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Fyf Choekaas! Lost blir 100 ganger bedre etter å ha lest recappene dine. Jeg tror dette gjorde denne episoden langt bedre for de som ikke likte den så godt (pga. lite svar etc. - svar som ble så mye større og bedre etter dine synsningner) og tilnærmet perfekt for oss som syntes dette var en god episode.

 

Jeg la spessielt merke til to av dine aha-teorier - Hadde vært så genialt hvis disse hadde vært sann!

 

Eller hva med Flight 316. Det kommer et gigantisk lys (timeflash) og øya zapper Hurley, Sayid, Jack og Kate. Øat zapper dem til steder på øya. Hvem vet, kanskje lyskilden zappet Jack fra Flight 815 og lot han våkne opp i en bambusjungel, en bambusjungel som ligner den som er i nærheten av lyskilden.

Siden lyset kan transportere mennesker, så kan det hende at Jacob brukte fyrtårnet til å transportere seg selv til alle stedene på verden. Han kunne umulig ha strevet meg The Frozen Donkey Wheel hele tiden. Å komme seg til Tunisia for hvert eneste besøk. Han stilte nok inn på speilet, kom seg til hvert eneste location (vi så kirken fra Sawyers flashback og det steder Jin og Sun giftet seg på). Jacob sa han ikke får bruk for fyrtårnet lenger, fordi han trenger ikke å komme seg av øya lenger. (Også er han død da).

:thumbs:

Lenke til kommentar

Her er mitt veldig seine recap på grunn av høytids-fylla, og selvfølgelig Alan Wake som må være noe av det som har oppslukt meg mest siden The Mist(bok og film lagd av Stephen King) og selvfølgelig Lost.

 

LITT ALAN WAKE SPOILERE

Likt Lost har Alan Wake denne gode bruken av cliffhangere, karakterutviklinger, mysterier, spenning og plot twist. Du spiller Alan Wake, en forfatter som under merkelig omstendigheter kommer til et sted(litt likt Twin Peaks) hvor alt ser ok ut ved første øyekast men dette viser seg å være feil. Når mørket kommer, så blir Alice, kona til Alan mistenkelig bortført. Alan våkner så opp en uke etterpå i kanten av stupet, og finner ut etter å ha kjempet mot fienden(som er mørket) at øya og hytten Alice og Alan var på når Alice ble kidnappet ikke er der mer. Den er under vann, og har vært det siden 70-tallet.

 

I tillegg til en comic-relif i en av vennene til hovedpersonen, Alan Wake som heter Barry(litt lik Hurley, bare mindre irriterende) oppi alt dette som er dystert og tøft. Å jeg må si dette spillet er som om barnet til Twin Peaks(serien), som har to fedre som er Lost og Stephen King. Dette er et rett og slett herlig spill, og engasjerer meg veldig denne uka. Mer enn hva denne episoden gjorde. Det er kanskje garantert det spillet som har hatt mest likheter med Lost, til tross for at det er noe helt anderledes. Det er finske utviklere i tillegg(samme som sto bak "kult"-spillet "Max Payne"), og er første "store" spillet til å komme ut i norden og Europa før USA på Xbox 360. Og dette spillet bare forsetter å forbløffe meg. Likt Lost handler det også veldig mye om å endre skjebnen, og innse at dette ikke er riktig(noe som får Alan til å senere innse at Alice forsatt lever, som hun gjør).

 

Spillet er også bygd opp som en tv-serie. Vi får servert selv "credit-rollen" på slutten av episoden, og hva som skjedde forrige gang hver gang en ny episode startes.

 

Det er et rett og slett herlig spill. Om ikke gameplayet er alles cup of tea, er garantert historien enhver som liker Lost burde like. Det er rett og slett fantastisk.

 

Nå over til Lost..

 

800px6x15meninblackandw.jpg

Across The Sea

Mitt recap om episoden

 

Første jeg spørsmålet jeg har når det kommer til denne episoden. Hvorfor i helvete er ikke Titus Welliver med oftere?

 

Noe av det vi ikke har fått sett noe særlig av med Jacob og MiB er deres personelige sider. Det er også greit å få vite hvem de er i den forstanden vi fikk.

 

Faktisk en av de få karakterne vi får sett fødslen til på serien. Tidligere har vi fått se Ethan, Locke, og Aaron sine fødsler. Resten hadde vært lite vitsen å vist uansett. Da det gir lite mening å bare vise fødslen dems.

 

Følte jeg også ble litt irritert over å enda ikke få se Miles, Richard og Ben igjen. Når har de vært bort siden episode 12 som begynner å bli et stort mellomrom.

 

 

800px6x15thetwins.jpg

Vi liker ikke nye folk, bare barna deres

Denne episoden starta med en scene jeg føler vi har sett hundre ganger før, en kvinne og gravid skylt opp på land? Nei det har vi ikke sett....hvertfall ikke røde klær.

(Å jeg som håpet vi skulle se Frank ligge på en bit fra ubåten eller noe sånt, så vi må vente en uke til på å få svar om Frank lever eller ikke, surt)

 

Som folk har påpekt var gruppen hennes romere, så vi kan avbekrefte det var folket hennes som bygde Tawaret-statuen som er egyptisk og romeriket aldri hersket rundt i Egypt. Virker mer som statuen er bygd etter det vi så i denne episoden.

 

Første scenen med "Mother" var veldig grei følte jeg. Den hadde mystikk, og den creepy følelsen vi kjenner godt fra før. Det jeg reagerte på var måten karaktern snakket på. Det virket bare for mye amerikansk at hun skulle snakke som hun gjorde, dialekten hun hadde var også uten dialekt. Vi får nok en gang denne sesongen sett hulene igjen, Hurley og Jack sitt lille besøk hit i "Lightouse" var muligens en pekepinn på at vi fikk se dette igjen denne sesongen, når til og med "Adam & Eve" ble vist i den episoden og.

 

Jeg vil ikke si at MiB/"Brother" aldri har fått noe navn, fordi de kan ha lett latt vær å bruke navnet til MiB i denne episoden. Fordi jeg tviler på at hun hadde latt vær å kalle ungene for noe når hun skal oppfostre ungene som sine egne. Muligens ikke "Mother" kan navngi dem, ville vært tynt uten noe forklaring på det hvis dette hatt vært faktum. Men så nølte jo Claire også med å navngi Aaron inntil flere dager etter han var født.

 

Igjen får vi nok engang se en mor bli drept på serien, mens ungen(e) forsetter å leve uten deres egen familie(Alex og Ji Yeon). Allison Janney bare fikk denne scenen til å virke veldig troverdig. Selv om snakkingen hennes var litt for amerikansk som nevnt, hadde hun et ansikt som passet denne fortellingen kjempebra synes jeg. Også fint å se at selv i siste sesong forsetter andre dyktige gjesteskuespillere å komme inn i serien.

 

800px6x15theheartofthei.jpg

Jacob kan ikke lyve, den kan hans bror

Vi får gangske kjapt bekreftet det alle har trodd, gutten MiB ser er selvfølgelig Jacob. Men hvorfor kan Jacob bli sett både som barn og voksen? Jeg tror rett og slett det er sånn at den unge Jacob er den Jacob alle kan se, mens voksen død Jacob kan bare bli sett av Hurley. Minnene til Jacob fra barn til voksen er i denne utgaven vil jeg tro.

 

Jeg lurer veldig på om det "Mother" sa var en løgn eller ikke. Hun sa hun hadde lagt det ut, og det er et egyptisk spill så hvis moren hadde lagt det ut så bekrefter det at egypterne har vært der tidligere. Mulig moren er en av egypterne. Jeg synes MiB fremsto som mer smartere som barn enn Jacob. Jacob er veldig mammadalt, og mer lojal. Vi får også vite hvor Jacob har tekstil-ferdighetene fra her. "Mother" fremstår som en stor løgner(nesten seriens største løgner ved siden av våres kjære Ben). Hun nekter totalt for at finnes noe utover havet og at guttene aldri vil kunne dø eller skade hverandre. Dette er regler vi kjenner godt til, og det er fint å vite opphavet til hvem som lagde disse relgene. Men jeg savnet å få vite hvordan "Mother" kunne skape disse reglene, dette vil jeg gjerne vite.

 

Scenen med Jacob og MiB løpende rundt i skogen på jakt etter villsvin var ved første øyekast veldig merkelig. Første øyeblikket tenkte jeg at Jack var en av dem(fordi en av dem lignet veldig). Heldigvis fikk vi se Forzen Donkey Wheel igjen i denne episoden, så den "sprø" sci-fi`en var hvertfall litt til stede i episoden. Her var det et lite irrastasjonsøyeblikket når det kom til barneskuespillern til Jacob og.

 

Mens "Mother" fører ungene sine til det hun skal vise dem så får vi også vite hvem som startet denne tanken til MiB om at folk bare skader hverandre, og det er gøy å se at denne tanken selv etter å ha hørt det fra "Mother" flere tusen år etterpå er en tanke MiB går rundt med fremdeles. Her tror jeg vi virkelig får se hva som er selve øya, som "moren" sa var dette øya`s hjerte. Sansyneligvis det som ga Locke følelsen i beina tilbake, fjernet(eller stoppet) kreften til Rose o.s.v.

 

Igjen får vi se noen som kan kommunisere med døde mennesker, eller var det bare en form øya tok for å "guide" MiB videre? Når MiB prøver å få Jacob overtalt til å dra til folkene får vi virkelig se spillet mellom MiB og Jacob starte. Jacob er villig til å bli igjen hos hans "mor", som han trolig bare blir oss fordi han ser det gode i henne. Som da gjør han villig til å følge sin side.

 

800px6x15herecomesthemo.jpg

MiB og Jacob, slik vi kjenner dem

Jeg likte å få denne personelige delen mellom MiB og Jacob når de var vosken og ikke ville drepe hverandre. MiB har denne ideologien om at folk bare er slemme og manipulerende, mens Jacob har det i hodet at det finnes godt i alle. Dette får veldig det bildet vi har av "mektige" Jacob til å rakne ned. Han lar tiden gå ved å gjøre ting for "Mother", og det er nesten litt patetisk.

 

Jacob avslører selv brorens planer om å dra fra øya, noe "Mother" åpenbart går å utforsker. Her begynner vi å få vite opprinnelsen til Donkey Wheel`ene(siden dette er ikke der Orchid lå hvor vi har sett det andre hjulet. Her får vi forklart at de bruker hjulet så veggen åpnes, så energien lar han dra fra øya. "Mother" selvfølgelig, så "triggerhappy" hun er slår ut MiB, og dreper denne lille svilasjonen han er med i. Selv fyller hullene hvor de har gravd gjør hun. Får "Mother" til å virke enda mer skummlerer da hun har klart alt dette alene(?) uten andre krefter enn evig liv.

 

Neppe den samme "kilden" som The Orchid var på. Det var litt for anderledes område. Så det er mulig noen av folkene til MiB som drev med en annen brønn faktisk klarte å innstallere den under der Orchid ble satt da Dharma kom til øya.

 

Jacob blir også tydelig skuffet over at "Mother" åpenbart ville ha MiB til å være øya`s beskytter. Slik vi har sett Jacob er. Men selv ønsker kan ende slik vi ikke vil ha det. Bare tenk på det at John Locke, som elsket øya og alle overlevelse-ferdighetene han hadde. Det fikk han virkelig til å virke perfekt til jobben som øya`s neste beskytter. Han ble tross alt leder for "The Others" også. Men desverre, John Locke er død og håper virkelig at "Dead is Dead" forblir. Vi har liksom "Alternative Locke", som holder synes jeg. Men til slutt forteller "Mother" at hun er glad for at det ble han, som var en scene jeg likte godt.

 

Scenen vi ser MiB våkne opp var rett og slett kjempebra. Episoden viste dette forholdet MiB hadde med "Mother" veldig godt. Og sinnet han hadde etter at hun slo han ut, drepte alle folkene hans og tettet igjen hullene var virkelig der fikk jeg følelsen av.

 

Det er når "Mother" retunerer til hulene vi virkelig får dette sinnet til MiB fremhevet så godt etter han stikker henne i hjertet med kniv. Som er mest sansynelig samme kniv som han ga til Richard for å drepe Jacob. Men jeg vil gjerne vite hvorfor den endte opp i templet/Dogen`s eie. "Mother" kunne neppe bli drept ville jeg trodd hvis hun ikke hadde gitt "oppgaven" hennes videre til Jacob. Det virket veldig som hun var klar for å dø med engang hun hadde gitt Jacob den oppgaven. Skjønner mindre hvorfor hun gjorde veldig mye for å ikke la han dra fra øya.

 

Her starter ondskapen til MiB, noe som ikke burde bli sluppet ut/vekk fra øya. Jacob slår MiB ihjel(visstnok mulig til tross for reglene til "Mother"), og drar han inn i lyset eller "hjertet av øya". Og ut kommer røykmonstrert, som blir det første kronologiske øyeblikket vi har sett "han" i. Jacob leverer så et godt siste farvel med å "gravlegge" MiB og "Mother" på samme sted. Det er nok etter dette Jacob finner andre steder å være, eller ender opp med å bo i statuen.

 

Mest sansynelig så gjorde det at Jacob kasta MiB inn i lyset sånn at lyset i han(som Mother forklarte) gikk ut. Dette er noe som er inne i hver person. Når lyset går helt tomt i en person, så blir dette utviklet til et "monster" som da er røykmonstrert. Hvis monstrert unnslippes fra øya så vil alt lys i verden gå vekk, og det gjør det veldig viktig for Jacob og de overlevnde å holde MiB på øya. Eller utslette han, hvis det er mulig på noen måte.

 

Ser også det er mange som kommenterer det evig liv. Det gjelder nok evig liv at dem forblir i den formen de er. Et knivstikk eller et pistolskudd kan lett drepe Alpert for eksempel, slik vi så med at Jacob ble stukket ned av Ben.

 

800px6x15veryownadamand.jpg

Konklusjon:

Det var en uvanlig episode, hele episoden tok sted flere hundre år før Kate, Jack,, Hurley og selv Richard kom til verden. Første episoden uten noen av hovedkarakterne i nye scener. Var jo bare Locke, Jack og Kate i form av klipp fra sesong 1, "House of The Rising Sun".

 

Elsket hvordan episoden hadde lik oppbyggning som "Ab Aeterno". Her slapp vi den tradisjonelle fortellingen, og vi holdt oss til 2 viktige tilbakevendene karakter; Jacob og MiB. Vi slapp altså hoppingen mellom fortid, nåtid og fremtid.

 

Men mange gode ideer, men altfor lite forklaringer. Jeg ser ikke på Lost for svar, fordi som vi fikk i servert i ansiktet i denne episoden er at et svar bare leder til et annet spørsmål. Men det er noen ting vi virkelig burde få et fullt svar på.

 

Føler det er på grensen til det idiotiske at Jacob beskytter øyen BARE FORDI. Lyset var et problem, vi kjenner godt fra "Forzen Donkey Wheel" som jeg ser en del klager over.

 

Føler jeg hata barneskuespillern som spilte MiB, Jacob sin barneskuespiller var et hakk bedre. Ikke alle barneskuespillerne er like gode som Sterling Beaumon, som garantert er den beste barneskuespillern på serien. Ikke det at konkuransen var så stor da, Walt gikk jo rundt som et irriterende spørsmål slik forfatterne skrev den rollen i sesong 1.

 

Det er klart at en episode som dette måtte bli vist. Det hadde bare vært idiotisk å si noe annet at dette ikke trengtes. Vi har ønsket svar gangske lenge, for seks år nå. Og vi fikk svar på et spørsmål som er rundt 6 år gammelt i denne episoden og.

 

Synes også episoden klarte å bevise litt at det er ting forfatterne virkelig ikke har tenkt på mens de holder på å lage serien. Cuse og Lindelof har jo åpenbart snakket om "biblen"(hvor de har en fasit på hvordan serien starter, er i midten og avsluttes). Og mye i episoden luktet mer planlagt enn "funnet på i farta".

 

Nesten litt slitsom å høre alt suttringen over at forfatterne ikke har peiling. Når forfatterne til Lost fremstår som de forfatterne som har den eneste tøffe jobben som de enda ikke har klart å kjørt i grøfta. Slik som Prison Break, Heroes og et snev 24 noen ganger. Du har f. eks Bauer-familien som har virkelig ødela for 24. Det er ingenting jeg føler har ødelagt såpass for Lost, du har kanskje Nikki og Paulo som var veldig unødvendige og Eko som forfatterne har forklart skulle hatt en stor rolle i serien selv i dag. Men selvfølgelig måtte skuespillern bak Mr. Eko høre på seg selv, å gå sin egen vei. Siden skuespillern måtte flytte fra der han bodde og bestemme seg nesten på sparket. Det er ikke noe alle skuespillere takler, og det synes jeg var en forstårlig besluttning av Adawale(Mr. Eko) til tross for at virkelig ville sett karaktern blitt.

 

Titus Welliver(MiB) fremsto som den beste skuespillern i denne episoden. Pellegrino(Jacob) gjorde det også greit, men Welliver stjal fokusen veldig mye. Han har virkelig en "sjarm" til å spille badguys. Jeg håper at han kommer til å få flere roller enn bare gjesteskuespiller-roller fremover. Han fortjener virkelig å få etablert seg som en karakter-skuespiller. Han klarte det greit på Deadwood, og mestrer det utrolig bra på Lost.

 

Ønskeliste over ting jeg ønsker å se i episodene fremover

  1. Ben, Miles og Richard
  2. Retur av flere tidligere hovedkarakter
  3. Mr. Freindly? (Spøken er ikke morsom lengre, han har ikke store grunner for å retunerer egentlig vil jeg si så seint i sesongen)
  4. Flashback med MiB og Jacob
  5. En siste "mindfuck" på serien?
  6. Desmond viser hva han har kommet tilbake til øya for

 

Min poengoversikt over episodene denne sesongen:

"LA X Part 1 & 2": 8.9/10

"What Kate Does": 6.8/10

"The Substitute": 9.3/10

"Lighthouse": 9.1/10

"Sundown": 9.5/10

"Dr. Linus": 9.8/10

"Recon": 7.0/10

"Ab Aeterno": 9.8/10

"The Package": 7.2/10

"Happily Ever After": 9.9/10

"Everybody Loves Hugo": 9.5/10

"The Last Recruit": 7.8/10

"The Candidate": 10/10

"Across The Sea": 8.8/10

Lenke til kommentar

Syns det er skikkelig originalt og genialt gjort av Damon & Carlton jeg! Mye tøffere med en navnløs karakter - med fete nicknames som smokey, smokething, man in black osv., virkelig genialt :D Hadde vært for dumt hvis de hadde lagd et random navn til han, da de hadde muligheten til det (ved fødselen). Gjør hele karakteren mer mystisk også...

 

Litt sånn som Janitor i Scrubs.Fikk aldri vite navnet hans heller.

 

Og nei, han heter ikke Jan Itor :!:

 

Vi fikk vite navnet hans jo!

 

Han heter Glenn Matthews!

Lenke til kommentar

Syns det er skikkelig originalt og genialt gjort av Damon & Carlton jeg! Mye tøffere med en navnløs karakter - med fete nicknames som smokey, smokething, man in black osv., virkelig genialt :D Hadde vært for dumt hvis de hadde lagd et random navn til han, da de hadde muligheten til det (ved fødselen). Gjør hele karakteren mer mystisk også...

 

Litt sånn som Janitor i Scrubs.Fikk aldri vite navnet hans heller.

 

Og nei, han heter ikke Jan Itor :!:

 

Vi fikk vite navnet hans jo!

 

Han heter Glenn Matthews!

 

Det er feil

http://www.youtube.com/watch?v=AJP3OkrzMYc

Lenke til kommentar

Syns det er skikkelig originalt og genialt gjort av Damon & Carlton jeg! Mye tøffere med en navnløs karakter - med fete nicknames som smokey, smokething, man in black osv., virkelig genialt :D Hadde vært for dumt hvis de hadde lagd et random navn til han, da de hadde muligheten til det (ved fødselen). Gjør hele karakteren mer mystisk også...

 

Litt sånn som Janitor i Scrubs.Fikk aldri vite navnet hans heller.

 

Og nei, han heter ikke Jan Itor :!:

 

Vi fikk vite navnet hans jo!

 

Han heter Glenn Matthews!

 

Det er feil

http://www.youtube.com/watch?v=AJP3OkrzMYc

 

Sa til meg selv at jeg skjønte en eller annen kis skulle si det og eventuelt skrive samtalen ordrett eller legge ved klippet.

 

Men han heter Glenn Matthews.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...