Gå til innhold

Lost 6x15: "Across The Sea"(USA)

Anbefalte innlegg

En kul detalj fra episoden er jo at Crazy Mother fortalte akkurat det samme til Jacob & Brother da de var på vei bort til "the light" - som det Brother fortalte til Jacob på stranda i The Incident: “They come. They fight. They destroy. They corrupt. It always ends the same.”

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.. Skjønner ikke hvorfor folk klager på denne episoden.. Selv har jeg storkost meg under hver eneste episode av Lost! Geniale saker!! :w00t:

Var det slik at finalen skulle være 2 timer (eller 2 1/2 timer) lang?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si Jacob skapte røykmonsteret. Det har nok alltid vært der. Jeg tror heller han slapp det ut, og neppe med vilje. Sannsynligvis vet han at røykmonsteret ikke er broren sin, men det er få andre (om noen) som vet sannheten. Selv Richard ble jo lurt av Jacob, og han jobbet jo for ham i veldig mange år. Ben visste heller fint lite. Om ikke de to visste noe som helst vet neppe noen andre noe heller.

En ting jeg har tenkt på er den flasken. Stemoren til Jacob helte noe av innholdet i flasken i den koppen og gav den til Jacob for at han skulle bli arvtageren hennes. Det kan tyde på at det er noe i flasken som overfører kreftene, skjønt jeg aner ikke hvordan. Men MiB knuste jo flasken? Der og ta virket det mest symbolskt, men kan det ha hatt en større betydning enn vi trodde?

Lenke til kommentar

hmm.. Skjønner ikke hvorfor folk klager på denne episoden.. Selv har jeg storkost meg under hver eneste episode av Lost! Geniale saker!! :w00t:

Var det slik at finalen skulle være 2 timer (eller 2 1/2 timer) lang?

42 min + 42 min + 21 min (30 min tillegg = halv episode = ca. 21 min) = 105 min = 1,75 timer :)

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si Jacob skapte røykmonsteret. Det har nok alltid vært der. Jeg tror heller han slapp det ut, og neppe med vilje. [...]

Interessant det der. Kanskje det i så fall er mulig å fange/sperre inne røykmonsteret på en måte igjen. Tviler stert på at det kan drepes. Vi får se i finalen.

Lenke til kommentar

hmm.. Er ikke helt fortrolig med at MiB IKKE er røykmonsteret..

Slik jeg ser det;

Det har jo blitt sagt at røykmonsteret kan ikle seg enhver form, så lenge vedkommende er død.. (Christian, Locke, etc..)

Vi fikk også vite at man fikk en sjebne verre enn døden hvis man gikk inn mot lyset..

Jeg tror at å bli røykmonsteret er "sjebnen som er verre enn døden", og at at når MiB ble kastet ned ned mot lyset, ble "sjelen" (eller whatever) "ressurected as pure evil" = Black Smoke.

Det som jeg også bygger mine meninger på, er at røykmonsteret *vil fortsatt vekk fra øya*, som var det eneste MiB ville.. som for meg betyr at røykmonsteret og MiB er samme person/individ/sjel..

Det at vi ser den døde kroppen til MiB er faktisk at kroppen er bare "skallet" sjelen bor i, for mennesket MiB er faktisk død.. men røykmonsteret/den onde sjelen til MiB inntar sin gamle kropp/form/skall av ren vane/ingen andre å ta av/ironi..

Jeg tror også at røykmonsteret vil bli "satt fri" hvis den kan unslippe fra øya.. da vil "sjebnen som er verre enn døden" ikke være lengre..

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tatt "verre enn døden" så boktavelig. For det første har vi kun stemoras ord for det. Hun drepte moren deres og stjal dem når de var nyfødte, kun så de skulle vokse opp og beskytte øyen. Hun løy og sa de andre var farlige, og hun løy og sa det ikke fantes noe utenfor øyen. I tillegg møtte hun ikke bare sørge for at de holdt seg unna lyset når hun var død, men hun måtte også sørge for at de holdt andre folk unna det også. Da ville hun nok kunne si litt av hvert for å overtale dem.

For det andre sa hun ikke at Jacob ville dø. Jacob spurte om han ville dø om han dro ned dit, og hun svarte "It will be worse than death." Det kan bety mye, og trenger ikke bety noe som helst. Det kan bety alt fra at lyset slukker i hele verden til å være enda en løgn.

Lenke til kommentar

Vel, jeg ser på stemoren som en "god" person, selv om hun drepte den egentlige moren og løy og alt det der.. Jacob og MiB var to som ble unfanget på øya og var således "rene" fra omverdenen, det var ikke den ordentlige mora, og hun ville -som mennesker flest- korruptere, fårråde, osv, og komme seg vekk / hjem.. det samme vil jo egentlig Jack & Co også, og således er de ikke de noe anderledes.. (nå skal det sies at jeg tror Jack blir den nye vokteren etter Jacob, og blir igjen når de andre drar hjem..) ..uansett, at hun drepte og løy gjorde hun "for the greater good".. Selv er jeg ganske sikker på at det ikke var løgn det hun sa som skjer med en person som går mot lyset.. å være et "røykmonster" kan jeg liksom uten problemer aktseptere er "verre enn døden", uten at det trenger en nærmere definisjon.. alle de andre løgnene er "hvite løgner". Nei, inntil noe annet "bevis" kommer, holder jeg fortsatt på min egen teori..

Lenke til kommentar

Hvorfor må alt være så sort/hvitt? Jeg ser ikke hun damen som verken snill eller slem. Det er bare to ord vi mennesker har funnet på for å holde orden. Hun damen er der for å beskytte øyen, og hun vil å rimelig langt for å gjøre nettopp det. Hun vil til og med drepe en annen og stjele de nyfødte barna for å la dem bli nye kandidater for å overta jobben. De vil med andre ord være fanget fra fødselen. Det er jo ikke akkurat snilt? Og er hun villig til å gå så langt er å lyve om lyset strengt tatt bare en bagatell i forhold. ;)

Angående røykmonsteret ser han da ikke ut til å mistrives noe særlig i nåtiden? Tvert imot har han mer eller mindre full kontroll. Greit nok klarte de å unngå å sprenge ubåten (vel...), men fire kandidter ble jo drept likevel. Klarer han å drepe resten kan han stikke av. Klarer han det ikke av en eller annen grunn kan han vel bare vente og heller drepe neste gruppe kandidater? Poenget er at jeg ikke ser helt hvordan det kan være en skjebne verre enn døden å bli så kraftig som røykmonsteret. :hmm:

Jeg vil heller tro hun damen snakket sant om en liten detalje. Alle har en bit av lyset i seg, men mange vil ha mer. Det kan kanskje bety at folk leter etter lyset for å bli like kraftig som røykmonsteret? Med andre ord kan noen kanskje være villig til å satse livet for å prøve bli et røykmonster? Men da stemmer det jo ikke helt at det er en skjebne verre enn døden. :)

Lenke til kommentar

Elsket episoden, men har likevel noen ting å legge til. Skrev dette i en annen del av forumet, men kan like greit poste det her også:

Jeg tror det var mer de kunne forklart denne episoden, slikt som hvorfor Smoke Monster ikke kan gå over aske (han hadde nok hatt et problem, hadde The Island vært Island (PUN INTENDED).

De kunne også forklart litt nærmere hvorfor Egypt spiller en så stor rolle i Lost, og hvorfor Jacob bor i en Tawaret-statue. Også, hvorfor det er hieroglyfer over hele øya, og hvorfor Anubis ofte blir sammenlignet med Smoke Monster.

Lurer også på hvorfor Jacob nekter å la broren sin forlate The Island. Greit nok at han drepte moren, men Jacob vet jo også nå at det faktisk ikke var moren, og at hun drepte deres mor. Virker som MiB aldri har fått muligheten til å forklare seg for Jacob, og Jacob er dermed fortsatt sint. Kanskje Jacob tror det ikke er hans bror? Kanskje det faktisk ikke er hans bror? Kanskje noe har skjedd i ettertiden?

Uansett, du skjønner hvor jeg vil. De kunne svart på mye. Men jeg stoler på Darlton, og stoler på at de har en god del mindfucks på lur i de siste 2 og en halv timene. Kanskje neste episode er Jacob/MiB-centric i senere tid? Hadde vært konge.

Vil også legge til, hva skjer med Jack's doktorkunnskaper? Han sa at Adam & Eve hadde ligget der i approx. 40-50 år, og likene viste ikke nok forringelse ut i fra hvor lenge det egentlig var. Denne episoden foregikk lenge før 1950-tallet. Kan dette være fordi de var spesielle? MiB var ikke spesiell på noen annen måte enn at Jacob ikke kunne drepe han (selv om han på en måte gjorde det), for MiB ble ikke ageless før han ble til Smoke Monster.

Mange ubesvarte spørsmål etter denne episoden. Men, men, som sagt, jeg stoler på Darlton.

Nå gidder jeg ikke å skrive lenger. Hva mener dere? Selv mener jeg episoden var nedenom det jeg forventet, men ikke dårlig. Titus Welliver skuffer aldri.

Og hvordan kunne The Others summon'e Smoke Monster gjennom vannsluken?

EDIT: Legger meg nå, så svarer ikke på eventuell respons før i morgen.

Endret av CRWTH
Lenke til kommentar

Først og fremst, jeg tror jeg nettopp har sett den beste Lost-episoden noen gang.

Det at vi ser den døde kroppen til MiB er faktisk at kroppen er bare "skallet" sjelen bor i, for mennesket MiB er faktisk død.. men røykmonsteret/den onde sjelen til MiB inntar sin gamle kropp/form/skall av ren vane/ingen andre å ta av/ironi..Jeg tror også at røykmonsteret vil bli "satt fri" hvis den kan unslippe fra øya.. da vil "sjebnen som er verre enn døden" ikke være lengre..

Er helt med på denne teorien.

Ah, kommer sikkert til å drømme om Lost nå. Hodet må jobbe overtid og ta det som er igjen av natta i bruk.

Lenke til kommentar

Dette var en særdeles bra episode, og også en veldig viktig historie å fortelle. Tror det var perfekt at denne kom nå. Selv om det føltes litt tomt å ikke få noe nåtidsscener med Jack&Co etter forrige ukes dramatiske episode, så var det kanskje også greit å roe litt ned med denne episoden nå, få litt oppklaringer, litt nye spørsmål og være forberedt på neste uke, for da braker det løs for alvor, for alle siste gang.

Jeg likte også godt at episoden viste oss at ikke alt er så svart/hvitt. Mange har vært overbevist om at Jacob er hvit og god, mens MIB er svart og ond. Her kommer det først frem at de var tvillinger, og deretter at ingen av dem egentlig kan defineres som noe spesielt ond. Verden er mye mer komplisert enn som så. Alle handler utifra sitt eget ståsted og det som synes best sånn en selv ser det.

Fikk også en hel del sympati med MIB i denne episoden, hvordan han hele tiden bare vil komme seg vekk, han vil ikke være fanget på øya.

Og så var det dette lyset da, som passer PERFEKT inn med hva John Locke sa tidlig i serien, at han hadde sett "a bright light". Jeg elsker at LOST knytter sammen trådene på denne måten. Det samme gjelder for Adam&Eve-kroppene i hulene, som vi nå endelig fikk svar på. Et spørsmål vi har hatt helt siden begynnelsen.

Syns forresten også de hadde ordnet gode skuespillere til å spille Jacob og broren hans som små gutter. Spesielt med Jacob hadde jeg null problem med å tro på at det faktisk var Jacob som liten, hadde mye av de samme trekkene. Hvilket også er hvorfor jeg hele tiden har følt meg sikker på at gutten Flocke har sett i skogen har vært lille-Jacob. :)

Tomlene opp for denne episoden, den leverte så det holdt. :)

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Titus Welliver var elsk i denne episoden syns jeg. Om det var meningen eller ikke, så syntes jeg han viste, ikke tegn til å være mammadalt eller noe sånt, men heller autistiske tegn, gode slike og.

Men, om en kandidat skal være brukelig, må vel h*n være "ren", og det er vel ingen som er ren, da alle er født og oppvokst utenfor øya? Det nærmeste er vel Aaron kanskje?

Lenke til kommentar

Herlig episode etter min mening - full av avsløringer.

Den største avsløringen (som faktisk var temmelig sjokkerende) var at MiB (man in black) IKKE er røykmonsteret. MiB døde, og beinrestene ble funnet av Jack og co en evighet senere.

Har et motargument mot at Smokey og MiB ikke er samme person:

Hvorfor kan ikke Smokey drepe Jacob da? Husk fra sesong 5 eller hva det var, når Jacob og MiB sitter på stranda og snakker. MiB sier: "You know I would like to kill you. I'm going to find a loop-hole" (ikke direkte sitat)

Men ellers en interessant teori. Personlig heller jeg mot at MiBs sjel lever videre i Smokey, altså at denne livsformen er en forvridd og ond versjon av MiB, og ikke en helt annen person.

Ellers tror jeg grunnen til at mora kunne dø er enkel, nemlig av samme grunn som at Jacob kunne bli drept av Ben. Den eneste regelen er at Jacob og MiB ikke kan drepe hverandre, siden mora har gjort et eller annet hokus pokus mellom de når de ble født. Foruten dette unntaket kan alle tre dø, bare ikke ved alderdom.

Den MiB som har tatt Lockes skikkelse kan ikke bli skutt/knivstukket fordi han er Smokey.

Ellers lurer jeg også veldig på hva greia er med asken og de andre forsvarsmekanismene som blir brukt mot Smokey.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...